دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث

در این کتاب اهدافی همچون دست یافتن به پاسخ­های مناسب و شایسته در قبال سوال­ها و ابهام­های موجود در بحث رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث مورد بحث قرار گرفته است.
کتاب رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث
کتاب رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث

این کتاب تلاشی است در پاسخگویی به پرسش از فلسفه رزق و پرده برداشتن از راز روزی برداشته است. در این کتاب اهدافی همچون دست یافتن به پاسخ­های مناسب و شایسته در قبال سوال­ها و ابهام­های موجود در بحث رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث، مطرح کردن بحث «رزق و روزی» به صورت مستقل و جداگانه با توجه به زوایای گوناگون بحث، تا بتوان هنگام نیاز به راحتی بدان مراجعه کرده و مباحث مورد نیاز را ملاحظه کرد و پرداختن به مباحثی که از آنها غفلت شده و کمتر در کانون توجه بوده­اند را دنبال می­کند.

نگارنده سعی دارد در این اثر بیشتر به مباحثی بپردازد که کمتر به آنها توجه شده است؛ همچون: تاثیر دعا در افزایش روزی و تحلیل آن، رزق و روزی معنوی و اهمیت آن، غذای روح و غذای جسم، علت و فلسفه وسعت و تنگی رزق و روزی بندگان، واسطه فیض بودن ائمه (ع) و . . .

نویسنده در فصل اول با عنوان «رزق در لغت و مصادیق و اوصاف قرآنی رزق» به بررسی واژه «رزق» در لغت، کاربرد واژه «رزق» در قرآن کریم، وجوه و مصادیق رزق در گستره آیات و وجوه و مصادیق رزق در گستره روایات می­پردازد تا در فصل دوم به برخی از مصادیق و اوصاف روایی رزق برسد.

در فصل دوم مباحثی همچون رزق حلال و حرام و استناد آن دو به خداوند، روزی حلال و حرام از دیدگاه روایات، روزی حلال و اهمیت آن از دیدگاه روایات، لزوم پرهیز از لقمه حرام و اثرات لقمه حرام می­پردازد. بررسی و تحلیل صفت رزاقیت خداوند در فصل سوم برجسته شده است که از رزق و روزی و رابطه موجودات با خدای متعال، رزاقیت خداوند متعال، انطباق و تناسب رزق با مرزوقین، اهمیت غذای روح، خاستگاه رزق در آیات و روایات، ضمانت روزی از ناحیه پرودگار هستی، ضمانت روزی از دیدگاه آیات، نقد بر رزق و روزی از ناحیه خداوند، چرا تقدیر روزی محدود، سازگاری تقدیر روزی وتلاش، دستیابی حتمی به روزی مقدر و بهترین میزان بهره­مندی از مواهب الهی سخن به میان آورده است.

در فصل چهارم به وسایل فیض الهی اشاره شده است و ائمه (ع) وسایط فیض الهی، طریق اول: امام واسطه فیض الهی، طریق دوم: ائمه: علت غایی آفرینش مورد بحث قرار گرفته­اند.

فصل پنجم انسان و طلب روز و روزی نام دارد که بر اهمیت کار، کوشش و تلاش، جایگاه طلب رزق و روزی، نکوهش تنبلی و بیکاری، گریزان بودن از طلب رزق و پیامدهای آن، اعتدال و رزق و روزی، دعا و طلب رزق و روزی، توکل و رزق و روزی، توکل و تلاش مهمترین وظایف انسان در برابر رزق و روزی اشاره می­کند.

همچنین فصل ششم نیز در ادامه مباحث مطروحه در فصول پیشین وسعت و تنگی رزق و روزی و اسباب آن را مورد توجه قرار داده است که در این عنوان کلی به زیر عنوان­های فلسفه و تنگی رزق بندگان، افزایش و نقصان رزق و روزی و سنت­های الهی، فراخ دستی، تهی دستی و مصلحت بندگان، عوامل افزایش رزق و روزی و عوامل کاستی و نقصان روزی بپردازد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
Powered by TayaCMS