دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بهره سالك از ماديات بايد در حد كفاف باشد

No image
بهره سالك از ماديات بايد در حد كفاف باشد

(بدان اي سالک عزيز!) بهره انسان از ماديات، بايد در حد کفاف باشد که در غير اين صورت براي او مفسده خواهد داشت. در بهره گيري از ابزار دنيوي و التذاذات نفساني نه جنبه افراط مطرح است و نه جنبه تفريط، بلکه معارف اسلامي به ما مي گويد: بايد جنبه اعتدال يعني استفاده به مقدار احتياج را رعايت کرد. استفاده هر شخصي از ابزار زندگي، بايد متناسب با زندگي او بوده و بهره گيري اش از التذاذات نفساني، بايد متناسب با مزاج حيواني او باشد.

يعني اين درست نيست که کسي در استفاده از ابزار دنيا، به يک «قوت لايموت» اکتفا کند و با جوابگو نبودن مشتهيات حيواني اش، خود را تحت فشار قرار دهد! از طرف ديگر اين هم درست نيست که ابزار دنيوي اش را بيش از اندازه انباشته سازد و در وادي کيافي غوطه ور شود.

راه اعتدال ميان اين دو است، نه اکتفا کردن به قوت لايموت و نه انباشتن ابزار دنيا.

لذا در روايات براي استفاده از ابزار دنيا و التذاذات نفساني، سقف کفاف تعيين شده است که مفهوم آن در هر زمان و متناسب با هر فردي تغيير مي کند. استفاده بيش از اندازه نياز، ولو آنکه از راه حلال باشد، منشأ وابستگي شده و در نهايت در نگرش انسان نسبت به وسيله بودن دنيا اثر سوء خواهد داشت همچنين در هنگام مرگ جان کندن را سخت خواهد کرد و در برزخ و قيامت نيز دست انسان را از نعمت هاي خاص الهي، کوتاه خواهد ساخت. راه مستقيم، رعايت اعتدال و اختصار بر مقدار کفاف است. (1)

  • رسائل بندگي، آيت الله شيخ مجتبي تهراني، ص 180

روزنامه كيهان، شماره 21102 به تاريخ 18/4/94، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

انسان‌های بی‌چشم و رو

انسان‌های بی‌چشم و رو

گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛
No image

ویژگی های انسان های پاک سیرت

متن سخنرانی ویژگی های انسان های پاک سیرت در موضوع ویژگی های ایمان و مؤمن در این بخش قرار دارد.
No image

نعمت هاي مادي

Powered by TayaCMS