دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

گروه‌های شغلی قضائی

No image
گروه‌های شغلی قضائی

گروه‌های شغلی قضائی، دادرس، دادگستری، دادورز، دادستان نظامی، رئیس دادگستری، دادگاه عالی انتظامی قضات، دادگاه

نویسنده : خسرو بهمن یار

به طور کلی می‌توان در قوه قضائیه گروه‌های مختلف شغلی ذیل را نام برد:

گروه اول: پایه 4 قضائی: مشاور امور محجورین وسرپرستی.

گروه دوم: پایه‌ 5 قضائی: دادرس علی‌البدل درجه 3 بخش وشهرستان – دادیار درجه 3 دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان و...

گروه سوم: پایه 6 قضائی: دادرس علی‌البدل درجه 2 شهرستان،مشاور دادگاه عمومی ویژه رسیدگی به پرونده‌های مدنی خاص مانند دادگاه‌ خانواده و...

گروه چهارم: پایه 7 قضایی: دادرس علی‌البدل درجه 1 شهرستان ودرجه 2 دادگاه عمومی مرکز استان و...

گروه پنجم: پایه 8 قضائی: دادرس علی‌البدل درجه 1 دادگاه مرکز استان،معاونین رئیس دادگستری شهرستان و...

گروه ششم: پایه 9 قضائی: دادستان نظامی استان،رئیس شعبۀ دادگاه عمومی درجه 1 مرکز استان،معاونین رئیس کل دادگستری استان و...

گروه هفتم: پایه 10 قضائی: معاونین دادستان انتظامی قضات،رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح در مرکز استان، دادستان عمومی وانقلاب تهران،اعضاء شعبه تشخیص دیوان عالی کشور، مستشاران دیوان عالی،رئیس دادگاه تجدید نظر استان و...

گروه هشتم: پایه 11 قضائی معاونین رئیس قوه قضائیه ومعاونین وزیر دادگستری،رئیس شعبۀ دیوان عالی کشور،رئیس کل دیوان عدالت اداری،رئیس سازمان بازرسی کل کشور و...

تبصره:

رئیس دیوان عالی کشور،رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات ودادستان کل کشور در بالاترین گروه شغلی قرار می‌گیرند.

کارکنان اداری دادگستری

کارمندان اداری دادگستری خدمت‌گزارانی هستند که تابع قانون استخدام کشوری بوده و از حیث حقوق و حدود در ردیف کارمندان دولت قرار دارند، کارهای اداری و دفتری دادگستری را انجام داده و با دادرسان همکاری می‌نمایند مانند مدیر و کارکنان دفتر،مدیر و مأمورین اجرا و مأمورین ابلاغ و غیره.

الف) مدیر دفتر: هر یک از دادگاه‌ها، برای تنظیم پرونده‌ها و تهیه مقدمات دادرسی برابر ترتیب مقرر در آئین دادرسی مدنی تحت ریاست و مسئولیت رئیس دادگاه، دارای مدیر دفتر خواهد بود.در صورتی که دادگاه دارای شعبات متعددی باشد، هر شبعه دارای مدیر دفتر مخصوصی خواهد بود.

وظایف دفتر دادگاه

1. دریافت دادخواست‌ها ولوایح از طرفین دعوا.

2. ابلاغ و تنظیم جلسات دادرسی.

3. احضار طرفین دعوا.

4. مرتب کردن پرونده‌ها.

5. حفظ اسناد.

6. وصول هزینه دادرسی.

ب) مأمورین اجرا،دادورزها وابلاغ

مأمورین اجرا یا دادورزان، کسانی هستند که اجرای احکام دادگاه‌ها را بر عهده دارند.

مأمورین ابلاغ نیز مأمورینی هستند که برگ‌های ابلاغ را مانند احضاریه یا اظهار نامه به اشخاص مورد نظر ابلاغ می‌کنند و در واقع نامه‌رسان دادگستری هستند.

مقاله

نویسنده خسرو بهمن یار
جایگاه در درختواره حقوق جزا و جرم شناسی - آیین دادرسی کیفری

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
No image

«طنز» در مصاحبه با استاد منصور براهیمی

منصور براهيمي متولد سال 1335 در خاش و ليسانس ادبيات دراماتيك و نمايشنامه‌نويسي است. او علاوه بر كار در مقطع ابتدايي در زمينه تئاتر كودك و تدريس در دانشكده سينما تئاتر، از سال 1362عضو موسس گروه سينما تئاتر آيين (س.آيين) است كه از سال 1368 هر ساله نمايشي را بر صحنه برده است.
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
No image

این همه خنده برای چیست؟

ارسطو در مقایسه تراژدی و کمدی به نگرش متفاوت این دو به انسان اشاره می‌کند و می‌گوید «این یکی (کمدی) مردم را فروتر از آنچه هستند نشان می‌دهد و آن یکی (تراژدی) برتر و بالاتر بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که در کمدی تماشاگران همواره در موقعیتی فراتر از برتر از اشخاص نمایش قرار می‌گیرند و بالعکس...

پر بازدیدترین ها

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من

تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من

در این سریال سعی شده است تا فضای یک خانه و خانواده سنتی به نمایش گذاشته شود و در این راستا کارگردان از هرچه نماد سنتی بوده استفاده کرده تا این موضوع را به مخاطب بفهماند و سنتی بودن را نشان دهد، تا جایی که این مسئله گاهی باعث دور شدن مخاطب از فیلم می‌شود...
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
طنز، رسانه و خانواده امروز

طنز، رسانه و خانواده امروز

تلویزیون با تاثیر چشمگیری که بر فرد، خانواده و اجتماع می گذارد، این توانمندی را داراست که افکار عمومی را به سوی هدف خاصی هدایت نماید. این ظرفیت و توانمندی برخواسته از درگیر کردن دو حس ...
Powered by TayaCMS