دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات علامه محمد صالح حائری ( علامه سمنانی)

No image
تالیفات علامه محمد صالح حائری ( علامه سمنانی)

آثار مکتوب

علامه سمنانى، عمرش را در مطالعه و تحقیق و تألیف و تدریس سپرى کرد، نتیجه این کار آثار فراوانى است که همه حاکى از ژرف نگرى، احساس تعهد و مسئولیت، عمق دانش و فکر عالى اوست. آثارى که در حدّ خود از گرانقدرترین مکتوبات علمى و حکمى بوده و از دقایق و نکات و اسرار علوم عقلى و الاهى پرده برداشته و به رفع مشکلات و حل معضلات آنها اهتمام کرده است. شمار آثار علامه سمنانى اعم از کتاب و رساله به سیصد مجلد تحت عناوین فقه، اصول فقه، تفسیر، کلام، منطق، فلسفه، دعا، ادبیات مندرج است شگفت این که تعدادى از این آثار را در جوانى نوشته است. اینک نام آثار وى را یادآور مى شویم.

1 ـ ارث الزوجة

2 ـ ارائة التنقیح السنّى فى البرائة عن تلقیح المنى

3 ـ اتحاد العاقل و المعقول

4 ـ احتجاجات مأمون، چاپ اصفهان، سربى، وزیرى، کانون ادبیات ایران، 72ص.

5 ـ احسن الدلالات

6 ـ احیاء المنطق الرسطائى

7 ـ احیاء الرجال

8 ـ الاریکة الخضراء

9 ـ الاستصحاب، سال نشر 1362

10 ـ الاسکناسیّة فى احکام الاوراق النّقدیه

11 ـ اصالة اللّزوم فى العقود و الایقاعات

12 ـ الاعتقادات

13 ـ اجتماع الامر و النهى

14 ـ اکسیر سعادت و حیات جاودان و تکثیر شقاوت و سیئات جاهلان و حاسدان. تاریخ تألیف (1384 هـ .ق.).

15 ـ اقسام الکفار و احکامهم

16 ـ الهیات

17 ـ امتناع شریک البارى

18 ـ الأمر بین الأمرین

19 ـ الایمان بالله، در شمارش ادله اثبات واجب الوجود طبق تمام مذاهب. فارسى و استدلالى است.

20 ـ الباقیات الصالحات، فى الاحکام المنصوصة ـ ناتمام

21 ـ البدیعیه، قصیده میمیه

22 ـ بستان الادب، تهران، کتابفروشى معصومى.

23 ـ البقعیّه

24 ـ بناء المهدوم فى اعاده المعدوم

25 ـ بوارق الالهام فى شرح شوارق الالهام

26 ـ بیان ایمان (فقه فارسى) استدلالى

27 ـ بیان الواقع فى ردّ البابیّه

28 ـ تاریخ الدنیا والدین

29 ـ تاریخ ظهور المنطق، من لدن ارسطالیس

30 ـ تاریخ معارف امامیه ترجمه کتاب ظلاّمة العترة الطاهرة الى حضرة قادة الاسلام الباهرة. (متضمن مذاهب اسلامیه و جواب جمیع شبهات وهابیان) این کتاب با تحقیق این جانب (ناصر باقرى بیدهندى) آماده چاپ است.

31 ـ تاریخ معارف الامامیه و معارف المذاهب الاسلامیه در 12 جلد

32 ـ تتمیم حاشیة المکاسب

33 ـ التجّرى

34 ـ تخلف العلة عن المعلول

35 ـ تخمیس الفیة ابن مالک ـ تا باب اضافه

36 ـ تخمیس لامیّه المعرّى

37 ـ ترجمة الادب الکبیر از ابن مقفّع

38 ـ تفسیر سوره حمد و حدید و آیة الکرسى

39 ـ تقریر ابحاث مرحوم آخوند خراسانى (در طهارت، خمس، زکات، و احکام شیردادن)

40 ـ تلخیص کفایة الاصول

41 ـ الجبر و التفویض

42 ـ الجمع بین الجمع و التفریق و ظهور الحق

43 ـ الجواب المقبول عن شبهة الآکل و المأکول

44 ـ حاشیه انوار الربیع

45 ـ حاشیه ریاض المسائل (نکاح وارث)

46 ـ حاشیه بر رسائل شیخ انصارى(رحمه الله)

47 ـ حاشیه بر کتاب طهارت شیخ انصارى(رحمه الله)

48 ـ حاشیه بر کفایة الاصول

49 ـ حاشیه بر مفاتیح الاصول

50 ـ حاشیه بر مفاتیح الشرایع

51 ـ حاشیه بر المقباس

52 ـ حاشیه بر مکاسب شیخ انصارى(رحمه الله)

53 ـ حاشیه بر ملل و نحل شهرستانى

54 ـ حاشیه بر نجات العباد (طهارت) فقه استدلالى است.

55 ـ الحجة (حجت منطقى)

56 ـ حجیة الظن

57 ـ حجیة قطع

58 ـ حکم الغساله

59 ـ حل نظم منطق سبزوارى

60 ـ حکمت بوعلى سینا در تجزیه و تحلیل فلسفه اسلامى (در چند جلد) ـ طبیعیّات ـ مستدرکات ـ الهیّات ـ رسائل فلسفى به اهتمام و تصحیح و مقدمه آقاى عماد زاده.

61 ـ الحیاة الطیبة در حرمت بقاى بر تقلید میت و حل مشکلات این مسأله.

62 ـ خاتمیت محمد(صلى الله علیه وآله)

63 ـ خرد در امامت با مقدمه و اهتمام حسین عمادزاده در تهران به سال 1347 منتشر و برنده جایزه بهترین کتاب شده است.

64 ـ خواص الآیات

65 ـ خیرالمصیر الى السمیع البصیر

66 ـ الدین القویم فى ربط الحادث بالقدیم

67 ـ الدرر الملتقطة فى احکام مجهول المالک واللقطه

68 ـ دیوان الادب، تهران، انتشارات توحید و اسلام سال 1327 در 314 صفحه، قطع وزیرى.

69 ـ دیوان شعر عرب

70 ـ دیوان، ظاهراً همان بستان الادب است، چاپ تهران، انتشارات کتابفروشى معصومى.

71 ـ رجعت (در اثبات آن باادله عقلى)

72 ـ رجعت و معراج

73 ـ ردّ شبهة ابن کمونه با 25 برهان علمى

74 ـ الرّد على صدرالدین الشیرازى فى اصالة الوجود و وحدة الوجود

75 ـ الظنّ النارى فى حل منطق السبزوارى

76 ـ سبائک الذهب در شرح کامل کفایة الاصول (تاریخ اتمام 1343 هـ .ق.)

77 ـ سبیکة الذهب در برگردان کفایة الاصول به نظم) در سال 1344 در تهران به چاپ رسیده و 208 صفحه است.

78 ـ السرر الموضونة در موضوعات علوم و اقسام اعراض

79 ـ سیماى ایمان (در فقه استدلالى) فارسى، مختصرتر از العمل الصالح است.

80 ـ شبهه محصوره

81 ـ شرح بدیعیه

82 ـ شرح دعاى سحر

83 ـ صحیح و اعم

84 ـ الصحیفة السادسة السجادیة

85 ـ رساله اى در ضدّ

86 ـ طرر الادب در مهمات ادبیه

87 ـ ظلامة العترة الطاهرة الى حضرة قادة الاسلام الباهرة. مؤلف محترم این کتاب را به فارسى ترجمه کرده و آن را تاریخ معارف امامیه نامیده است.

88 ـ العقائد، العلم المنصوب فى حکم آثار الغاصب فى المغصوب به اهتمام آقاى عمادزاده اصفهانى در 1381 در تهران و در قطع وزیرى و 84 صفحه است.

89 ـ فضائل القرآن

90 ـ فضل مسجد

91 ـ قبلة المصلّین

92 ـ المقصر المشید فى تکملة معالم الرشید

93 ـ القصیدة العصماء

94 ـ القضاء و الشهادات

95 ـ القواعد

96 ـ القول الفصل فى ائمه القطع و الوصل

97 ـ کلمات الحجج الطاهره فى ظلمات اللّجج الغامرة. به همت آقاى حسین عمادزاده، در تهران به سال 1380 منتشر شده است.

98 ـ کلى طبیعى

99 ـ لباس مشکوک

100 ـ لوح محفوظ، چاپ دزفول 1347، 56 ص.

101 ـ لیلة المتهجدین

102 ـ الماء القلیل و متمم الکرّ

103 ـ المثل الاعلى (تحقیقى در مُثل افلاطونى)

104 ـ المختارات من الدعوات

105 ـ مشاهیر علماى اسلام

106 ـ المشقص المصیب فى العول و التعصیب

107 ـ مصریة العجم (قصیده اى بلند درباره حضرت زینب(علیها السلام)).

108 ـ معراجیّه (قصیده اى بلند درباره معراج)

109 ـ معیار الحق و الباطل

110 ـ المناظرات

111 ـ رسالة فى منجزات المریض و الوقف، همراه با رساله وقف به اهتمام و تصحیح و مقدمه آقاى عمادزاده طبع و نشر یافته است. تهران 1377، وزیرى 21 صفحه.

112 ـ نونیة العجم (قصیده اى طولانى در سیره پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)) است. بخشى از آن در کتاب خرد در امامت و نیز در تاریخ معارف امامیه او آمده است.

113 ـ نهدالکواعب

114 ـ وجود انشایى

115 ـ ودائع الحکم فى کشف بدائع الحکم. رد بدایع الحکم حکیم زنوزى است. با مقدمه و اهتمام آقاى عمادزاده در تهران و سال 1377هـ .ق. چاپ شده است. فارسى، وزیرى، 126 صفحه.

116 ـ وضع الحروف

117 ـ وقف مختصر

118 ـ وقف مفصل

119 ـ هل یتوقف اثبات الواجب تعالى على ابطال الدور و التسلسل، تاریخ تألیف 1381. در مجله نور علم، ش 3 ص 108 منتشر شده است.

120 ـ الید البیضاء در وجود ذهنى.

121 ـ العمل الصالح (فقه استدلالى فارسى) از طهارت تا دیات.

علاوه بر آثار یاد شده معظم له بر کتابهایى چند از جمله بر الحجة البالغه فى قمع المذاهب الزائغه تقریظ نوشته است.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
Powered by TayaCMS