دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مشاوره و روان درمانی

No image
مشاوره و روان درمانی

كلمات كليدي : مشاوره، روش طبي، روان درماني، معناي زندگي، پذيرش رنج، مشاوره و راهنمايي

نویسنده : معصومه ابوالفتحي

مشاوره به معنی کنکاش‌ کردن، مشورت ‌کردن و نظر دیگری را در کاری خواستن است. در فرهنگ عمید، مشاوره به معنی با هم مشورت کردن و رایزنی به‌کار رفته است. بنابراین معنی لغوی مشاوره، همکاری و همفکری کردن است.[1]

مشاوره از دیدگاه صاحبنظران

پاترسون[2]، مشاوره را جریان یاری‌دهنده‌ای می‌داند که مشاور به مراجع کمک می‌کند تا راه‌حلی برای مشکلش بیابد. ارائه اطلاعات صرف و پند و اندرز دادن را هیچگاه نمی‌توان مشاوره دانست. اگر مشاور نتواند رابطه حسنه با مراجع برقرار کند، مشکل مراجع در حد مطلوب حل نخواهد شد.

دینک مایر[3] که از پیروان روان‌شناسی فردی است، مشاوره را ایجاد رابطه حسنه بین دو نفر می‌داند که از طریق این رابطه، مشاور به مراجع یاری می‌دهد تا نحوه ارتباط با دیگران را فراگیرد، نیازهایش را به‌طور مقبول برآورده سازد، اطلاعاتی درباره نکات قوت و ضعف خود به دست آورد و با شناخت اهداف آینده، شیوه‌های رسیدن به آنها را تعیین کند.

به عقیده پپینسکی[4] در مشاوره به بررسی و درمان مشکلات روانی نسبتا سطحی اقدام می‌کنند. این مشکلات، علل جسمانی ندارند و صرفا بر اثر عوامل محیطی به‌وجود آمده‌اند. مشاور پس از ایجاد رابطه با مراجع، به تشخیص مشکل و سپس به درمان آن می‌پردازد. این روش مشاوره را می‌توان یک روش طبی نامید.[5]

تعریف اصطلاحی مشاوره

مشاوره، اصطلاحی است که فعالیت‌هایی نظیر مصاحبه کردن، آگاهاندن و مشورت کردن را شامل می‌شود. مشاوره، یک جریان یادگیری است که از طریق رابطه بین دو نفر انجام می‌گیرد.[6]

به‌طور کلی، مشاوره تعاملی بین مراجع و مشاور است که بدان وسیله به مراجع کمک می‌شود تا پس از شناخت خویش برای آینده برنامه‌ریزی کرده و تصمیمات معقولی بگیرد تا به "خودرهبری" برسد.[7]

تعریف روان‌درمانی

روان‌درمانی را می‌توان فرآیندی دوجانبه دانست که برای تغییر احساسات، طرز فکرها و رفتارهای رنج‌آور مراجع انجام می‌گیرد. روان‌درمانی به وسیله افراد کارآزموده در رشته‌های روان‌پزشکی، روان‌شناسی بالینی، مددکاران اجتماعی و مشاوران به‌کار می‌رود. روان‌درمانی، بر این فرضیه بنا شده که احساسات، طرز فکرها و رفتار افراد محصول تجربیات گذشته و شخصی آنها است و وقتی رفتاری را فرد یاد گرفته باشد، می‌تواند آن را تغییر دهد.[8]

روان‌درمانی، جریانی است که شیوه درست زیستن با خود و دیگران را به فرد می‌آموزد. همچنین، مجموعه فنونی است که با بهره‌گیری از اصول روان‌شناسی به حل مشکلات عاطفی درمانجو کمک می‌کند.[9]

نقاط افتراق مشاوره و روان‌درمانی

در مشاوره به اصلاح مشکلات تربیتی، حرفه‌ای و خانوادگی و سازگاری فرد عادی در زمان نسبتا کوتاهی می‌پردازند، در حالی که با استفاده از روان‌درمانی به حل مشکلات افراد مبتلا به اختلال روانی شدیدتر در مدت طولانی‌تری اقدام می‌کنند. از اینرو در حالت کلی نمی‌توان مشاوره و روان‌درمانی را به جای یکدیگر به‌کار برد. خلاصه آن که تفاوت بین مشاوره و روان‌درمانی بیشتر از آنکه کیفی باشد، کمی است. یعنی در مشاوره:

· مسائل عاطفی حاد کمتر مطرح می‌شود.

· نگرش مثبت‌تری نسبت به مراجع در کمک به خود وجود دارد.

· مدت درمان کوتاه‌تر است.[10]

نقاط اشتراک مشاوره و روان‌درمانی

مشاوره، جزء حرفه‌های یاورانه از قبیل روان‌درمانی و مددکاری اجتماعی است و با آنها وجوه مشترکی دارد. وجوه مشترک حرفه‌های یاورانه عبارتست از:

· رفتار آدمی، معلول علتی است که با شناخت آن، می‌توان رفتار را تغییر داد.

· هدف حرفه‌های یاورانه، کمک به افراد است تا عملکرد بهتری داشته باشند.

· این حرفه‌ها بر پیشگیری تأکید دارند.

· وسیله اصلی کمک در این حرفه‌ها، رابطه یاورانه است.[11]

مشاوره و روان‌درمانی در رابطه یاورانه و شیوه کار با یکدیگر مشترکند. وقتی کسی به مشاور یا روان‌درمانگر، مراجعه می‌کند مصاحبه اولیه، روش‌های ارزیابی و نظریه‌هایی که استفاده می‌شود، متفاوت نخواهد بود و نمی‌توان گفت که این قسمت مشاوره و آن قسمت روان‌درمانی است. دخالت عمیق‌تر در شخصیت مراجعان، نیازمند تجربه حرفه‌ای و اطلاعات گسترده مشاور و روان‌درمانگر است و این موضوعی است که به کسب تجربه علمی و عملی مشاور و روان‌درمانگر بستگی دارد.[12]

اهداف مشاوره و روان‌درمانی

کمک به تغییر رفتار مراجع

با تغییر رفتار مراجع، عملکرد او بهتر خواهد شد و با رضایت بیشتری زندگی خواهد کرد. این تغییر رفتار، رابطه مراجع را با خانواده خود و با مردم بهبود می‌بخشد. حاصل مشاوره، اضطراب کمتر مراجع است. با کم شدن اضطراب، مراجع تجربه‌های خود را تهدیدآمیز نمی‌بیند.

بهبود کارآیی شخصی مراجع

انسانی کارآ است که در وقت و انرژِی صرفه‌جویی می‌کند، خطرات بدنی، اقتصادی و روانی را می‌پذیرد، مشکلات را تشخیص می‌دهد و در حل آن اقدام می‌نماید و مسئولیت‌پذیر است. انسان کارآ به صورتی خلاق فکر می‌کند.

کمک به حل مشکلات موقعیتی

گاهی مشکلاتی برای مراجعان در موقعیت‌های تحصیلی، شغلی و خانوادگی پیش می‌آید. مشاوره تحصیلی، شغلی و خانوادگی در راستای این هدف انجام می‌گیرد.

تأمین سلامت مثبت روانی

رسیدن به چنین هدفی، باعث می‌شود که فرد به هماهنگی شخصیت، به سازگاری درست با دیگران و محیط دست یابد و یاد بگیرد که مسئولیت‌پذیر باشد و مستقلا عمل کند.

کمک به تصمیم‌گیری

تصمیم‌گیری بر عهده خود مراجع است. در رابطه مشاوره‌ای، مراجع یاد می‌گیرد تا مشکل را شناسایی کند و اطلاعاتی را کسب نماید و می‌فهمد که توانایی‌ها، علائق، عواطف و طرز فکرهایش در تصمیم‌گیریش دخالت دارند. سپس راه‌حل‌هایی را پیش‌بینی می‌کند و به انتخاب مفیدترین راه‌حل می‌پردازد.[13]

دست یافتن به معنای زندگی

برخی از مراجعین، معنایی در زندگی خود ندارند و امیدواری خود را از دست داده‌اند. برای درک معنای زندگی، سه راه وجود دارد:

· انجام کاری شایسته

· درک یک ارزش معنوی

· پذیرش رنج.

پذیرش رنج، موقعی پیش می‌آید که انسان با وضع غیرقابل اجتنابی روبرو است. در چنین وضعیتی عمیق‌ترین معنای حیات، یعنی پذیرش رنج‌بردن، آشکار می‌شود.

توسعه روابط متقابل و انسانی با دیگران

برخی از مراجعان از برخورد با دیگران دچار شرم می‌شوند و نمی‌توانند ابراز وجود کنند. مشاوران ضمن آموزش روش‌های جرأت‌آموزی و مهارت‌های اجتماعی و با تکیه بر تغییرات شناختی رفتار، به مراجعین کمک می‌کنند تا به جای فرار از موقعیت با آن روبرو شوند.[14]

مقاله

نویسنده معصومه ابوالفتحي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.
آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
Powered by TayaCMS