دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تقسیم برادران و دوستان

مردی در بصره در حضور امیرالمؤمنین علیه السلام برخاست و گفت : یا امیرالمؤمنین ، حال برادران دینی را به ماخبر ده ، حضرت فرمود : برادران دو دسته اند : برادران مورد اعتماد و برادران خنده رو. برادران مورد اعتماد، پناهگاه و بال و اهل و مال تو هستند .
تقسیم برادران و دوستان
تقسیم برادران و دوستان

امام باقر علیه السلام فرمود :

مردی در بصره در حضور امیرالمؤمنین علیه السلام برخاست و گفت : یا امیرالمؤمنین ، حال برادران دینی را به ماخبر ده ، حضرت فرمود : برادران دو دسته اند : برادران مورد اعتماد و برادران خنده رو. برادران مورد اعتماد، پناهگاه و بال و اهل و مال تو هستند . پس هر گاه به برادرت اعتماد پیدا کردی ، مال و جانت را در اختیار او قرار ده ، و با دوستان صمیمی او ، صمیمی باش ، و با دشمنانش ، دشمنی کن و راز و عیبش را بپوشان و نیکیش را ظاهر ساز و بدان ای پرسش کننده که اینگونه دوستان از کبریت احمر نادر ترند. اما برادران خنده روی تو، کسانی هستند که در کنار آنها ، خوش وشاد هستی ، پس دوستی خود را ازآنها قطع نکن و بیش از این هم از آنها توقع نداشته باش و از خوشرویی و شیرین زبانی خود آنها را بر خوردار کن ،‌ تا آنجا که آنها تو را برخوردار می کنند.[1]

امام صادق علیه السلام در این باره به نقل از امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: بر تو باکی نیست که اگر با شخص خردمند همنشین شوی ، هر چند که کرم او را نپسندی، ولی از خرد او سود ببر، و از اخلاق بدش بپرهیز، و هیچ گاه همنشینی با شخص کریم را از دست مده ، اگر چه از خرد او سودی نبردی ، بلکه با عقل خویش ،‌از کرم او استفاده کن وتا می توانی از همنشینی با شخص پست وبی خرد پرهیز کن . [2]

و در روایت دیگری امام صادق علیه السلام فرمود : دوستی جز با اجرای حدودش نمی باشد . پس هر کس که در او آن شرایط یا پاره ای از آنها باشد ،‌او را دوست خود بدان و کسی که هیچ یک از آن شرایط را نداشته باشد ، او را دوست خود مدان. شرط نخست اینکه نهان و عیانش برای تو یکسان باشد ، دوم اینکه زینت تو را زینت خود داند ،‌و زشتی تو را زشتی خود شمرد ،‌سوم اینکه ریاست و دارایی حالش را نسبت به تو تغییر ندهد ، چهارم اینکه از آنچه توانایی دارد نسبت به تو دریغ نکند ، و شرط پنجم که همه این چهار صفت را در خود دارد ، اینکه هنگام بیچاره گی و پیشامدهای نا گوار تو را رها نکند . [3]

و همچنین امام صادق علیه السلام فرمودند : سه چیز است که همواره کمیاب است : برادری در راه خدا، و زوجه صالحه مهربانی که شوهر خود را در امر دین یاری کند ، و فرزند عاقل. کسی که یکی از این سه را دارا باشد، به خیر و صلاح دنیا و آخرت نائل گشته ، و نصیب فراوان و حظ کامل در دنیا برده است ، و از برادری و رفاقت کسی که از روی طمع یا ترس یا برای خوردن و آشامیدن با تو رفیق و برادر می شود، پرهیز کن. و کوشش کن که برادری از پرهیزکاران با حقیقت پیدا کنی ، اگر چه در طلب او در تاریکیهای زمین بگردی و عمرت را در طلب او از بین ببری . زیرا که پروردگار متعال پس از انبیاء و اوصیاء ، افرادی برتر از پرهیزکاران نیافریده است ، و خداوند متعال به هیچ بنده ای نعمت و توفیقی چون درک مصاحبت چنین اشخاصی عطا نکرده است . خداوند متعال می فرماید: دوستان مهربان در روز قیامت دشمنان همدیگر می شوند، مگر آنان که پرهیزکار باشند.[4]

منبع: بنیادهای اخلاق اسلامی ، علامه سید عبدالله شبر،چاپ دوم سال 1369،‌ناشر/بنیاد فرهنگی امام المهدی (عج)

    پی نوشت:
  • [1] .اصول کافی ، جلد 2، با المؤمن صنفان،‌صفحه 248
  • [2] .اصو ل کافی ، جلد 2، کتاب المعاشره ،ص 638 ‌
  • [3] . اصو ل کافی ، جلد 2، کتاب عشره ، ص 639
  • [4] . مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه ،‌شرح عبدالرزاق گیلانی.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

در آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه ائمه اطهار(ع) طلب یاری کردن توسط آن بزرگواران مطرح شده است.
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

اشعار ناقوسیه

Powered by TayaCMS