دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سرّ غسل وتیمم

در هنگام غسل امر به شستن تمام پوست شده است ، به خاطر اینکه پست ترین حالات انسان وبالاترین وابستگی به قوه شهوانی ، حالت جماع است وچون تمام بدن در این گونه حالات دخالت عملی دارد . رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : «بدرستیکه زیر هر موی بدن ، جنابت است. »
سرّ غسل وتیمم
سرّ غسل وتیمم

نویسنده : علامه سید عبدالله شُبّر

در هنگام غسل امر به شستن تمام پوست شده است ، به خاطر اینکه پست ترین حالات انسان وبالاترین وابستگی به قوه شهوانی ، حالت جماع است وچون تمام بدن در این گونه حالات دخالت عملی دارد . رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : «بدرستیکه زیر هر موی بدن ، جنابت است. »[1] و چون تمام بدن ، در این حالت ، از مراتب عالی معنوی دور بوده ، غرق در لذّات پست دنیوی می باشد، غسل نیز از کاملترین و مهمترین مطالب شرعی است برای اینکه انسان شایستگی رویاروئی با جهات شریف را می یابد و در عبادات وارد می شود و از قوای حیوانی و لذات دنیایی دور می گردد.

باید دانست که در نزد هر عاقل صاحب فهمی پاک کردن قلب از پستی ها وتوجهاتی که مانع از درک فضائل است مهمتر از پاک کردن اعضای ظاهری بدن است،چون برای قلب بهره ای فزونتر ونصیبی کاملتر به هنگام عبادات می باشد.

امر به تیمم ومسح اعضاء بدن بوسیله خاک ، هنگام معذور بودن انسان از مصرف آب ، نیز بدان جهت است که اعضاء رئیسه انسان بدین وسیله پستی یافته در برخورد با خاک کم ارزش ، به خاک ذلت بنشیند. چون که تطهیر قلب ، از اخلاق پست وپیراستگی آن به زیباترین وصفها ممکن نشد،او را باید به مقام انکسار وتواضع واداشت وبه تازیانه ذلت وخواری حرکت داد .امیدآنکه مولای مهربان و آقای کریمش بدان هنگام که بدو التفات می ورزد و او را در حالت انکسار وتواضع بیابد، نسیمی ازنفحات انوار درخشنده اش را بر او بورزاند.چه اینکه خداونددرنزد دلهای شکسته است همانطور که،در حدیث وارد شده است . پس با این اشارت ، باید در آنچه در توجهات قلبی وجبران سستی های گذشته بر تو واجب است ،‌حرکت نمایی»[2]

امام رضا علیه السلام در ادامه روایت سابق فرمود:

امر به غسل در جنابت ، ونه در تخلی وغیره شده است، به خاطر اینکه ، جنابت از نفس انسان است و چیزی است که از تمامی بدن خارج می شود . وتخلی ازنفس انسانی نبوده ، غذایی است که از دری داخل و از در دیگر خارج می شود.[3]

در روایت دیگر وارد شده است که :

«علت سهل گیری در بول و غائط ، بخاطر این است که تخلی از جنابت بیشتر و طولانی تراست، بهمین جهت خداوند ، در تخلی به وضو راضی شده است بخاطر اینکه مکرر رخ می دهد ومشقت دارد و انجامش بدون اختیار و شهوت است ولی در جنابت این طور نمی باشد بلکه به خاطر لذت جویی نفس انسان است.[4]

منبع: بنیادهای اخلاق اسلامی ، علامه سید عبدالله شبر،چاپ دوم سال 1369،‌ناشر/بنیاد فرهنگی امام المهدی (عج)

    پی نوشت:
  • [1] . سنن ابی داود ، ج 1، صفحه 57: ان تحتت کل شعرة جنابة
  • [2] .اسرار الصلوة صفحه 180
  • [3] .عیون الاخبار الرضا ، باب 34
  • [4] .عیون الاخبار الرضا ، باب 33

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آدابی از عبودیت

آدابی از عبودیت

از آداب عبودیت این است که جز قدرت حق، قدرتی را نپذیرند و جز ثنای حق و آنکه از اولیاء حق است، ثنای کسی را نگویند.
فهم و دریافت زبان قرآن

فهم و دریافت زبان قرآن

من امیدوارم که ما این حجاب جحود را از قلب‌هایمان برداریم و از خدای تبارک و تعالی بخواهیم که ما را آشنا کند به لسان قزآن.
علت بعثت انبیاء

علت بعثت انبیاء

اگر برای هر علمی موضوعی است... علم همه انبیاء هم موضوعش انسان است ...
ترک علاقه به دنیا

ترک علاقه به دنیا

علائق را باید کم بکنید، علاقه‌ها باید کم بشود، طبیعتاً ماها از اینجا می‌رویم، علی ایّ حال چه علاقه قلبی به چیزی داشته باشیم یا نداشته باشیم فرقی به حال ما نمی‌کند.
دعا روح عبودیت

دعا روح عبودیت

اینهایی که از کتب ادعیه انتقاد می‌کنند برای این است که نمی‌دانند، جاهل‌انند، بیچاره‌اند که این کتب ادعیه چطور انسان را می‌سازد، این دعاهایی که از ائمه ما وارد شده است مثل کمیل، مناجات شعبانیه، دعای حضرت سیدالشهداء(ع) و دعای«سمات» اینها چه جور انسان را درست می‌کنند...

پر بازدیدترین ها

حضرت موسی و شب قدر

حضرت موسی و شب قدر

خداوندا! مى‌خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسى است که شب قدر بیدار شود.
No image

اسیر شهوت

آنهایی که بنده دنیا و شهوت خویش اند، و طوق بندگی هوای نفس را در گردن نهادند، بندگی از هر کسی که دنیا را پیش او سراغ دارند یا احتمال می دهند، می کنند و خاضع او می شوند و اگر در ظاهر زبان منیت و عفت نفس گشایند، تدلیس محض است و اعمال آنها و اقوال آنها، این کلام را تکذیب کنند.
افراط و تفریط قوه شهوت

افراط و تفریط قوه شهوت

افراط در قوه شهوت عبارت از آن است که عقل انسان مقهور شهوت شده و همّت مرد مصروف تمتّع از زنان و کنیزان گردد و از پیمودن راه آخرت محروم شود.
اعضاء بدن امانت است

اعضاء بدن امانت است

شما اگر خدای نخواسته خود را اصلاح نکردید و با قلبهای سیاه ، چشمها، گوشها، و زبانهای آلوده ، به گناه از دنیا رفتید، خدا را چگونه ملاقات خواهید کرد؟
هوای نفس

هوای نفس

از هوای نفس بپرهیزید همان گونه که از دشمنانتان می پرهیزید چیزی دشمن تر برای افراد با شخصیت از پیروی هوای نفس و درو شده های زبان نیست.
Powered by TayaCMS