مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
مقام کلام درنماز
17 آذر 1386, 0:0
آنچه که ذیلا مطالعه خواهید کرد دغدغه دینى وحس نوع دوستى بوده که یکى از دستورات جامع اسلام عزیز است که مىفرماید:” من اصبح ولم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم” وکدام دغدغه و اهتمام از نوع فرهنگى آن و در راس آن از “نماز” با اهمیتتر ومهمتر که سرسلسله عبودیت و بندگی، رفتار ،منش وفرهنگ یک مسلمان است ودر قله رفیع دستورات اسلام قرار دارد وقبولى همه آنها منوط به آن است. امام صادق (ع) می فرمایند:...
مقام کلام درنماز
مقام کلام درنماز محمد حسین پور عباسى - مدرس دانشگاه محمد حسین پور عباسى - مدرس دانشگاه آنچه که ذیلا مطالعه خواهید کرد دغدغه دینى وحس نوع دوستى بوده که یکى از دستورات جامع اسلام عزیز است که مىفرماید:” من اصبح ولم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم” وکدام دغدغه و اهتمام از نوع فرهنگى آن و در راس آن از “نماز” با اهمیتتر ومهمتر که سرسلسله عبودیت و بندگی، رفتار ،منش وفرهنگ یک مسلمان است ودر قله رفیع دستورات اسلام قرار دارد وقبولى همه آنها منوط به آن است. امام صادق (ع) مىفرمایند:” فان قبلت قبل ما سواها وان ردت رد ما سواها” و نیز اولین چیزى که در قیامت از انسان مسلمان سوال مىشود نماز است. که تعیین کننده خط الرسم دنیا و عقباى ما است. امید است روند اصلاح این امر الهى و ارتباط معنوى وملکوتى (نماز) که نبى مکرم اسلام از آن بهعنوان معراج ( پرواز ) مومن یادکردهاند رشد بیشترى در جامعه پیدا کرده وخداوندما را از نمازگزاران واقعى وبندگان شایسته خودقرار دهد.آمین صورت وسیرت: درعالم هستى همه موجودات ،حیوان و جماد، کوچک وبزرگ و مریى ونامریى علاوه بر شکل ظاهرى وصورت مصور دراندرون خودعالمى بس بزرگ دارند وهدف غایى آنها به مشیت آفریننده حکیم ومقتدر ختم شده؛ هر کدام به نوبه خودوظایف تکوینى و نهادینه شده وتعریف شده را انجام ورهپوى کوى اویند”و الى الله المصیر” در این میان انسان بهعنوان اشرف مخلوقات، مسجودملائک خلیفه خدا در زمین،تافته جدا بافته،حبیب محبوب ونمادخدا در زمین ، جایگاهى بس والا و ویژه دارد او را به بهترین شکل صورت ظاهر آراسته”وصورکم فاحسن صورکم “(غافر 24) وسیرت و باطن او را از سرچشمه زلال ومواج وباعظمت ولایتناهى روح خودسیراب کرده “ونفخت فیه من روحی” (ص 72( )و سپس به این هنرنمایى بزرگ خود تبریک مىگوید.) “فتبارک الله واحسن الخالقین ()مومنون 14) صورت کلمات حال بااینکه هر پدیده درعالم داراى دو عنصر صورت وسیرت ، ظاهر وباطن مىباشد کلمات که متشکل از حروف هستند نیزداراى صورت وسیرتند که سیرت آنها در حقیقت معنا ومفهومشان مىباشد بویژه در زبان عربى که اگر دقت در تلفظ صحیح آنها نشودیا معناى غیر دارند یا بىمعنا مىشوند ویا ضد معنا پیدا مىکنند که براى مثال به چند نمونه ذیل اشاره مىشود. الحمد ( حمد وستایش )، الهمد( هلاکت ) نعبد ( عبادت مىکنیم )،نئبد ( تا ابد مىمانیم) قل (بگو )، غل ( به بند کشیدن ) احد (یگانه )، اهد(زمین گود) صل( درودبفرست)، سل ( شمشیر بکش -بکش ) ملاحظه مىشود که تا چه حد صورت کلمات وعدم تلفظ صحیح و بیان و قرائت آنهاتاثیر ژرف درمعنا دارد ومعنا را عوض مىکندوبه قول اصولیون همواره از منطوق صحیح پى به مفهوم صحیح مىبریم . جایگاه اجتهاد و نظر اجتهادى اجتهاد در اصطلاح دینى عبارت است از نهایت سعى و تلاش فقیه یا مجتهد در استنباط واستخراج احکام شعرى فرعى از کتاب (قرآن ) وسنت (قول ،فحل وتقریرمعصوم )با استفاده از اصول وقواعد و ادله معتبر. فقیه یا مجتهد پس از سالها تحصیل وگذراندن یک دوره و پروسه علوم دینى وبا استفاده از قرآن وسنت ، عقل واجماع پیرامون مسائل شرعى به نتایجى مىرسد که مجموعهاى از فتاوا را شامل مىشود واین نسخه تحقیقى براى همه مقلدین آن مجتهد واجب الاجرا است. از ویژگىهاى مهم فقه شیعه پویایى آن یعنى درک زمان وشرایط و آزادى نظر مجتهداست وفقیه را دراعلام نظر وچگونگى حکم در قالب شرایط پیش گفته آزاد گذاشته تا بنابر استنباط و دریافت و برداشتهاى خود فتوا دهد. نظر فقها پیرامون نماز برابر بررسى انجام شده قاطبه فقها و مراجع عظام (ایدهم الله ) از متقدمین ، متاخرین ،معاصر وحى و نسبت به صورت الفاظ یا به عبارتى چگونگى تلفظ حروف در نماز، در رساله خود به نکته مهمى اشاره کردهاند که این موضوع مهم و سرنوشت ساز کمتر مورد توجه ،تبیین ،تفسیر وتوضیح قرار گرفته است هر چندهمواره سعى شده است روح وسیرت و باطن کلمات نورانى درنماز بیشتر مورد تدبر، تعمق وتفسیر قرار گیرد وقلمهاى نورانى ، عالمانه و عارفانه در این رابطه کتابهایى مانند(سر الصلوه) را به رشته تحریر درآوردهاند اما پیرامون بیان وقرائت و تلفظ صحیح این عناوین نورانى ومقدس که از ناحیه خالق هستى به جهت ارتباط انسان با آن خداى مهربان از آسمان نازل شده کمتر مورد مداقه ،توجه و تعلیم قرارگرفته است. اصل مهم مسئله نمازگزار “ اگر یکى از کلمات حمد یا سوره را نداند،یا عمدا آن را نگوید ، یا به جاى حرفى حرف دیگر بگوید ،مثلا به جاى “ض” ،”ظ” بگوید ، یا جایى که باید بدون زیر و زبر خوانده شود زیر وزبر بدهد ویا تشدید را نگوید نماز او “باطل “ است. همانگونه که قبلا اشاره شد این فتوا ونظر همه فقها مىباشد اما با توجه به کثرت فتاوى نظریات چندتن از مراجع عظام ذیلا درج مىگردد. 1- آیت الله بروجردى (ره)،توضیح المسائل مسئله 1009 2- آیت الله خوئى (ره)،توضیح المسائل مسئله 1009 3- آیت الله خمینى (ره)،توضیح المسائل مسئله 1000 4- آیت الله بهجت ،توضیح المسائل مسئله 823 5- آیت الله سیستانی،توضیح المسائل 6- آیت الله مکارم ،توضیح المسائل 7- آیت الله خامنهاى ،توضیح المسائل 8- آیت الله نورى همدانى ،توضیح المسائل مسئله 1001 همانگونه که قبلا اشاره شد این نظریه و فتاوى مربوط به تعداد محدودى از فقها نیست بلکه همه فقها بالاتفاق وبه اجماع به این نکته مهم یعنی”باطل” اشاره کرده و در صورت عدم صحت قرائت بطلان نماز را اعلام نمودهاند. به راستى چرا با توجه به پویایى فقه شیعه و آزادى عمل فقها ومجتهدین در ارائه نظریات هیچ فقیهى به خوداجازه نداده که غیرآن را اعلام نماید. شاید به این دلیل که انسان در این ارتباط ملکوتى ،معنوى وروحانى “نماز” علاوه بر پیرایستگى باطن و حضور قلب ،آراستگى و ادب کلام وگویش وگفتار رانیز باید به دقت رعایت نماید تا خدشه وخللى در کلام وارد نشود براى مثال:” الله الصمد”( یعنى خداوند بىنیاز است)، “ولى الله السمد”(معناى نامناسب و بسیاربدى دارد زیرا واژه سمد در عربى به معناى زباله و آب نامطبوع مىباشد.) البته ممکن است اگر حرفى درنماز صحیح تلفظ نشود معناى ناپسندى نداشته باشد ولى معناو مفهومى هم نداشته باشد مانند اینکه گفته شود”سرات الزین” اینجا کلام معنایى ندارد واز انسان عاقل ، عالم وسالم کلام بىمعنا بعید است . حال با کمى دقت دلیل بطلان نماز توسط فقیه در صورت عدم تلفظ صحیح حروف روشن مىشود که نمازگزار نمىتواند در نماز این ارتباط رسمى ، معنوى وملکوتى حروف را در نماز به گونهاى تلفظ کند که یا معنا ندارد ویا یک گویش ناپسند وزشت تلقى شود. چه کسانى از این قاعده وحکم مستثنى هستند؟ 1- جاهل :کسى کهعلم وآگاهى نسبت به موضوعى ویژه ندارد که به دو گروه تقسیم مىشوند: الف : جاهل قاصر: جاهل قاصر در این موضوع کسى است که هیچگونه اطلاع وآگاهى به او نرسیده و در یک شرایط خاص زندگى مىکند مانند آن شبان وچوپانى که در زمان حضرت موسی(ع) زندگى مىکردوخدا رامانند یک انسان قدرتمندکه عالم تحت سیطره اوست تصور مىکرد ومولانا این محاوره وگفتگو را چنین سراییده : دید موسى یک شبانى را به راه کوهمى گفت اى خدا و اى اله تو کجایى تا شوم من چاکرت چارقت دوزم کنم شانه سرت تا جایى که موسى به او مىرسد وبه اونهیب مىزند: گفت موسی: هاى خیره سر شدی خود مسلمان ناشده کافر شدى شبان از برخورد موسى سخت ناراحت شده وسر به بیابان مىگذارد و مىرود اما به ناگاه خطابى از خدا مىشنودکه چرا بنده ما رااز ما جدا کردى لذا در بیابان به دنبال او مىدود او را پیدا مىکندو عذر خواه مىشود و مىگوید: هیچ آدابى وترتیبى مجو هرچه مىخواهد دل تنگت بگو حال با کمى تامل وتوجه این سوال پیش مىآید حضرت موسى که داراى علم است قدرت خداوندرادیده ومىداند که اوخالق هستى است وهیچ قالب مادى براى او متصور نیست آیا مىتواند این گونه (مانند یک شبان ) باخداوند به گفتگو بپردازد و او را چنین توصیف کند؟ قطعا جواب منفى است زیرا او دانا وعالم است و شبان جاهل ،او توان وفرصت شناخت خدا را آنچنان که هست دارد ولى درک وشناخت شبان از خداوند در قالب یک انسان تصور است و کسى تابه حال او را آگاه نکرده و فضا وموقعیت مناسب جهت درک این موضوع نداشته است. ب - جاهل مقصر: پیشرفت علم وتکنولوژى ودریافتهاى علمى گوناگون از زمین تا فضا ،علوم ارتباطات وشبکه جهانى ،رسانههاى جمعى ، همه وهمه انسان امروز را از فراسوى جهان در لحظههاى زمان از اطلاعات مورد نیاز آگاه ساخته و دروازههاى علوم مختلف را به روى وى گشوده است. او که مدارج تحصیلى را طى کرده در دوران تحصیل با بعضى از زبانهاى دیگر از جمله عر بى آشنا شده و داراى توانمندى گویش خوب و صحیح به لحاظ سلامت جسم ودستگاه تکلم مىباشد آیا مىتواند ادعاى جهل وعدم اطلاع وآگاهى از نحوه یک گویش صحیح را بنماید؟ فلذا با توجه به موارد فوق جاهل مقصر شناخته شده (کوتاهى کرده) و در پیشگاه خداوند مسئول مىباشدالبته ضمن اینکه جهت فراگیرى آن هیچ درنگى جایز نیست هیچ مانعى نیز براى جبران مافات نیست وخداوند آمرزنده ومهربان است. 2- عدم توانمندی: کسى که به هردلیل دستگاه تکلم وگویش او معیوب وناقص است مثلا نوک زبانى تکلم مىکند ویک یا چند حرف را نمىتواند خوب تلفظ کند ویا آنقدر مسن است که توان ادا وتلفظ صحیح حروف را ندارد و یا به گونهاى مریض است که حس گویایى و تکلم ندارد برمبناى آیه شریفه ( لا یکلف الله نفسا الا وسعها) انشاء الله عقابى متوجه او نیست وخداوندهیچگاه تکلیف مالایطاق نمىکند. مسلمانان وگویشها قریب یک میلیارد ونیم مسلمان در سراسر جهان زندگى مىکنند وهرکدام فرهنگها ،گویشها و الفباى خاص خود را دارند براى مثال مسلمانان هند ،پاکستان ، چین ، روسیه ،آمریکا ، آفریقا ،آلمان ، فرانسه و دیگر کشورها هر کدام داراى الفبا وحروف مخصوص به خود هستند که چه بسا هیچ شباهتى با الفباى عربى که زبان کلام وحى وامور عبادى است ندارد اما درکنگره بزرگ حج در آن همایش بزرگ الهى که مسلمانان از هر مرز وجغرافیا و رنگ و نژاد وزبان در آن شرکت مىکنند پروانهوار به دور خانه خدا مىچرخند وهمه با هم با یک کلام واحد وآواى ملکوتى زیبا این شعار ونغمه الهى را مىسرایند “لبیک اللهم لبیک ، ان الحمد والنعمه لک والملک ،لا شریک لک لبیک “ این در صورتى است که ما ایرانیان و فارسى زبانان تعداد 28 حرف عربى را در دل زبان خود داریم که روزمره با آنها تکلم مىکنیم ولى اگر کشورهاى مسلمان این ویژگى را ندارند فلذا جاى هیچ عذر وبهانهاى براى ما نمىماند. البته لازم است نسبت به ادا وتلفظ 9 حرف آن که عبارتنداز : ث، ح،ذ، ص، ض، ط، ظ، ع ، غ دقت بیشترى مبذول شود که در حقیقت عمده بحث بر روى تلفظ این حروف مطرح گردیده که اولا باید اهمیت موضوع بیان شود و ثانیا نحوه گویش وتلفظ این حروف از طریق مبادى آموزشى ورسانهاى به سمع و نظر همگان برسد. امید است خداون متعادل ما را به وظایف بندگى وشکرگزارى از نعم بىشمار خود که راس همه آنها نمازاست موفق بدارد.
روزنامه رسالت
مقام کلام درنماز
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
مقام کلام درنماز
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
اعتقادی
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان محبت حضرت زهرا علیه السلام
29 دی 1393, 17:31
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS