15 فروردین 1397, 11:53
قال امیرالمؤمنین(ع):«السّرور یبسط النّفس و یثیر النّشاط»(غررالحکم ص 320)
از چه چیز شاد شویم؟
مسألهای که در وهله اول جلب نظر میکند این است که واقعا به چه چیزی شاد و از چه چیزی اندوهگین شویم؟ باید دید چه نوع شادی یا اندوهی ما را به خوشبختی در دنیا و سعادت در آخرت میرساند و چه نوع شادی و اندوهی آدمی را از مسیر سعادت دور میکند.
حضرت امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند:
«أکثِر سُرُورَکَ على ما قَدَّمتَ مِنَ الخَیرِ ، و حُزنَکَ على ما فاتَ مِنهُ»[1]
شادیت را به خاطر کار خیرى که انجام دادهاى و اندوهت را بخاطر کار خیرى که از دست دادهاى بیشتر کن!
پس شادیمان زمانی باید پررنگ شود که کار نیکی را انجام داده باشیم و زمانی که خیری را از دست بدهیم باید محزون شویم. به طور طبیعی بسیاری از عوامل دنیایی باعث سرور نفس و جسم میشود که گریزی از آنها نیست بنایراین حضرت نفرمودهاند که تمام و کمال شادیت بخاطر کار خیر باشد که برای نفس انسانی مردم عادی امر سخت و دشواری است اما حضرت فرمودهاند: «بیشتر کن!» و این نشان میدهد که در هر مرحله ای (از حرکت به سوی کمال) متناسب با آن مرحله، باید سعی نمود تا شادیها در مسیر خیر و نیکی؛ و غم و اندوه در پی از دست دادن و دور شدن از آنها باشد.
چه نکاتی را در ایجاد نشاط روحی رعایت کنیم؟
باید در ایجاد نشاط از افراط و تفریط دوری گزینیم تا دچار لودگی یاتنش با دیگران نشویم در عین حال باید مواظب بود تا دچار اخلاق خشک و خشن نیز نشویم. حضرت امیرالمؤمنین(ع) سرور و نشاط را ثمره عقل میدانند پس مجرای خیزش نشاط از لودگی و خشونت مغایر است نشاط از مجرای عقل بدست میآید و ثمره عقل است ولی لودگی وخشونت (خشکه مقدس بودن) از مجرای نفسانی و شیطانی هستند. حضرت امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند:
«أصلُ العَقلِ القُدرَةُ ، و ثَمَرَتُها السُّرورُ »[2]
ریشه خرد، توانمندى و میوه آن شادى است.
پس باید رفتار خود را با عقل تطبیق داد. اگر فعل و انفعالات و گفتار بر اساس عقل باشد بی شک موجب نشاط خواهد شد و برعکس، آنچه خلاف عقل انجام شود روزی اندوهی به بار خواهد آورد.
دومین نکته مهمی که حضرت امیر المؤمنین(ع) باین میکنند این است که نشاط باید توأم با نرم خویی و لینت باشد:
«لا یُستَعانُ على السُّرورِ إلاّ باللِّینِ»[3]
براى شادى جز از نرمخویى یارى نتوان گرفت
نتیجه:
آنچه که از بیان امیر المؤمنین بدست آمد این است که اسلام علاوه بر این که با نشاط مخاف نیست بلکه خود به آن سفارش و برای مصون ماندن از آسیبهای آن راهکار نشان میدهد. نشاط ثمره حرکت عقلانی است و باید بدور از افراط و تفریط بوده و با نرم خویی همراه باشد.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان