دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بلوک شرق- بلوک غرب

No image
بلوک شرق- بلوک غرب

بلوك شرق،بلوك غرب، شوروی، كشورهای كمونیست، اعضای پیمان ورشو، ناتو، اروپای شرقی، آمریكا

نویسنده : (تليخص)هیئت تحریریه سایت پژوه

بلوک شرق- بلوک غرب (BLOC (EAST-WEST


اصطلاحی است که پس از جنگ دوم جهانی به کشورهای کمونیست و کشورهای عضو اتحادیه‌های سیاسی و نظامی غرب داده ‌شد. بلوک شرق علاوه بر شوروی سابق و ممالک اروپای شرقی (اعضای پیمان ورشو) کشورهای کمونیست آسیائی (چین – ویتنام- کرۀ شمالی- مغولستان و لائوس) را نیز شامل می‌شد و بلوک غرب علاوه بر اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) سایر کشورهای طرفدار غرب را نیز در سراسر جهان در برمی‌گرفت.

بلوک شرق تا مدتی پس از جنگ جهانی دوّم، وحدت سیاسی داشت و مرکز قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی آن اتحاد جماهیر شوروی بود، ولی پس از روی کار آمدن "خروشچف" در شوروی و بالا گرفتن کشاکش‌های سیاسی و ایدئولوژیک چین و شوروی، وحدت این بلوک از هم پاشید تا جایی که چین و شوروی یکدیگر را دشمنان اصلی خود قلمداد کردند. پس از چین،آلبانی و رومانی نیز نسبت به شوروی، سرکشی کردند. گرایش به استقلال از شوروی و بیرون آمدن از زیر اشغال ارتش سرخ در لهستان، چکسلواکی و مجارستان گاه به صورت انقلاب‌های خونین پدیدار شد.

اصطلاح بلوک غرب گاه کشورهای دست نشانده یا متحد غرب در آسیا و آفریقا و همچنین آمریکای لاتین را نیز در برمی‌گیرد و در این کاربرد، مراد از آن جدا کردن کشورها از نظر تقسیم‌بندی ایدئولوژیک و سیاسی و به ویژه مشخص کردن دشمنی آن‌ها با بلوک شرق و یا بی‌طرفی آن‌هاست.

پس از جنگ جهانی دوّم، که ایالات متحده آمریکا به صورت قدرت اول جهان و پیشرو نظام‌ سرمایه‌داری درآمد، این کشور قدرت اصلی در بلوک غرب و شرق و طرفِ اصلی شوروی در بلوک شرق بود. ولی با دگرگونی‌های دو دهۀ‌1960 و 1970 در جهان، همچنان‌که قدرت شوروی در بلوک شرق سست شد، آمریکا نیز چیرگی پیشین بر حوزۀ نفوذ خود را از دست داد و پس از بازسازی اروپا و از میان رفتن ویرانی‌های جنگ و قدرت یافتن انگلستان و فرانسه و همچنین آلمان و ژاپن، این کشورها در تصمیم‌گیری‌ سیاسی و اقتصادی آمریکا شرکت یافتند.

با فروپاشی شوروی و سقوط رژیم‌های کمونیست اروپای شرقی و درخواست عضویت بسیاری از این کشورها از سازمان ناتو، بلوک شرق و غرب مفهوم پیشین خود را از دست داده است.

مقاله

نویسنده (تليخص)هیئت تحریریه سایت پژوه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب نقد فمینیسم از منظر نویسندگان غرب

کتاب نقد فمینیسم از منظر نویسندگان غرب

کتاب «نقد فمینیسم از منظر نویسندگان غرب» مجموعه مقالاتی است که در فضای جامعه غرب در انتقاد از ابعاد نظری و عملی فمینیسم نگاشته شده است.

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
No image

«طنز» در مصاحبه با استاد منصور براهیمی

منصور براهيمي متولد سال 1335 در خاش و ليسانس ادبيات دراماتيك و نمايشنامه‌نويسي است. او علاوه بر كار در مقطع ابتدايي در زمينه تئاتر كودك و تدريس در دانشكده سينما تئاتر، از سال 1362عضو موسس گروه سينما تئاتر آيين (س.آيين) است كه از سال 1368 هر ساله نمايشي را بر صحنه برده است.
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
No image

این همه خنده برای چیست؟

ارسطو در مقایسه تراژدی و کمدی به نگرش متفاوت این دو به انسان اشاره می‌کند و می‌گوید «این یکی (کمدی) مردم را فروتر از آنچه هستند نشان می‌دهد و آن یکی (تراژدی) برتر و بالاتر بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که در کمدی تماشاگران همواره در موقعیتی فراتر از برتر از اشخاص نمایش قرار می‌گیرند و بالعکس...

پر بازدیدترین ها

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

نوروز امسال با آب‌پریا و برخی برنامه‌های معدود؛ بعضی‌ها از جمله نگارنده را با تلویزیون آشتی موقت کردند. هر چه نباشد دست کم نام مرضیه برومند برای بچه‌های دهه ۶۰ به بعد آشنا و البته حامل پیام‌های نوستالژیک است...
تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من

تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من

در این سریال سعی شده است تا فضای یک خانه و خانواده سنتی به نمایش گذاشته شود و در این راستا کارگردان از هرچه نماد سنتی بوده استفاده کرده تا این موضوع را به مخاطب بفهماند و سنتی بودن را نشان دهد، تا جایی که این مسئله گاهی باعث دور شدن مخاطب از فیلم می‌شود...
طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

این نوشتار در تلاش است تا با بررسی آراء و نظرات نظریه پردازان طنز و کمدی، ویژگی ها و کارکردهای طنز و کمدی را بازشناسد و با برشمردن ویژگی ها و مشخصه های طنزپرداز، تصویری روشن از طنز مطلوب ارائه دهد...
Powered by TayaCMS