دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آذرفرنبغ فرخزادان azarfarnbagh farroxzādān

No image
آذرفرنبغ فرخزادان azarfarnbagh farroxzādān

كلمات كليدي : آذرفرنيغ، فرخزادان، موبدان موبد ، پهلوي، دينكرد

نویسنده : اميرعمادالدين صدري

واژه آذرفرنبغ فرخزادان

واژه آذرفرنبغ نام یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان است که ویژه طبقه آسرونان (=روحانیان) بوده است و جایگاه آن را در کاریان فارس دانسته‌اند و به عنوان نام خاص هم به کار رفته است.

نام نویسنده بندهش هم فرنبغ است. مکنزی، آذرفرنبغ را به پهلویādur farrōbay خوانده است و مهرداد بهار ādur farnbaγ . «ان» در فرخزادان نسبت خانوادگی را نشان می‌دهد یعنی پسر فرخزاد.[1]

شخصیت آذرفرنبغ فرخزادان

آذرفرنبغ فرخزادان پیشوای زرتشتیان در سده سوم هجری است. در کتابهای پهلوی "دینکرد" و "داتستان دینیک" و "شکند گمانیک ویچار" از او به عنوان شخصی مقدس و دانشمند و بزرگترین پیشوای بهدینان نام برده شده است. آذر فرنبغ فرخزادان در زمان مامون خلیفه عباسی ( 198 تا 218 ه.ق.) موبدان موبد فارس بوده است. آذرفرنبغ فرخزادان در حضور مامون عباسی با زردشتی مرتدی به نام ابالیش مناظره کرد. در این مناظره، ابالیش هفت پرسش درباره اصول عقاید زرتشتی مانند ثنویت (پرسشهای نخست و دوم و سوم) و آیینها و مراسم دینی مانند آداب طهارت (پرسشهای چهارم و پنجم و ششم) و بستن کستی[2] (پرسش هفتم) می‌کند و آذرفرنبغ فرخزادان به طور منطقی به همه پرسشهای وی پاسخ می‌دهد و بنابر روایت رساله گجستک ابالیش مورد پسند خلیفه مامون قرار گرفت و سرانجام ابالیش از دربار مامون با سرافکندگی رانده شد. زمان این مناظره را در زمان خلافت مامون در بغداد می‌توان دانست و نیز می‌توان آن را در حدود 202 هجری قمری، یعنی زمانی که مأمون پس از مرگ وزیرش فضل بن سهل ، که بیشتر به مباحثات مذهبی می‌گذراند گمان نمود. برخی نیز او را نویسنده رساله گجستک ابالیش می‌دانند.[3]

آثار آذرفرنبغ فرخزادان

برای آذرفرنبغ فرخزادان آثاری برشمرده اند که عبارتند از: کتابهای سوم وچهارم وپنجم دینکرد، روایات آذرفرنبغ فرخزادان، سخنی چند از آذرفرنبغ فرخزادان و آیین نامه.

روایات آذرفرنبغ فرخزادان مجموعه‌ای از 147 پاسخ آذرفرنبغ فرخزادان به پرسشهای زرتشتیان هم‌عصرش است. پرسش وپاسخها کوتاه است . خلاصه مطالب کتاب از این قرار است: ازدواج و فرزندخواندگی و قیمومیت وارث(1، 7تا16، 19تا28،62، 70، 71، 73،75تا78)؛ موضوع پلیدی و تطهیر(31تا50، 54، 55، 63تا65، 85تا111، 115تا122، 129، 130، 132تا135)؛ ارتداد و تبعات آن(2تا5، 30)؛ زنای با کافر و تبعات آن(29)؛ گناه و کرفه(51تا53، 58تا61، 76، 128، 136تا143)؛ مناسک دینی(123، 144تا146)؛ بخشش(74، 112، 113، 126، 127)؛ توسل به آزمایش دینی(=ور) در صورتی که اختلاف حل نشود(72)؛ وام وگرو(66تا68)؛ درباره نبستن کستی(51، 53)؛ خیرات برای روان(131)؛ توبه(114)؛ جنگ با دشمنی که در راه به او بر می‌خوریم(124)؛ و خرید شراب از ترسایان(125).[4]

سخنی چند از آذرفرنبغ فرخزادان اندرزنامه کوچکی است که در آن دو پرسش درباره خرد، خیم، هنر، نیکی، نیکنام و اعتماد مطرح گردیده و به آنها پاسخ داده شده است.[5]

بنابر گفته مردان فرخ در "شکند گمانیک" و بخش پایانی دینکرد سوم نوشته آذرباد امیدان نخستین مولف دینکرد، آذرفرنبغ فرخزادان است و کتاب هزار فصل نامیده شده است. تاوادیا، دینکرد تعریف‌شده در دو نوشته‌ی بالا را سه کتاب نخست دینکرد می‌داند که کتابهای یکم و دوم و بخش آغازین کتاب سوم برجا نمانده است. کتاب سوم دینکرد 420 بخش دارد و درباره مسائل یزدان شناسی و فلسفی است و تقریبا 73000 واژه پهلوی دارد و نثر دشواری دارد. کتاب چهارم دینکرد برگزیده‌ای است از آیین نامه آذرفرنبغ فرخزادان و تقریبا 4000 واژه پهلوی دارد و دربردارنده همان مطالب دینکرد سوم مانند مباحث یزدان شناسی و فلسفی با استدلالی سست‌تر است و همچنین چون دینکرد سوم دشوار نگاشته شده است. کتاب پنجم دینکرد تقریبا 6000 واژه پهلوی دارد. این کتاب دو بخش جدا دارد: بخش نخست پاسخهای آذرفرنبغ فرخزادان به پرسشهای یعقوب خالدان است و بیشتر به سرگذشت دین مزدایی پیش از زرتشت و زندگانی زرتشت تا کشته شدن او به دست تور برادروش می‌پردازد. بخش دوم پاسخهای آذرفرنبغ فرخزادان به سی و سه پرسش بخت ماری مسیحی است و موضوعاتی چون امور برسو، الهام ایزدی، پرستش و آیینهای دینی زرتشتی را دربردارد.[6]

آیین نامه( به پهلوی ēwēn nāmag) عنوان کتابها و رسالاتی به زبان پهلوی است که در آن از آداب و رسوم، مراتب و مقامات بزرگان و نمایندگان طبقات، قواعد و رسوم بازیها و سرگرمیها، ایینهای برگزاری جشنها و ... سخن می‌رود. یکی از آیین نامه‌ها نگارش آذرفرنبغ فرخزادان است که در کتاب سوم دینکرد به باب تعلیم آن اشاره شده است و کتاب چهارم دینکرد گزیدهای از آیین نامه است و اصل کامل کتاب از دست رفته است.[7]

مقاله

نویسنده اميرعمادالدين صدري
جایگاه در درختواره ادیان غیرابراهیمی - زردشتی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

«تارانتینو» قهرمان ‌‌‌نهایت بهره برداری در فیلم است. او عناصر خود را در فیلم می‌کارد و با جاه طلبی تمام آن‌ها را تا بالا‌ترین مرحله، بازسازی و اصلاح می‌کند. به همین دلیل است که در لیست فروش فیلم در دو هفته اول اکران، فیلم جانگو با فروش ۲۰ میلیون دلار در رده اول قرار می‌گیرد.
وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

مجموعه دیوار به دیوار طنزی گیرا، کنایه‌پرداز و قابل تحلیل است. پیداست که هم بازی شدن چندین بازیگر مطرح(در عین موفقیت کارگردان در بازیگردانی مجرب‌های سینما و تئاتر ایران) بر جذابیت و ظرافت کار می‌افزاید. همچنان که کنار هم نشستن اجباری چند خانواده ایرانی در یک ساختمان اعیانی از موضوعاتی است که تحلیل وجوه نمادین آن، منتقدان را به خوانش استعاری از اثر دعوت می‌نماید.
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

از جمله سریالهای به یاد ماندنی سیمای جمهوری اسلامی سریال تفنگ سرپر دومین اثر تلوزیونی امرالله احمدجو است. احمدجو که پیش از تفنگ سرپر، روزی روزگاری را ساخته بود اینبار به سراغ مجموعه ای چهل و دو قسمتی رفت که هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ تعدد شخصیت و خرده داستان از کارهای قبلی اش بسیار وسیع تر بود.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.
Powered by TayaCMS