دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آسیب شناسی نظری، عملی و مدیریتی از عوامل ارتقاء کیفی فعالیتهای دینی است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضرورتها و راهکارهای تبلیغ و اطلاع رسانی دینی را یادآور شد و ضمن تشریح آسیبهای نظری، عملی و مدیریت تبلیغ، بر چگونگی شکل گیری روش تبلیغ به منظور تأثیر گذاری تأکید کرد و گفت: رفع نواقص در شبکه بزرگ تبلیغ به حضور گسترده نسل جوان منتهی می شود.
No image
آسیب شناسی نظری، عملی و مدیریتی از عوامل ارتقاء کیفی فعالیتهای دینی است
حجت الاسلام دکتر سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر به مناسبت اول تیر ماه روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی و همچنین روز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: تبلیغ دینی جزو اصول اولیه و مورد پذیرش ما در فعالیتهای فرهنگی درون کشور است که یکی از شاخها های مهم فعالیتهای فرهنگی و شاخه های فعالیتهای فرهنگی است. وی افزود: در فعالیت فرهنگی جهان امروز که عصر ارتباطات نام گرفته تعامل و ارتباط فرهنگ دینی بسیار حائز اهمیت است، زیرا به نظر می رسد بشریت از عدم ارتباط صحیح با مکتب وحی و عدم ایمان صحیح در زندگی فردی خود رنج می برد. اگر فعالیت ناب فرهنگی دینی صورت گیرد و ما بتوانیم جوان و نوجوان را در درون مرز و دیگر انسانها را در برون مرزها به سمت پیام بلند اسلام در جهان بینی در ایدئولوژی در رفتارهای فردی و اجتماعی در ارتباط خود و خالق، خود و طبیعت، خود و دیگران، ارتباط انسانها با ماوراء و موجودات مجرد سوق دهیم و این ارتباطها را فراهم کنیم، می توان انتظار داشت رفتار فردی و اجتماعی تحت تأثیر قرار می گیرند. وی با اشاره به تمایز رویکرد انسان مؤمن با فردی که ارتباط خالصانه با خداوند ندارد، اظهار داشت: انسانی را تصور کنید که صبح پیش از حرکت به محل کار خود نماز صبح را ادا کرده و در محضر حق سر سجده گذاشته و عبودیت خود را ثابت کرده است. این اثبات بندگی تفاوت حرکت روزانه او با فردی را روشن می کند که چنین کاری انجام نمی دهد و ارتباط خالصانه ای با خداوند ندارد. حجت الاسلام خاموشی، سازمان تبلیغات اسلامی را یکی از سازمانهای مهم که در عرصه تبلیغ دین فعالیت می کند توصیف و ابراز امیدواری کرد که این سازمان بتواند فرهنگ ناب اسلامی را به جامعه عرضه کرده، جامعه جویای فرهنگ را سیراب و تشنگی آن را فرو بنشاند. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر تشریح آسیبهای تبلیغ و اطلاع رسانی دینی یادآور شد: آسیب ها را می توان به سه بخش علمی، نظری و مدیریتی تقسیم کرد. در بخش نظری اگر ما تفکر ناب را درک نکنیم یا برای ترویج فکر ناب اقدام نکنیم، اندیشه ها جهت نمی یابند، نمی توان با چشم بستن از علوم الهی و تفکر اندیشمندان در طول تاریخ اسلام بخواهیم به فهم اسلام برسیم. وی افزود: به طور حتم باید مفاهیم اسلام را کسانی مطرح کنند که با مکتب وحی ارتباط دارند. ما در درجه اول به خدمت پیامبر عرضه می کنیم که جان ما را سیراب کند. خدمت ائمه طاهرین عرضه می کنیم چرا که آنها معصوم بوده و علم لدنی آنها از ناحیه خداوند متعال بوده است. در زمان غیبت امامان معصوم، به علمای دارای تعریف درست از دین رجوع می کنیم که این تفکر درست را از آنها دریافت کنیم. حجت السلام سید مهدی خاموشی در بخش آسیبهای تصریح کرد: در بررسی این آسیبها باید این پرسشها را از خود بپرسیم که چقدر توانستیم اخلاق اجتماعی مورد پذیرش اسلام را در جامعه بسط و گسترش دهیم. چقدر توانستیم رفتار عبادی صحیح در جامعه را توسعه دهیم و چقدر توانستیم از آسیبها و گناه های فردی و اجتماعی جلوگیری کرده و افراد را نگهبان خود قرار دهیم تا در مقابل آسیبها بتوانند خود حفظی داشته باشند و این امر همان مفهوم تقوا است. چقدر توانستیم جامعه را به سوی تقوا و ورع سوق دهیم اگر جامعه ای دارای تربیت دینی خوب باشد همان نقطه مطلوب ما در بحث توسعه فرهنگ دینی شکل می گیرد. دکتر خاموشی به عنوان بخشی از آسیبهای تبلیغ و اطلاع رسانی دینی آسیبهای مدیریتی را متذکر شد و گفت: برای مثال مشخص نیست هر خطیبی این توانایی را داشته باشد که مخاطب را به خود جلب کند و مشخص نیست که هر مبلغی با هر فن بتواند مخاطب را به خود جذب کند. شکل تبلیغ بسیار مهم است اگر نواقص را در شبکه بزرگ تبلیغ مرتفع نکنیم مجلس بی رونق می شود، حضور نسل جوان کمتر می شود. امرز مخاطبین ما در مجالس و محافل مذهبی اغلب دارای سطح سواد بالایی هستند مبلغین نیز باید دارای سطح سواد بالایی باشند و از لحاظ مطالعات برای همان سخنرانی مخصوص باید پیشینه مطالعاتی خوبی داشته باشد تا کلامی که از روی علم و پژوهش عرضه می شود کاملا از کلامی که از روی علم و پژوهش نیست قابل تشخیص باشد . وی تصریح کرد: آسیبهای شبکه تبلیغی بسیار گسترده است و این موارد تنها بخشی از آنها است. در آسیبهای مدیریتی همچنین باید آسیبهای شبکه تبلیغ را شناسیایی کرده و کم کم به رفع این آسیبها در شبکه سنتی تبلیغ و شبکه مدرن بپردازیم. برای مثال در فضای تبادل اطلاعات باید پالایش این فضا را در مدیریت کلان اجتماعی مورد توجه قرار دهیم. مسلما هر ایرانی راضی نمی شود که فرزندش به هر فضای نامیمون و نامبارکی بتواند سرکشی کند و از اطلاعات چنین فضایی بهره برداری سوء بکند. بنابراین مطالبه اجتماعی است که به پالایش فضای تبادل اطلاعات بپردازیم. حجت الاسلام خاموشی تأکید کرد که جدا از منظر آسیب شناسی باید تولید محتوا را نیز در نظر داشته باشیم تولیدی که اغنا و جوانی مخاطب را در پی داشته باشد. وی اظهار داشت: باید بپذیریم که اگر تولید محتوایی کردیم که مخاطبین زیادی به آن مراجعه نمی کنند باید روش و فضای تولید را تغییر داده و فضا و نوع شبکه اطلاعات کافی و وافی داشته باشیم تا بتوانیم در مسیر درستی مدیریت فضای تبادل اطلاعات را انجام دهیم. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همچنین در ارزیابی نقش سازمان تبلیغات اسلامی در چند سال اخیر به ویژه از زمانی که عهده دار ریاست سازمان شده است، گفت: نمره سازمان تبلیغات را باید اولیاء الهی بدهند چرا که ما در مسیر تبلیغ دین تلاش و فعالیت می کنیم. ثانیاً اندیشمندان، متفکرین و مسئولیت مافوق ما که علت نصب ما از سوی آنها بوده باید به ارزیابی فعالیتهای سازمان بپردازند. وی همچنین گفت: به تازگی شورای انقلاب فرهنگی ارزیابی از سازمان بر مبنای برنامه سوم توسعه ارائه داد. این گزارش دربرگیرنده نقاط اوج و نقاط قابل تذکری درباره سازمان بود که امیدواریم تذکرات را به سرعت انجام داده و هر شش ماه یکبار گزارشی را به دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی ارائه دهیم تا نقاط قابل تذکر ما نیز مرتفع شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

«تارانتینو» قهرمان ‌‌‌نهایت بهره برداری در فیلم است. او عناصر خود را در فیلم می‌کارد و با جاه طلبی تمام آن‌ها را تا بالا‌ترین مرحله، بازسازی و اصلاح می‌کند. به همین دلیل است که در لیست فروش فیلم در دو هفته اول اکران، فیلم جانگو با فروش ۲۰ میلیون دلار در رده اول قرار می‌گیرد.
وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

مجموعه دیوار به دیوار طنزی گیرا، کنایه‌پرداز و قابل تحلیل است. پیداست که هم بازی شدن چندین بازیگر مطرح(در عین موفقیت کارگردان در بازیگردانی مجرب‌های سینما و تئاتر ایران) بر جذابیت و ظرافت کار می‌افزاید. همچنان که کنار هم نشستن اجباری چند خانواده ایرانی در یک ساختمان اعیانی از موضوعاتی است که تحلیل وجوه نمادین آن، منتقدان را به خوانش استعاری از اثر دعوت می‌نماید.
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

از جمله سریالهای به یاد ماندنی سیمای جمهوری اسلامی سریال تفنگ سرپر دومین اثر تلوزیونی امرالله احمدجو است. احمدجو که پیش از تفنگ سرپر، روزی روزگاری را ساخته بود اینبار به سراغ مجموعه ای چهل و دو قسمتی رفت که هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ تعدد شخصیت و خرده داستان از کارهای قبلی اش بسیار وسیع تر بود.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.
Powered by TayaCMS