دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عقل منفعل

No image
عقل منفعل

كلمات كليدي : عقل منفعل، عقل، عقل فاعل، علم منفعل، عقل انساني، عقل فعال

نویسنده : حسن رضايي

عقل در لغت فرانسه معادل Raisonو معادل انگلیسی آنIntellect است. [1]عقل از لحاظ لغوی، معانی متعددی دارد؛ از جمله فهمیدن، قید و بند زدن. از این جهت به این نام خوانده شده است که شبیه افسار شتر است؛ زیرا عقل، صاحب خود را از عدول از راه درست بازمى‌دارد همانطور که عقال(افسار) شتر را از بدى‌ها بازمى‌دارد.[2]

از نظر فلسفی، عقل، جوهری است که هم ذاتاً مجرد است و هم فعلاً؛[3] یعنی نه خودش جوهری مادی و جسمانی است و نه برای انجام دادن کارهایش احتیاج به ارتباط با بدن یا جسمی همانند بدن دارد تا آن را به منزله ابزاری به کار گیرد. عقل، چه در طبیعت و چه در ماوراء طبیعت، بدون هیچ ابزار مادی،‌ کارهایش را انجام می‌دهد. به این نوع مجرد «مجرد تام» می‌گویند. در نتیجه، عقل در موجودات طبیعت تأثیر می‌گذارد ولی خود به هیچ وجه از آنها تأثیر نمی‌گیرد. اساساً مجرد تام، ثابت محض است و هیچ نوع تغییر و حرکتی در آن راه ندارد.[4]

مراد از عقل منفعل در اصطلاح فلسفی، عقل انسانى است که عقل متأثر هم نامیده‌اند. این دو تعبیر بنا بر ادعاى ابن رشد از تعبیرات ارسطو است.[5]

تقسیمات فلسفی عقل

ارسطو ابتدا عقل را دو قسم کرده و می‌گوید: عقل یا فاعل است و یا منفعل."عقل فاعل" همان عقل فعال است و "عقل منفعل" هم که نفس انسانى است بر دو قسم است و به عبارت دیگر، "عقل منفعل" دو جنبه دارد؛ یکى جنبه عمل که به "عقل عملى" معروف است و دیگرى جنبه قوت نظر و آن را "عقل علمى" نامیده‌اند و همین قوت عقلی است که در اثر تربیت و کسب معارف، مراحل مختلف را طى نموده و به مرتبه "عقل بالمستفاد" می‌رسد. این تقسیم از تقسیم ارسطو گرفته شده است؛ زیرا ارسطو معتقد است که عقل بر دو قسم است. یکى "عقل منفعل" که در معقولات به مثابه ماده نسبت به صورت است و دیگر "عقل فعال" که مانند صورت نسبت به هیولى است که می‌تواند تمام صورتها را در عقل منفعل احداث کند. این تقسیم را براى اولین بار الکندى پذیرفته و بطور کامل از آن پیروى کرده است وى عقل بالقوة و بالملکه را از ارسطو گرفته و عقل فعال را که در فلسفه اسکندر بمعنى خداست نیز مورد توجه قرار داده است.[6]

ابن رشد نیز که معتقد است در عالم کون و وجود، ماده و عقل وجود دارد، می‌گوید: عقل بر دو نوع است:

1.عقل فاعل: این عقل، جوهرى است منفصل از انسان، که قابلیت فنا شدن و امتزاج با ماده را ندارد، بلکه بمنزله آفتابى است که تمام عقول از آن کسب نور می‌کنند؛

2.عقل منفعل: که عبارت است از عقل انسانى. این عقل که از عقل عام مدد می گیرد، از آن جهت که از عقل فاعل استمداد می گیرد دائما خواهان اتصال به عقل فعال است. او عقل منفعل را دارای مراتب، مراحل و قواى مختلفی می داند.[7]

مراتب عقل

فلاسفه قوت نظرى نفس و یا نفس ناطقه را عقل نامیده‌اند. اولین مرتبه آن قوت محض است که در این مرتبه، نفس خالى و عارى از تمام صور علمیه است. مرتبه دوم مرتبت بالملکه است که بعضى از صور علمیه برای ان حاصل شده است. در این مرتبه، نفس مستعد پذیرش سایر معقولات است. سومین مرتبه، مرتبه فعلیت و عقل بالفعل است که تمام صور علمیه براى او حاصل است و مرتبه چهارم، مرتبت بالمستفاد است که در اثر اتصالش به عقل فعال آنچه را عقل فعال به آن محیط است، براى آن نیز حاصل می‌شود در این مرتبت نفس کمال تجرد را یافته و مستقیما از عقل فعال استفاده می‌کند.[8]

تفاوت عقل منفعل با عقل فاعل

تفاوت عقل منفعل با عقل فاعل در این است که عقل فعال(Intelect Agent) عقلى است که معانى یا صور کلى را از لواحق حسى و جزئى انتزاع مى‌کند در حالى که عقل منفعل عقلى است که این صور در آن انطباع(نقش) مى‌یابد.[9]

توسط عقل منفعل، علمی به دست می‌آید که به علم انفعالی مشهور است. علمی که وجود معلوم در خارج، مبدأ حصول علم به آن در ذهن گشته است؛[10]مانند علم موجودات (غیر از خداوند) به آنچه معلول آن موجود نیست. این علم، به واسطه ارتسام صورت‌های علمی در ذات نفس عالم و یا در آلات آن حادث و در اثر نوعی انفعال و تغیر برای عالم حاصل می گردد.[11]

مقاله

نویسنده حسن رضايي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS