دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تقسیم برادران و دوستان

مردی در بصره در حضور امیرالمؤمنین علیه السلام برخاست و گفت : یا امیرالمؤمنین ، حال برادران دینی را به ماخبر ده ، حضرت فرمود : برادران دو دسته اند : برادران مورد اعتماد و برادران خنده رو. برادران مورد اعتماد، پناهگاه و بال و اهل و مال تو هستند .
تقسیم برادران و دوستان
تقسیم برادران و دوستان

امام باقر علیه السلام فرمود :

مردی در بصره در حضور امیرالمؤمنین علیه السلام برخاست و گفت : یا امیرالمؤمنین ، حال برادران دینی را به ماخبر ده ، حضرت فرمود : برادران دو دسته اند : برادران مورد اعتماد و برادران خنده رو. برادران مورد اعتماد، پناهگاه و بال و اهل و مال تو هستند . پس هر گاه به برادرت اعتماد پیدا کردی ، مال و جانت را در اختیار او قرار ده ، و با دوستان صمیمی او ، صمیمی باش ، و با دشمنانش ، دشمنی کن و راز و عیبش را بپوشان و نیکیش را ظاهر ساز و بدان ای پرسش کننده که اینگونه دوستان از کبریت احمر نادر ترند. اما برادران خنده روی تو، کسانی هستند که در کنار آنها ، خوش وشاد هستی ، پس دوستی خود را ازآنها قطع نکن و بیش از این هم از آنها توقع نداشته باش و از خوشرویی و شیرین زبانی خود آنها را بر خوردار کن ،‌ تا آنجا که آنها تو را برخوردار می کنند.[1]

امام صادق علیه السلام در این باره به نقل از امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: بر تو باکی نیست که اگر با شخص خردمند همنشین شوی ، هر چند که کرم او را نپسندی، ولی از خرد او سود ببر، و از اخلاق بدش بپرهیز، و هیچ گاه همنشینی با شخص کریم را از دست مده ، اگر چه از خرد او سودی نبردی ، بلکه با عقل خویش ،‌از کرم او استفاده کن وتا می توانی از همنشینی با شخص پست وبی خرد پرهیز کن . [2]

و در روایت دیگری امام صادق علیه السلام فرمود : دوستی جز با اجرای حدودش نمی باشد . پس هر کس که در او آن شرایط یا پاره ای از آنها باشد ،‌او را دوست خود بدان و کسی که هیچ یک از آن شرایط را نداشته باشد ، او را دوست خود مدان. شرط نخست اینکه نهان و عیانش برای تو یکسان باشد ، دوم اینکه زینت تو را زینت خود داند ،‌و زشتی تو را زشتی خود شمرد ،‌سوم اینکه ریاست و دارایی حالش را نسبت به تو تغییر ندهد ، چهارم اینکه از آنچه توانایی دارد نسبت به تو دریغ نکند ، و شرط پنجم که همه این چهار صفت را در خود دارد ، اینکه هنگام بیچاره گی و پیشامدهای نا گوار تو را رها نکند . [3]

و همچنین امام صادق علیه السلام فرمودند : سه چیز است که همواره کمیاب است : برادری در راه خدا، و زوجه صالحه مهربانی که شوهر خود را در امر دین یاری کند ، و فرزند عاقل. کسی که یکی از این سه را دارا باشد، به خیر و صلاح دنیا و آخرت نائل گشته ، و نصیب فراوان و حظ کامل در دنیا برده است ، و از برادری و رفاقت کسی که از روی طمع یا ترس یا برای خوردن و آشامیدن با تو رفیق و برادر می شود، پرهیز کن. و کوشش کن که برادری از پرهیزکاران با حقیقت پیدا کنی ، اگر چه در طلب او در تاریکیهای زمین بگردی و عمرت را در طلب او از بین ببری . زیرا که پروردگار متعال پس از انبیاء و اوصیاء ، افرادی برتر از پرهیزکاران نیافریده است ، و خداوند متعال به هیچ بنده ای نعمت و توفیقی چون درک مصاحبت چنین اشخاصی عطا نکرده است . خداوند متعال می فرماید: دوستان مهربان در روز قیامت دشمنان همدیگر می شوند، مگر آنان که پرهیزکار باشند.[4]

منبع: بنیادهای اخلاق اسلامی ، علامه سید عبدالله شبر،چاپ دوم سال 1369،‌ناشر/بنیاد فرهنگی امام المهدی (عج)

    پی نوشت:
  • [1] .اصول کافی ، جلد 2، با المؤمن صنفان،‌صفحه 248
  • [2] .اصو ل کافی ، جلد 2، کتاب المعاشره ،ص 638 ‌
  • [3] . اصو ل کافی ، جلد 2، کتاب عشره ، ص 639
  • [4] . مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه ،‌شرح عبدالرزاق گیلانی.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه خود را از گمراهی نگه داریم؟

چگونه خود را از گمراهی نگه داریم؟

انسان به طور طبیعی گرایش به کمال و امور کمالی دارد و لذا عشق به زیبایی‌ها و بیزاری از کاستی‌ها و زشتی‌ها در وجود انسان نهادینه شده است.
علم آموزی و تأمین رزق و روزی (پرسش و پاسخ؟)

علم آموزی و تأمین رزق و روزی (پرسش و پاسخ؟)

پرسش: بر اساس آموزه‌های وحیانی چگونه علم آموزی موجبات از بین رفتن فقر و تنگدستی را فراهم آورده و مستوجب تضمین رزق و روزی انسان می‌گردد؟ لطفاً به نحو اجمال پاسخ دهید.
بخل و آثار زیانبار آن

بخل و آثار زیانبار آن

برخی از رفتارهای اجتماعی بیانگر بینش و نگرش افراد است.
انسان از خاک تا افلاک

انسان از خاک تا افلاک

انسان موجودی مرکب است ولی آنچه هویت انسانی را معنا می‌بخشد، بخش معنوی و روحانی اوست که جایگاه خلافت الهی را به همین سبب کسب کرده است؛ زیرا خداوند پس از آنکه در کالبد خاکی انسان روح خویش را دمید و همه صفات خویش را در انسان با تعلیم اسمایی به ودیعت گذاشت، آنگاه بود که فرمان سجده را صادر کرد و از همه ما سوی الله خواست تا بر انسان سجده کنند.
بی احترامی به بهانه رفاقت!

بی احترامی به بهانه رفاقت!

با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است و برای ارائه حیات خویش نیاز به ارتباطات در جامعه دارد.

پر بازدیدترین ها

No image

اشعار ناقوسیه

حضرت موسی و شب قدر

حضرت موسی و شب قدر

خداوندا! مى‌خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسى است که شب قدر بیدار شود.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
Powered by TayaCMS