دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

در حوزه علمیه مشهد بررسی شد؛ نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اهداف حوزه های دینی

No image
در حوزه علمیه مشهد بررسی شد؛ نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اهداف حوزه های دینی در حوزه علمیه مشهد بررسی شد؛
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اهداف حوزه های دینی
همایش نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اهداف حوزه های دینی، با حضور پدر فناوری اطلاعات ایران در مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همزمان با روز جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اهداف حورزه های دینی، 28 اردیبهشت ماه، طی همایشی با حضور دکتر علی‌ اکبر جلالی، پدر فناوری اطلاعات ایران، فوق دکترای برق و متخصص فناوری اطلاعات از دانشگاه ویرجینیای غربی آمریکا، در مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد بررسی شد.
دکترجلالی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در این برنامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با سال نو آوری و شکوفایی، تأکید کرد: باید همه مسؤولان خود را موظف بدانند و هر سازمانی با توجه به وظیفه ای که دارد در این راستا قدم بردارد.
وی با بیان این که نوآوری، توانایی نگاه جدید و متفاوت به یک موضوع است، تصریح کرد: به فرموده رهبری، نوآوری(innovation) در عرصه انقلاب اسلامی، یعنی معرفی نتیجه زحمات سی ساله انقلاب به شکلی جدید.
عضو شورای پژوهشی آموزش و پرورش کشور در ادامه افزود: برای پی بردن به نقش فناوری اطلاعات در توسعه اهداف حوزه های دینی، ابتدا باید بتوان به سؤالاتی چون؛ جهان کجاست، ما در کجای جهان ایستاده ایم، حوزه های دینی در کجا قرار دارند، در کجای جهان اقتصادی ایستاده ایم، چالش های جهان امروز چیست، علم در جهان اسلام به کجا می رود، جهان مجازی به کجا می‌رود؟ پاسخ داد؛ چرا که تا ندانیم کجا و در چه موقعیتی هستیم و به کجا می رویم، توسعه مفهومی نخواهد داشت.
طراح نظریه موج چهارم در عصر مجازی، شهروند الکترونیکی را شهروندی دانست که بتواند دانش و توانایی ملی را به صورت بهتر معرفی کند.
دکتر علی‌ اکبر جلالی اظهار داشت: جهان به سرعت در حال تغییر است و ما باید بتوانیم با بهره گیری از فناوری اطلاعات و توامندی اذهان، از این فضای کوچکی که در آن هستیم، به فضای جهان بزرگ برویم.
مجری سند راهبردی شهر الکترونیک مشهد ادامه داد: ما در آموزه های دینی سفارش امیر مؤمنان علی(ع) داریم که فرصت ها را مغتنم بشمارید که همچون ابرها در گذرند، و امروز چه فرصتی در حوزه اجتماعی بالاتر از استفاده مناسب از علوم جدید مثل ICT است؟
عضو هیأت مدیره انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، حوزه الکترونیکی را سازمانی با ارائه خدمات شبانه روزی دانست و تصریح کرد: جهان به سرعت در حال تغییر است و ما باید سیستم آموزشی خود را برای جهان فردا آماده کنیم لذا حوزه های علمیه باید علوم دینی را به صورت محتوای دیجیتالی تولید و از طریق شبکه اینترنت به جهان صادر نمایند.
وی گفت: به طور مثال، ایجاد حوزه علمیه مشترک با دنیا یا کشورهای اسلامی و طرح مباحث علمی و مشکلات مسلمانان، می تواند گام موثری در توسعه حوزه های دینی باشد.
عضو مستقل یونسکو در آموزش و فناوری آسیا و اقیانوسیه، تصمیم گیری طولانی مدت را در تشخیص سودمندی استفاده از فناوری های نوین، مانعی مهم در راه پیشرفت برشمرده و ابراز داشت: دین پشتیبان تفکر جوان است، باید تلاش شود که راه ها و روش های صحیح استفاده از فناوری به کودکان آموزش داده شود تا موجب سردرگمی و انحراف نشود.
دکتر جلالی در ادامه با اشاره به تأسیس زندگی مجازی یا زندگی دوم از تابستان 2003 اظهار داشت: باید کوشید تا در این نوع زندگی، نقش دین برجسته شود؛ چرا که اینترنت تنها ارتباط چند دستگاه کامپیوتر با هم نیست؛ بلکه ارتباط مغزها را با هم برقرار می کند و حوزه ها بایستی این مغزها را تحت تأثیر تعالیم اسلام قرار دهند.
طراح اولین مرکز جامع خدمات کاربردی اینترنت در ایرانASP و بانی شهر الکترونیک کیش، در پایان ضمن ارائه آماری از وضعیت سواد، تعداد دانشگاه ها، تولید ناخالص داخلی و وضعیت اقتصادی نامطلوب کشورهای اسلامی در مقایسه با سایر کشور ها، تصریح کرد: ما مسلمانان همان گونه که در گفتار و نظریات تئوری از قرآن و روایات اسلامی صحبت می کنیم، بایستی در عمل نیز از محتوا و معارف ارزشمند آن بهرمند شویم به گونه ای که کشورهای مسلمان الگوی جوامع پیشرفته باشند؛ نه این که کشورهای غیر مسلمان از این علوم نهفته در آیات آسمانی قرآن استفاده کرده و الگوی عملی ما شوند.
گفتنی است، در پایان این همایش، دکتر جلالی در جلسه ای با حضور مدیر مدرسه علمیه نرجس(س) و مسؤولین واحد رایانه و سمعی بصری این حوزه علمیه، به بررسی راهکارهای توسعه فعالیت های این مرکز و رفع موانع پیش روی آن پرداختند.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.
No image

ویژگی خانواده قرآنی (1 )

قرآن کریم با نگاه ویژه به این کانون مهم ومقدس؛توجه بشر را به تشکیل این کانون مقدس جلب می کند وبهترین الگوها را برای شناسایی خانواده برتر به جهانیان معرفی می کند.مقاله حاضر با عنوان ویژگیهای خانواده های قر آنی بعد ازبیان مقدمه ای کوتاه در مورد جایگاه واهمیتی که کانون مقدس خانواده در قرآن دارد؛نمونه ها والگوهایی که در قرآن بیان شده را معرفی کرده وبعد از آن به بیان آثار وویژگیهایی که قرآن در خانواده می گذاردپرداخته است.ودر پایان هم چند نکته را به عنوان نتیجه گیری بیان کرده است.
No image

سبک زندگی در خانواده اسلامی

مفهوم «سبک زندگي» از جمله مفاهيم علوم اجتماعي و علم جامعه شناسي و مردم شناسي است که اخيراً و در دهه اخير بسيار مورد توجه عالمان علوم اجتماعي و مديران فرهنگي قرار گرفته است؛ سبک زندگي معنايي است که از به هم تنيدگي و پيوند و نظام وارگي و شبکه اي بودن عوامل متعددي که در شيوه هاي زندگي يا اقليم هاي زيستن انسان تأثير مي گذارند، به وجود آمده است.
No image

هدف از تشکیل خانواده

Powered by TayaCMS