دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله مصباح یزدی؛مأموریت مساجد با تعریف دقیق حوزه فرهنگ و هنر مشخص می‌شود

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی ارائه تعریفی دقیق از فرهنگ و هنر را موجب تعیین مأموریت‌های مساجد در بخش کانون‌های فرهنگی و هنری دانست.
آیت الله مصباح یزدی؛مأموریت مساجد با تعریف دقیق حوزه فرهنگ و هنر مشخص می‌شود
آیت الله مصباح یزدی؛مأموریت مساجد با تعریف دقیق حوزه فرهنگ و هنر مشخص می‌شود

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی ارائه تعریفی دقیق از فرهنگ و هنر را موجب تعیین مأموریت‌های مساجد در بخش کانون‌های فرهنگی و هنری دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی همایش اندیشه‌های آسمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری امروز در جمع برگزیدگان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در مشهد گفت: مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان فرهنگ را شامل اخلاق و عقاید دانستند و این گفته ایشان اهمیت دو عنصر باورها و ارزش‌ها را در تشکیل شاکله فرهنگی می‌رساند .

وی ادامه داد: نباید اتفاقی که در مورد تعبیر از اسلام با مفاهیم ضد اسلامی صورت گرفت، در مورد کارهای فرهنگی هنری هم بیافتد و برای جلوگیری از این کار اعضای کانون‌های مساجد باید با ارائه تعریف دقیق از فرهنگ به تعیین اهداف خود در کارهای فرهنگی هنری، به شرح وظایف خود بپردازند.

آیت الله مصباح یزدی با تشریح جایگاه تاریخی مساجد در فرهنگ اسلامی گفت: در سیره نبوی، مسجد پیغمبر، محور کلیه فعالیت‌های اجتماعی بوده است، اما در حال حاضر با توجه به توسعه شهرها و افزایش حجم فعالیت‌های اجتماعی و طرح موضوعات جدید باید با همان هدف کارکرد عبادی و آموزشی مسجد را تقویت کنیم.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام‌خمینی(ره) تشریح کرد: در ایران تا قبل از دوران ستم شاهی بنای مساجد و مدارس کنار هم به تکمیل نقش آموزشی، عبادی می‌پرداخت اما با هجمه فرهنگ غربی امور دینی ما به سمت سکولاریزه شدن و جدایی دین از دیگر امور اجتماعی پیش رفت.

وی اضافه کرد: در سال‌های بعد از انقلاب با اضافه شدن پسوند اسلامی به نام بسیاری از وزارت‌خانه‌ها؛ محور فعالیت‌ها فرهنگ اسلامی قرار گرفت.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با هدف مقابله با تهاجم فرهنگی تشکیل شده‌اند و باید مراقب تضعیف باورها و ارزش‌های دینی از سوی فرهنگ غربی باشند .

وی تصریح کرد: فرهنگ به عنوان مشخصه جوامع ممتاز باید به درستی معنا شود و برای رسیدن به شرح وظایف و راهکارهای درست برای فعالیت‌های فرهنگی باید در جامعه ما نیز این تعریف ارائه شود.

این عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مسجدالنبی را مرکز سامان‌دهی فعالیت‌های اجتماعی جامعه نوپای نبوی در صدر اسلام دانست و افزود: تقسیم کارها و فعالیت‌های گوناگون در جوامع کنونی از مظاهر تمدن شمرده می‌شود و باید در جامعه با نگاهی به ارزش‌ها و باورهای دینی این تقسیم وظایف صورت گیرد.

وی در جمع اعضای کانون‌های مساجد کشور بیان داشت: با تشکیل اتاق فکر در کانون‌های مساجد و تعریف شرح وظایف اعضای آن‌ها، می‌توان از ورود مفاهیم و فعالیت‌های نامأنوس با فرهنگ اسلامی به مساجد جلوگیری کرد.

همایش سراسری اندیشه‌های آسمانی با حضور 500 نفر از اعضای کانون‌های مساجد استان‌های فارس، ایلام و گیلان در مشهد در حال برگزاری است.

    منبع:http://www.farsnews.ir

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʂ) نقش رأفت و منطق اسلام در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (2) نقش رأفت و منطق اسلام در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʃ) گرایش اختیاری ایرانیان به اسلام

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (3) گرایش اختیاری ایرانیان به اسلام

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʄ) علی(ع) و رابطه او با خلفا

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (4) علی(ع) و رابطه او با خلفا

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʈ) اهداف اعراب از حمله به ایران ʂ)

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (8) اهداف اعراب از حمله به ایران (2)

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS