دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی سید محمد بادکوبه ای

No image
فعالیت های سیاسی سید محمد بادکوبه ای

همگام با امام

مجاهد عالیقدر حضرت آیت الله بادکوبه اى از آغاز نهضت امام خمینى در سال 1342ش. در ردیف روحانیون مبارز قرار گرفته و حمایت و پشتیبانى خویش را از حرکت هاى انقلابى حضرت امام اعلام داشت.([20]) این عالم بزرگ با سخنرانى هاى شیرین و جذّاب خود در آگاهى مردم تبریز نقش اساسى داشت.

مبارزه با انجمن هاى ایالتى و ولایتى

با تصویب انجمن هاى ایالتى و ولایتى و تبدیل قسم به قرآن به قسم به کتاب آسمانى و دخالت زنان در انتخابات و حذف قید اسلام، حضرت آیت الله بادکوبه اى در کنار جامعه روحانیت آذربایجان در تاریخ (12/8/1341) با ارسال تلگرافى به آیت الله حاج سیّد محمّد بهبهانى خواستار لغو این تصویب نامه شدند. متن تلگرام چنین است:

حضرت مستطاب آیت الله العظمى آقاى بهبهانى (دام ظلّه العالى)

پس از تقدیم مراتب ادعیه خالصه و تشکرات صمیمانه، معروض مى دارد، در اقدامات حضرت مستطاب عالى و حضرات آیات عظام قم و نجف اشرف و سایر شهرستان ها دام ظلّهم در موضوع الغاء تصویب نامه دولت راجع به مداخله زنان در انتخابات و تبدیل حلف قرآن به کتاب آسمانى و الغاء قید اسلام، جامعه روحانیت آذربایجان و قاطبه مسلمانان این سامان هم رأى بوده و بدین وسیله به حضور مقدّس مراتب شرکت در تمام اقدامات آن ذوات مقدّس را ابراز و متمنى است مراتب معروضه را به جناب آقاى وزیر ابلاغ فرمایید.

الاحقر سیّد محمّد بادکوبه اى، الاحقر احمد اهرى، الاحقر جواد سلطان القرایى، الاحقر على الموسوى مولانا، الاحقر عبدالله مجتهدى، الاحقر سیّد ابوالفضل خسروشاهى، الاحقر سیّد احمد خسروشاهى، الاحقر جعفر الاشراقى، الاحقر مصطفى الموسوى مولانا، الاحقر الحاج سیّد مرتضى توتونچى، الاحقر محمّدعلى قاضى طباطبایى، الاحقر محمّد بن آقا شیخ حسین توتونچى، الاحقر عبدالله مجتهدى سرابى، الاحقر حسن الحسینى انگجى، الاحقر الجانى على الغروى العلى یارى، الاحقر شیخ حسن ویجویه، الاحقر سیّد مهدى دروازه اى، الاحقر سیّد مرتضى خلخالى، الاحقر محمّدحسین سبحانى، الاحقر سیّد یوسف هاشمى، الاحقر على بن حسین شهیدى، الاحقر محسن آیت زاده شربیانى، الاحقر عبدالحسین غروى، الاحقر على شفیعى، الاحقر رضا باغمیشه، الاحقر میرزا على لمسه چى، الاحقر محمود الموسوى خلخالى، الاحقر عبدمناف واعظى، الاحقر میرزا آقا عظیمى، الاحقر على اکبر محدّث، واعظ چرندابى، اقل ابوالقاسم گرگرى.([21])

6/ج2/82

همچنین در تعقیب تلگرافات ارسال شده در مورد تصویب نامه انجمن هاى ایالتى و ولایتى، آیت الله بادکوبه اى به اتّفاق علما و روحانیون تبریز در آبان ماه 1341 اعلامیه اى بدین شرح صادر کردند:

بسمه تعالى و شأنه العزیز

در تعقیب تلگرافات عدیده حضرات مراجع و آیات عظام قم و نجف دامت برکاتهم درباره تصویب نامه اخیر دولت، که بر خلاف آیین مقدّس اسلام و قانون اساسى شرط اسلام و مرد بودن انتخاب کننده و شونده را حذف نموده و قسم به قرآن مجید را مبدل به قسم به کتاب آسمانى نموده اند، بدین وسیله جامعه روحانیت آذربایجان تا حصول نتیجه قطعى و اعلام الغاى مواد سه گانه، پشتیبانى کامل خود را از مراجع بزرگ و پیشوایان دینى اظهار نموده و در دفاع از حریم مقدّس اسلام و قرآن از انجام هیچ گونه وظیفه دینى خوددارى نخواهند کرد.

الاحقر احمد اهرى، العبد ابوالقاسم گرگرى، الاحقر سیّد محمّد بادکوبه اى، الاحقر حسن الحسینى انگجى، الاحقر کاظم دینورى، الاحقر الحاج سیّد مرتضى مستنبط، الاحقر سیّد احمد خسروشاهى، الاحقر عبدالله مجتهدى، الاحقر سیّد ابوالفضل خسروشاهى، الاحقر جواد سلطان القرایى، الاحقر عبدالله سرابى، الاحقر محمّد توتونچى، الاحقر على الموسوى مولانا، الاحقر جعفر الاشراقى، الاحقر محمّدعلى قاضى طباطبایى، الاحقر سیّد یوسف الهاشمى، الاحقر سیّد مهدى دروازه اى، الاحقر سیّد محمّدعلى انگجى، الاحقر سیّد محمّد فقیه، الاحقر عبدالحسین غروى، الاحقر محمود الموسوى خلخالى، الاحقر محسن آیت الله زاده شربیانى، الاحقر سیّد کاظم الموسوىاهرابى، الاحقر حسین هشترودى، الاحقر سیّد مرتضى خلخالى، الاحقر مصطفى الموسوى مولانا، الاحقر زین العابدین نوبت، الاحقر سیّد محمّدعلى خلخالى.([22])

دشمنى با اسرائیل

پس از جنگ شش روزه بین اعراب و اسرائیل در خرداد ماه سال 1346 حضرت آیت الله بادکوبه اى تلاش و فعّالیت خویش را علیه اسرائیل آغاز نمود. در این زمینه از سوى علماى قم اعلامیه اى در جهت حمایت از اعراب و لزوم جمع آورى کمک هاى مادّى براى آسیب دیدگان و آوارگان فلسطینى صادر شد. فقیه مبارز حضرت آیت الله بادکوبه اى همراه آیات عظام سیّد ابوالفضل خسروشاهى، سیّد مرتضى مستنبط غروى، سیّد کاظم موسوى شبسترى و شهید سیّد محمّدعلى قاضى طباطبایى، با صدور اعلامیه اى در تبریز، براى کمک به آوارگان مسلمان فلسطینى مساعدت و یارى خواستند. متن اعلامیه چنین است:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادران ایمانى، به منظور کمک به برادران مسلمان آسیب دیده، بازماندگان مقتولین در راه دفاع از حریم مقدّس اسلام که از طرف حضرات آیات عظام و مراجع تقلید که اعلام فرموده اند، امید است اهالى محترم آذربایجان از مساعدت دریغ نفرموده از کمک به برادران اسلامى به حساب شماره یک بانک صادرات شعبه قم از تادیه وجه خوددارى نفرمایند که عندالله مأجور خواهند شد.([23])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

نیروى سحر آفرین ایمان تا چه اندازه در سلامتى روانى و جسمانى انسان مفید و اثربخش است؟
آرزوهای طولانی و شیطان

آرزوهای طولانی و شیطان

ابلیس (پدر شیطان‌ها) سخت ناراحت گردید. و بالای کوهی در مکه به نام «تور» رفت و ‌فریادش بلند شد و همه یارانش را به تشکیل انجمن خود دعوت نمود. همه یاران و ‌فرزندان شیطان‌ جمع شدند.
چهار بال اخلاق در قرآن

چهار بال اخلاق در قرآن

چهار کلمه‌ى فوق چهار مرحله‌ى رفتارى را نشان مى‌دهد که بر حسب اراده و تقوا و تسلط بر نفس، انسان مى‌تواند در برابر کسانى که به او بدى مى‌کنند، عکس العمل نشان دهد.
No image

تناسخ و معاد

No image

نماز و امنیت‌

پر بازدیدترین ها

No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

معنا و مفهوم ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی ره

موضوع نوشتار حاضر بررسی ایمان از نگاه مرحوم علامه طباطبایی (ره) می باشد. علامه طباطبایی ، با رویکرد قرآنی ، ایمان را فعلی قلبی و اعتمادی امیدوارانه و متوکلانه به امری قدسی می داند که لوازم عملی به همراه دارد. گرچه از نگاه وی عمل خارج از ایمان است اما پیوندی گسست ناپذیر میان ایمان و عمل صالح وجود دارد؛ وی معتقد است که متعلق ایمان دینی امری عینی ، واقعی و متعالی است و با توجه به ویژگی های ایمان ، عالی ترین...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
No image

آفرینش انسان از دیدگاه فلسفه و عرفان اسلامى

خداوند به انسان اختیار داده و او را بر سر دوراهى قرار داده است تا با انتخاب خود، راه شناخت و پرستش خدا را برگزیند و در سایه ى آن به رحمت الهى و سعادت دست یابد و چون هرگونه رحمتى در نزدیکى به خداست، مى توان گفت: هدف نهایى از آفرینش انسان همان قرب الهى است...
Powered by TayaCMS