دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آغاز هفته فرهنگی ایران در سوریه و افتتاح گروه ادبیات فارسی دانشگاه حلب

No image
آغاز هفته فرهنگی ایران در سوریه و افتتاح گروه ادبیات فارسی دانشگاه حلب هفته فرهنگی ایران در دانشگاه حلب و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه 19 اسفند با حضور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در افتتاحیه این مراسم مهدی مصطفوی مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه حلب، افتتاح رسمی گروه زبان و ادبیات فارسی و فعالیتهای فرهنگی و هنری ایران در این دانشگاه را در چارچوب برنامه های ویژه کشورمان در توسعه روابط فرهنگی ایران و جهان عرب دانست و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی(ره) نقطه عطفی در روابط ایران با جهان عرب به شمار می رود و رؤسای جمهور دو کشور همواره بر توسعه همه جانبه این روابط بویژه روابط فرهنگی بین دو کشور تاکید فراوان داشته و دارند.
مشاور رئیس جمهور ضمن اشاره به جایگاه فرهنگی شهر حلب و پیوند تاریخی آن با فرهنگ و ادبیات ایران زمین افزود: حلب شهری که یادآور «جاده ابریشم» است. شهری که به واسطه جلال الدین رومی (مولوی)، شهاب الدین سهروردی، ناصرخسرو، فارابی، خوارزمی، اصفهانی و بسیاری از اندیشمندان با فرهنگ و تمدن ایرانی پیوند خورده است.
وی ادامه داد: افتتاح گروه زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه به عنوان سومین گروه زبان و ادبیات فارسی در کشور سوریه پس از دانشگاه های دمشق و البعث نشانی بارز از عمق روابط همه جانبه دو کشور است.
مصطفوی گفت: دانشجویان گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حلب مسئولیت مهم تداوم ارتباطات فرهنگی و علمی دو تمدن اصیل و کهن ایران و سوریه را بر دوش دارند.
وی خاطرنشان کرد: در ایران بیش از دو میلیون و 200 هزار دانشجو (قریب به نیمی از آنها را دانشجویان دختر تشکیل می دهند) در بیش از 150 دانشگاه و موسسه آموزش عالی و در مقاطع تحصیلی مختلف مشغول به تحصیل اند که بیش از 73 هزار استاد و کادر هیئت علمی مسئولیت آموزش آنها را برعهده دارند و در بیش از 50 دانشگاه در ایران گروه زبان و ادبیات عرب در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری وجود دارد.
مهدی مصطفوی افزود: امروز که کودکان، نوجوانان، خواهران و برادران فلسطینی ما ضمن محروم ماندن از کلاس و درس و مدرسه و دانشگاه، بی دفاع و مظلوم به دست مزدوران رژیم صهیونیستی در غزه، خان یونس و بسیاری از مناطق فلسطین اشغالی به شهادت می رسند؛ شیون معصومانه کودکان، رنج و درد پدران، آه مظلومانه مادران و فریاد به خون نشسته شهیدان، وظیفه و رسالت ما و شما را در تمامی عرصه های مقاومت و پایداری سنگین تر می کند.
دکتر "عباس صباغ" رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حلب هم ضمن خوشآمدگویی به رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از توجه و تلاشهای مسئولین فرهنگی و علمی کشورمان در افتتاح گروه زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه تقدیر و تشکر کرد.
وی با بیان مشترکات فرهنگی ایران و عرب گفت: نمی توان نمونه دیگری از تداخل فرهنگی به میزانی که دو فرهنگ ایرانی و عربی با یکدیگر عجین شده اند پیدا کنیم و این علی رغم برخی تفاوتهای زبانی و نژادی بین ایرانیان و عربهاست.
"عباس صباغ" میزان بالای تاثیرپذیری و تأثیرگذاری دو زبان عربی و فارسی در یکدیگر را بیش از حد وصف برشمرد و گفت: همان طور که فارسی بر عربی اثر گذاشته است زبان عربی بر فارسی تأثیرگذار بوده و یک سوم مفردات زبان فارسی دارای ریشه ای عربی است و بهتر است بگویم این مفردات به قرآن کریم و شریعت اسلام باز می گردد.
وی افزود: زبان عربی به آن میزانی که از زبان فارسی تأثیر گرفته از زبان دیگری تأثیر نگرفته است و این موضوع جز به نقش ارزنده ایرانیان و تلاش آنها در توسعه فرهنگ اسلامی باز نمی گردد.
دکتر "محمد نزار عقیل" رئیس دانشگاه حلب نیز به برنامه های مختلف هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در حلب اشاره کرد و آن را اقدامی بسیار ارزنده در تقویت روابط موجود بین سوریه و ایران بر شمرد و گفت: روابط امروز ایران و سوریه امتداد روابط تاریخی مشترک و همکاری تمدنی بین دو ملت است.
وی افزود: دانشگاه حلب حق دارد که امروز به این روابط و همکاری موفق بین دو کشور افتخار کند. بخش آموزش زبان فارسی در دانشگاه های حلب در سال 2001 با حضور سفیر و رایزن فرهنگی ایران و رئیس دانشگاه اصفهان افتتاح شد و به آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم در دانشکده زبان و ادبیات عرب پرداخت و امروز ما گروه زبان و ادبیات فارسی را در دانشکده ادبیات افتتاح می کنم اعتقاد داریم که برای اطلاع از میراث غنی مدون به زبان فارسی و در زمینه های ادبی، تاریخی، علوم اسلامی و فلسفه، طب و مهندسی باید با این زبان آشنا شویم.
گروه زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه از ترم گذشته با حضور دکتر "حسینی شبانان" استاد اعزامی از مرکز و دکتر "مصطفى بکور" استاد سوری زبان فارسی شروع به کار کرده است و رئیس گروه نیز دکتر "عباس صباغ" است و در حال حاضر 95 دانشجو در مقطع لیسانس مشغل به تحصیل هستند.
در جشن افتتاحیه این هفته فرهنگی انصاریان رایزن فرهنگی، حسینیان کاردار ایران در سوریه، دکتر محمد نزار عقیل رئیس دانشگاه حلب، دکتر محمد کرتوش دبیر کل دفتر آموزش عالی حزب در دانشگاه، دکتر احمد قطب رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه و معاون آموزش و برنامه ریزی دانشگاه، دکتر حسینی شبانان استاد اعزامی زبان فارسی به دانشگاه حلب و جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه حضور داشتند.
منبع:مهرنیوز

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.
آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
Powered by TayaCMS