دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نفس‌الامر

No image
نفس‌الامر

كلمات كليدي : حقيقت، واقع، قضاياي حقيقته، قضاياي ذهنيه، قضاياي خارجيه، نفس‌الامر

نویسنده : محمد درگاه‌زاده

یکی از مباحث مهمی که در معرفت شناسی مطرح است معیار صدق و کذب گزاره‌ها است،از نظر قدماء فلاسفه گزاره‌هایی صحیح و حقیقی قلمداد می‌شود که مطابق با واقع باشند.

این تعریف از حقیقت در مورد برخی قضایا مانند قضایای خارجی درست است اما در مورد قضایای حقیقیه و ذهنیه با مشکل مواجه می‌شود زیرا قضایای ذهنی مربوط به عالم ذهن است و با خارج ارتباطی ندارد.

به عنوان مثال در قضیه «انسان کلی است» کلیّت یک امر مربوط به ذهن است پس چگونه می‌توان صدق این قضیه را مطابقت آن با عالم خارج دانست؟ همین طور در قضایای حقیقیه حکم روی افراد تقدیری می‌رود در حالی که افراد تقدیری در عالم خارج موجود نیستند.

بالاتر از آن در مورد قضایایی که از امور عدمی تشکیل شده‌اند مانند«نبودِ ابر علت نبود باران است»، نبود ابر، یک امر عدمی است و عدم در عالم عین، تحققی ندارد.

پس مطابقت با عالم خارج در مورد این قضایا نیز بی‌معنی است.

فلاسفه غرب تعریف قدماء از حقیقت را نادرست دانسته برخی گفتند گزاره‌هایی حقیقی و درست هستند که دارای فایده باشند، به‌ عنوان مثال ، هر نظریه علمی که دارای فایده باشد درست است و به این ترتیب هیئت بطلمیوس و هیئت کپرینک را درست و حقیقی خواندند. زیرا این نظریه‌ها در زمان خود دارای فایده بوده و مبنای محاسبات نجومی بوده‌اند.

برخی دیگر نیز گفتند گزاره‌هایی صحیح هستند که همه اذهان در یک زمان بر آن توافق داشته باشند.

در مقابل ، فلاسفه مسلمان تعریف پیشین حقیقت را پذیرفتند و درصدد حل اشکالات مطرح شده برآمدند، از نظر آنان درست بودن تمامی قضایا به همان معنای مطابق بودن با واقع است، ولی واقع در مورد قضایای مختلف تفاوت می‌کند.

در قضایای خارجیه، واقع همان عالم خارج است به عنوان مثال در قضیۀ «زید ایستاده است»، ایستاده بودن «زید» در خارج مطابق این قضیه می‌باشد.

اما در قضایای ذهنی مانند «انسان کلی است» مطابق خود ذهن است به این نحو که یکی از مراتب ذهن مطابق برای مرتبه دیگر آن است، زیرا ذهن انسان این قدرت را دارد که امور متصّور خود را دوباره لحاظ کند به عنوان مثال انسان ذهنی را دوباره تصور کرده و کلی بودن را به آن نسبت ‌دهد.

راه‌‌حّلی که فلاسفه مسلمان در مورد قضایای حقیقی و امور عدمی ارائه کرده‌اند این است که این گونه قضایا مطابق با نفس‌الامر هستند.نفس‌الامر چیزی در مقابل واقع نیست، بلکه عبارت است از «مرتبه ذات شیء» یعنی قضایای حقیقی و امور عدمی هر چند مطابق خارجی ندارند اما خارج به‌ گونه‌ای است که ذهن می‌تواند چنین مفاهیمی را از آن انتزاع نماید.

به عنوان مثال در قضیه «انسان ممکن الوجود است»، ممکن الوجود بودن انسان چیزی جدای از انسان و در کنار آن نیست بلکه انسان در ذات خود این قابلیت را دارد که توسط ذهن به مراتبی تحلیل شود و ممکن بودن آن انتزاع گردد.

در مورد قضیۀ «نبود ابر موجب نبود باران است» آن‌چه حقیقتاً در عالم خارج وجود دارد، وجود ابر و علیت آن برای بارش باران است.امّا عقل انسان از این واقعیت عینی قضیۀ فوق را انتزاع می‌کند.بنابراین مطابق این قضیه نیز فرض و اعتبار ذهن است و منشأ این اعتبار، قابلیت خود اشیاء خارجی می‌باشد .حاصل اینکه نفس‌الامر یک نحوه ثبوت برای مطابق قضایای حقیقیه می‌باشد.

در کلمات برخی فلاسفه، مطابق قضایای ذهنی نیز نفس‌الامر خوانده شده است و در یک استعمال دیگر، نفس‌الامر مرادف با واقع بوده و به مطابق تمامی قضایا نفس‌الامر گفته می‌شود.

مقاله

نویسنده محمد درگاه‌زاده

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه خود را از گمراهی نگه داریم؟

چگونه خود را از گمراهی نگه داریم؟

انسان به طور طبیعی گرایش به کمال و امور کمالی دارد و لذا عشق به زیبایی‌ها و بیزاری از کاستی‌ها و زشتی‌ها در وجود انسان نهادینه شده است.
علم آموزی و تأمین رزق و روزی (پرسش و پاسخ؟)

علم آموزی و تأمین رزق و روزی (پرسش و پاسخ؟)

پرسش: بر اساس آموزه‌های وحیانی چگونه علم آموزی موجبات از بین رفتن فقر و تنگدستی را فراهم آورده و مستوجب تضمین رزق و روزی انسان می‌گردد؟ لطفاً به نحو اجمال پاسخ دهید.
بخل و آثار زیانبار آن

بخل و آثار زیانبار آن

برخی از رفتارهای اجتماعی بیانگر بینش و نگرش افراد است.
انسان از خاک تا افلاک

انسان از خاک تا افلاک

انسان موجودی مرکب است ولی آنچه هویت انسانی را معنا می‌بخشد، بخش معنوی و روحانی اوست که جایگاه خلافت الهی را به همین سبب کسب کرده است؛ زیرا خداوند پس از آنکه در کالبد خاکی انسان روح خویش را دمید و همه صفات خویش را در انسان با تعلیم اسمایی به ودیعت گذاشت، آنگاه بود که فرمان سجده را صادر کرد و از همه ما سوی الله خواست تا بر انسان سجده کنند.
بی احترامی به بهانه رفاقت!

بی احترامی به بهانه رفاقت!

با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است و برای ارائه حیات خویش نیاز به ارتباطات در جامعه دارد.

پر بازدیدترین ها

رابطه علم و عمل

رابطه علم و عمل

علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانسته‌های خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
No image

اشعار ناقوسیه

فضایل اخلاقی حضرت زینب(س)

فضایل اخلاقی حضرت زینب(س)

حضرت زینب(س) به خوبی از قرآن آموخته بود که هدف از آفرینش انسان، رسیدن به بالاترین کمال بندگی است
Powered by TayaCMS