دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

استغفار فرشتگان برای مؤمنان

No image
استغفار فرشتگان برای مؤمنان

 

بر اساس آيات قرآن فرشتگان، امور جهان را به اذن الهي انجام مي دهند. از جمله کارهاي آنان غير از تدبير عالم به عنوان مدبرات امر، تسبيح، تحميد و تقديس، استغفار براي مؤمنان است. خداوند بصراحت در آيه 7 سوره غافر مي فرمايد: وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذينَ آمَنُوا؛ آنان براي کساني که ايمان آورده اند، استغفار مي کنند.

البته در آيه 5 سوره شوري آمده است: وَيَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي الْاَرْضِ؛ براي همه کساني که در زمين هستند استغفار مي کنند. ظاهر آيه نشان مي دهد که فرشتگان براي کافران نيز استغفار مي کنند، در حالي که چنين نيست؛ زيرا آنان اصولاً کافران را نمي بينند تا براي آنان استغفار کنند، چون کافران گرفتار انواع ظلمات و تاريکي هستند: ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ(نور، آيه 40) پس همان طوري که خداوند به آنان نمي نگرد و با آنان سخن نمي گويد: لايُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لايَنْظُرُ إِلَيْهِمْ(آل عمران، آيه 77)؛ فرشتگان نيز نمي بيند و نمي نگرند. بلکه فرشتگان تنها مؤمنان را مي بينند و به آنها نظر مي کنند و بر مؤمنان نازل مي شوند: الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِکَةُ(فصلت، آيه 30)

از سوي ديگر، خداوند بصراحت در آيه 87 سوره آل عمران مي فرمايد: اُولئِکَ جَزَاوُهُمْ اَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَ الْمَلاَئِکَةِ وَ النَّاسِ اَجْمَعِينَ؛ آنان کيفرشان اين است که خداوند و فرشتگان و مردمان همگي بر آنان لعنت مي کنند.

پس اگر گروهي را فرشتگان لعنت مي کنند، معنا ندارد بگوييم که همه کساني که در زمين هستند از سوي فرشتگان مورد استغفار قرار مي گيرند.

لذا ثابت مي شود که فرشتگان براي هر کسي که در کُره زمين باشد استغفار نمي کنند، فرشته ها براي کساني که آنها را لعنت مي کنند، استغفار نمي کنند؛ بلکه استغفار آنها تنها شامل مؤمنان مي شود.

البته استغفار آنان تکليفي نيست ،بلکه عنايتي از سوي آنها براي نزول غفران الهي و رحمت رحماني حق نسبت به مؤمنان است، در حالي که استغفار، بهترين تکليف و عمل عبادي بشر است، چنانکه در روايت است: «خَيْرُ الْعِبَادَةِ الِاسْتِغْفَارُ؛ استغفار برترين و بهترين عبادت است».( الکافي، ج2، ص517).

 

روزنامه كيهان، شماره 21118 به تاريخ 8/5/94، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

تقریر علامه طباطبایی شاهکاری در مسئله برهان صدیقین

تقریر علامه طباطبایی شاهکاری در مسئله برهان صدیقین

گرچه علامه طباطبایی تقریر خود از برهان صدیقین را مبتنی بر کتاب اسفار ملاصدرا بیان می‌کند، اما به اذعان بسیاری از متفکران برهان علامه کاملترین و بهترین برهان نسبت به پیشینیان خود است.
مخالفان منطقی و عقلانی قاعده الواحد

مخالفان منطقی و عقلانی قاعده الواحد

آقا حسین خوانساری از جمله مخالفان سرسخت قاعده الواحد است.
ماهیت و حکم اخلاقی توریه

ماهیت و حکم اخلاقی توریه

گاه در زندگی اجتماعی خود با دیگران، به خاطر کسب منافعی لازم است دروغ بگوییم.
ساختمان سازی بر قبر اولیای الهی و نفی توهم شرک

ساختمان سازی بر قبر اولیای الهی و نفی توهم شرک

توحید به معنای یکتاپرستی در همه ابعاد از آموزه‌های بنیادین شرایع اسلامی از آدم(ع) تا خاتم(ص) است.
نشانه های ایمان کامل در کلام امام صادق(ع)

نشانه های ایمان کامل در کلام امام صادق(ع)

ایمان همانند هر امر باطنی و قلبی دارای مراتبی است.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS