دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

احتلام

No image
احتلام

كلمات كليدي : فقه، احتلام، جنابت، غسل،محتلم

احتلام به معنای خواب دیدن و جنب شدن در خواب است. اگر کسى در خواب منى از او بیرون آید چه این‌که خواب خود را به یاد داشته باشد یا نه، جنب شده و غسل بر او واجب است و اگر خواب جنابت ببیند ولى پس از بیدارى در لباسش منى نیابد، جنب نیست.

درحدیث آمده که پیغمبر(ص) مکروه مى‌داشت که کسى پس از احتلام غسل نکرده با همسر خود نزدیکى کند.

امام موسى بن جعفر(ع) از آباء خود از امیرالمؤمنین(ع) روایت کرده که از آن حضرت سؤال شد درباره کسى که محتلم شده یا جماع کرده و غسل خود را فراموش نمود و او در ماه رمضان بود، فرمود:

«نماز را قضا کند اما روزه‌اش قضا ندارد»

حضرت على (ع) مى‌فرمود:

«رفع القلم عن ثلاث؛ عن الصبى حتى یحتلم و عن المجنون حتى یفیق و عن النائم حتى یستیقظ»

«از سه گروه قلم تکلیف برداشته شده است: کودک تا وقتى که محتلم شود، و دیوانه تا آن که به عقل آید، و خواب تا آن که بیدار شود»

و نیز می‌فرمود:

«لابأس ان یؤذن الغلام قبل ان یحتلم، و لایؤم حتى یحتلم»

«باکى نیست که نوجوان پیش از احتلام اذان بگوید، ولى تا بالغ نشده است امامت نکند.»

ازامام صادق (ع) روایت شده که هر که بیم داشته باشد که در خواب محتلم شود هنگام رفتن به بستر بخواند:

«اللهم انى اعوذ بک من الاحتلام و من سوء الاحلام و من ان یتلاعب بى الشیطان فى الیقظة والمنام»

محمد بن افرع گوید : به امام عسکرى(ع) نامه‌اى نوشتم و در نامه از احتلام امام پرسیدم و نزد خود گفتم: امام که به تفاسیر قرآن آگاه است چگونه شیطان در وجودش تصرف کند؟! حضرت در پاسخ نوشت : حال ائمه در خواب وبیدارى یکسان است وخواب در وجودشان تغییرى پدید نیاورد و چنان‌که تو نیز به ذهنت آمد امام از تصرف شیطان به دور است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
Powered by TayaCMS