دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جوان و تمركز فكر

No image
جوان و تمركز فكر

برخي از حكما، نظير «دكارت»، مهم‌ترين توانايي انسان را «درست راه بردن عقل» مي‌دانند

[1] و منظورشان دقيقا اين است كه فرد بتواند آنگونه كه «اراده مي‌كند و خود مي‌خواهد بينديشد». چنانچه، شخصي بتواند موضوعي را براي انديشيدن، انتخاب نموده و در قلمرو آن، تفكر كند و تا هر زمان كه اراده كرده است، جريان فكر خود را تداوم بخشد، در حقيقت مي‌توان او را فردي «متمركز» ناميد. «پل ژاگو»، روانشناس فرانسوي معتقد است: «تمركز فكري، عبارت از متوجه ساختن و ثابت نگاه داشتن فكر بر يك تصوير يا مجموعه‌اي از انديشه‌ها و افكار است. »

[2] به لحاظ تاثيراتي كه تمركز فكر بر موفقيت آدمي دارد، جوانان بيش از سايرين به اين پديده علاقه‌مندند و مايلند كه اين توانايي در آنها ايجاد شود.

 اين آثار در دو جنبه زندگي شخصي و زندگي اجتماعي قابل تبيين است: نخستين پيامد برجسته تمركز فكري، هدايت آگاهانه زندگي است. فرد به درستي مي‌داند كه از زندگي چه انتظاراتي دارد و چگونه مي‌تواند بدان‌ها پاسخ دهد؟ از جهت سلامت رواني نيز، موضوع تمركز فكر، نقش تعيين‌كننده‌اي دارد. زيرا نخستين ويژگي انسان سالم از لحاظ روحي، رواني، «ادراك روشن‌تر و كارآمد‌تر واقعيت» است و دومين ويژگي آن «آزاد انديشي بيشتر نسبت به تجربه» است.

[3] و هر دو خصوصيت، همان‌گونه كه مشهود است، به توانايي تفكر شخص، مربوط مي‌شود، تاثير ديگر «تمركز فكري» را بر توانايي «حل مساله»

[4] مي‌توان بيان كرد. اين ويژگي كه نخستين‌بار به وسيله «جان ديويي» عنوان شد، عبارت است از «قابليت شخص در اين كه، موقعيتي را كه با آن روبه‌رو شده به درستي بشناسد و بتواند راه‌حل مناسبي در آن زمينه ارائه كند». «قدرت حل مساله» بستگي كامل به بررسي همه‌جانبه موقعيت (مساله)، بررسي راه‌حل‌ها و راهكارهاي موجود و انتخاب بهترين راهكار‌ها و انجام راه‌حل مورد نظر دارد و اينها همه در پرتو فكر متمركز انجام مي‌پذيرد.  پروفسور «كارل سي شور» به عنوان يك روانشناس يادگيري مي‌گويد: «شخص متوسط فقط ده درصد گنجايش طبيعي حافظه خود را به كار مي‌برد و نود درصد آن را با بي‌اعتنايي به قوانين طبيعي حافظه ضايع مي‌كند، اين قوانين طبيعي عبارتند از «اثر»، «تكرار»، «تسلسل افكار» و «تمركز فكر».

 [5] در جنبه اجتماعي نيز مي‌توان گفت، به لحاظ پيامد‌هاي خاصي كه تمركز فكر مي‌آفريند، نظير نظم و ترتيب، برنامه‌ريزي، حسن تدبير و خود رهبري، فرد واجد اين خصوصيات، به سهولت مي‌تواند اعتماد و اطمينان جامعه را به خود جلب نمايد.  جوانان متمركز به جهت مناسبات و روابط موفق و سنجيده‌اي كه با ديگران برقرار مي‌كنند، بهتر از سايرين مي‌توانند شايستگي‌ها و كفايت‌هاي خويش را در عمل اثبات نمايند. آنان به خوبي مي‌توانند درباره هر موضوعي عميقا بينديشند و هر زمان كه اراده كنند، خود را از فكري به فكر ديگر، منتقل نمايند.

 پيشنهاد‌ها و راهكارها

شناخت و به كار بستن توصيه‌هاي زير، جوانان را در دستيابي به تمركز فكر ياري مي‌بخشد:

1. وجود رابطه منطقي ميان برنامه‌ريزي و تمركز فكر، نسل جوان را به ضرورت برنامه‌ريزي، واقف مي‌كند. اطرافيان مي‌توانند با مساعدت در زمينه برنامه‌ريزي و آموزش راهكارهاي مفيد در اين مورد، افكار جوانان را به تمركز نيرومندي، برسانند.

  2. نماز، منشوري هزار وجه است كه يك جلوه آن، تمركز انديشه است، جوانان در پرتو نماز، نه تنها به معنويتي سرشار و عميق دست مي‌يابند بلكه با حضور قلب در نماز كه خود تجلي تمركز انديشه براي ياد خداست، مي‌توانند اين توانايي را به ساير بخش‌هاي زندگيشان، منتقل نمايند.

 3. توجه نسل جوان به آثار ارزنده فردي و اجتماعي تمركز فكر، انگيزه آنان را در حصول اين امر، افزايش مي‌دهد. تمركز فكر، موجب ذخيره نمودن قواي روحي جوانان مي‌شود و به اين ترتيب آنان مي‌توانند به نوعي «اقتصاد نيروي رواني» دست يابند.

 4. مشاهير بزرگ تاريخ، غالباً انديشه‌اي قوي و تمركزي نيرومند داشته‌اند. مطالعه زندگينامه آنان، چگونگي رمز موفقيتشان و نيز تاثير تمركز فكر را بر پيشرفتشان، براي جوانان بازگو مي‌نمايد.

 5. «خلوت شخصي»، فرصتي به جوانان مي‌دهد تا علاوه‌بر آرامش و امنيت رواني، به تمركز فكر نايل شوند. در چنين موقعيتي، آنان مي‌توانند بهتر از هر زماني ديگر به ارزيابي خود، زندگي و آينده بپردازند.

 6. «تمركز فكر» يكي از توانايي‌هاي شخصيتي است كه جنبه اكتسابي دارد. تمركز را مي‌توان از تمرين‌هايي در دقايق كوتاه و لحظه‌هاي زودگذر، آغاز نمود و به تمركز مداوم و مستمر نايل شد. ثبات و پايداري در انجام تمرين‌ها مي‌تواند نتيجه مطلوبي به بار آورد.

 7. استفاده از «تلقين مثبت» در جهت «تمركز فكر برتر»، سودمند است. جوانان با تلقين افكار و انديشه‌هايي در زمينه هدف مطلوب (تمركز) مي‌توانند، اين خصيصه ارزشمند را در خود تقويت  نمايند.

8. در جريان زندگي، سعي كنيد هيچگاه استحكام روحي خود را از دست ندهيد و اگر بعد از مشورت به انجام كاري تصميم گرفتيد، نگذاريد مجراي فكرتان به هيچ‌وجه تغيير يابد.

 9. اگر هنگامي كه به كار معيني اشتغال داريد، به شما خبري دادند، سكوت خود را حفظ كنيد و نگذاريد توجهتان به آن مساله معطوف شود و اگر سعي كردند كه عقيده شما را در آن مورد جويا شوند، تسلط و تمركز خود را حفظ نماييد.

 10. از پرگويي و اظهارنظرهاي بي‌مورد خودداري كنيد زيرا فكر شما پراكنده و مانع تمركز فكر مي‌شود.

 11. وضع راحتي به خود بگيريد، عضلات را شل كنيد و چشم‌ها را ببنديد.

 12. چيزي كه داراي شكلي ساده باشد مثلاً يك بطري را در فاصله يك متري خود قرار دهيد و در ساختمان آن به خوبي دقيق شويد، گاه گاهي چشم‌ها را ببنديد و شكل آن را مجسم كنيد.

 13. يك برگ كاغذ و دو مداد ‌برداريد. سعي كنيد با يك دست دايره و با دست ديگر مربعي رسم كنيد.

 14. هنگامي كه روي يك عكس يا خاطرات خود دقيق مي‌شويد، تصوير شخصي را در روح خود مجسم كنيد، اگر كسي باشد كه او را زياد ملاقات مي‌كنيد به محض اينكه چشم‌ها را بستيد فورا تصوير او در روح شما ظاهر خواهد شد. البته نبايد منتظر باشيد كه در قدم اول به اين منظور نائل گرديد، بلكه بايد چندين بار به تكرار آن بپردازيد.

مقاله

نویسنده محمدرضا شرفی
جمع آوری و تدوین رسول غفارپور

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب جوان و بزرگسال از نظر افکار و تمایلات (دوره سه جلدی)

کتاب جوان و بزرگسال از نظر افکار و تمایلات (دوره سه جلدی)

جوان و بزرگسال، عنوان کتابی است، از مجموعه گفتارهای مرحوم استاد فلسفی(ره) که توسط دکتر حسین سوزنچی تلخیص شده و به همت پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام) برای اولین نوبت در بهار 1385 در تیراژ 3 هزار نسخه چاپ و منتشر شده است... این کتاب دارای پیش گفتار و 20 سرفصل می باشد؛ که در آن، راجع به عمده تفاوت های جوانان و بزرگسالان مطالبی بیان شده است. نویسنده سعی بر آن داشته تا اهمّ سخنان مرحوم استاد فلسفی(ره) در موضوعات امیال، تکریم شخصیت، احساس حقارت و ناسازگاری در میان سالان و کهن سالان، روابط این دو گروه اجتماعی، تعدیل تمایلات و غریزه جنسی، برتری طلبی، اقتصاد در خانواده و اجتماع، تمدن صنعتی و اخلاق نسبی و ...
کتاب سیری در سیمای جوانان

کتاب سیری در سیمای جوانان

این کتاب آسیب شناسی دوره جوانی و راه كارهای نوین تربیتی با توجه به نقش مهم و سرنوشت ساز جوانان در جامعه را به بحث گذاشته شده است.
کتاب هویت دینی جوانان

کتاب هویت دینی جوانان

این کتاب به مسئله دین و دینداری جوانان و نوجوانان و آسیب شناسی تبلیغ دینی و دین داری در جامعه و تبلیغ دینی برای جوانان پرداخته است.

جدیدترین ها در این موضوع

راه درمان فحش و ناسزاگویی

راه درمان فحش و ناسزاگویی

از جمله عادات رایج در میان برخی از افراد جامعه، بر زبان آوردن الفاظ نادرست و رکیک است که از آن تعبیر به «فحش» می‌شود.
No image

روان شناسی در عصر عبور از تجدد

در دوره پست مدرن، عوامل اجتماعی اهمیت بیشتری نسبت به ویژگی‌های بیولوژیک دارند
نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

آیا امید و انگیزه افراد برای فعالیت و پیشبرد امور خود و جامعه شان امری است فردی که تنها در ویژگی‌های روانی و شخصیتی افراد ریشه دارد یا فرهنگ و شرایط اجتماعی هم بر آن موثر است؟
نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

عبادت‌های اسلامی فواید جسمی روشنی برای بدن انسان دارد. این پژوهش به دنبال بیان تاثیرات مثبت حرکات نماز در چرخش خون در مغز و مقارنه‌ی تاثیرات نماز با تاثیر جایگزین‌های آن در اثر انجام ورزش است.
فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.

پر بازدیدترین ها

No image

آثار استغفار و توبه

No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
No image

«جاهلیت» در قرآن‌

از کلمه «جاهلیت» در چهار سوره مدنى قرآن کریم یاد شده است: آل عمران، مائده، احزاب و فتح. جاهلیت در اصطلاح قرآنى از ریشه جهل به معنى سفاهت، دشمنى، غضب و سبک مغزى مشتق است نه از جهل به معناى نادانى و تباهى و سرگردانى...
No image

مراحل خلقت انسان

Powered by TayaCMS