دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دیوان معلم حافظ تصحیح شد

No image
دیوان معلم حافظ تصحیح شد
دیوان امین‌الدین بلیانی، معلم حافظ شیرازی، برای نخستین بار توسط کاووس حسن‌لی و محمد برکت تصحیح شد و در آینده نزدیک منتشر می‌شود.
 
کاووس حسن‌لی، استاد دانشگاه شیراز و رئیس علمی و پژوهشی مرکز حافظ شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: از دیوان اشعار امین‌الدین، تنها یک نسخه خطی بر جای مانده و آن هم در واقع در حاشیه نسخه خطی کلیات سعدی نوشته شده است که در کتابخانه‌ی ملی پاریس با شماره‌ 816 نگهداری می‌شود.                                                     
وی افزود: در بهمن ماه سال 1383 که در فرانسه بودم، در بخش نسخ خطی کتابخانه ملی پاریس، اصل این نسخه را که همراه با خمسه نظامی در حاشیه کلیات سعدی است، دیدم و میکروفیلم آن را تهیه کردم و در طول سال گذشته به کمک فاضل محترم جناب آقای محمد برکت آن را تصحیح کردیم. حسن‌لی با بیان این‌که این طرح از سوی فرهنگستان هنر پشتیبانی شده، عنوان کرد: قرار است این کتاب به مناسبت برگزاری همایش مکتب شیراز در آذر ماه 1387 منتشر شود.                                        
دیوان امین‌الدین‌بلیانی که تاکنون منتشر نشده است، حدود سه هزار شعر و 2871 بیت در قالب‌های غزل، قصیده، مسمط، مثنوی، رباعی و ترجیع‌بند دارد که در مجموع غزل‌ها و رباعبات این دیوان از دیگر اشعار آن استوارتر و شاعرانه‌تر است.                                          
شیخ امین‌الدین محمدبلیانی، از بزرگان نامدار صوفیه در سده هشتم هجری است. او در سال 668 هجری در کازرون به دنیا آمد و پس از هفتاد و هفت سال در ذیقعده 745 درگذشت و در خانقاه علیای کازرون که خود بنا نهاده بود، به خاک سپرده شد.                                                     
خانواده‌ امین‌الدین هم از سوی پدر و هم از سوی مادر از بزرگان نامدار صوفیه زمان خود بوده‌اند و او خود از ارادتمندان دل‌بسته شیخ ابواسحاق کازرونی، مشهور به شیخ مرشد بوده که در سده چهار و پنج می‌زیسته است.                                                 
شیخ امین‌الدین به دلیل جایگاه بلند علمی و اجتماعی، مورد توجه و ارادت بسیاری از بزرگان، دانشمندان و عارفان زمان خویش بوده و بارها آن‌ها را به ستایش خود برانگیخته است. یکی از این ستایشگران سرسپرده، خواجوی کرمانی است که با دل‌باختگی و ارادت در چندین سروده، امین‌الدین را با اوصاف بلند ستوده است. محمودشاه و مسعودشاه‌اینجو، شاه شیخ ابواسحاق و بسیاری دیگر از حاکمان زمان هم ارادت خود را به امین‌الدین اظهار کرده‌اند.                                                 
حافظ شیرازی که در شعر خویش از اهالی خانقاه و صوفیان زمان به تعریض، کنایه و نکوهش یاد می‌کند، در قطعه‌ای امین‌الدین را بقیه ابدال شمرده و او را در کنار چهار تن دیگر که ملک فارس به وجود آنان آباد بوده، ستوده و آورده است:                                             

«به عهد سلطنت شاه شیخ ابواسحاق
به پنج شخص عجب ملک فارس بود آباد …»

و بعد درباره‌ امین‌الدین می‌گوید:                                   

«دگر بقیه‌ ابدال، شیخ امین‌الدین
که یمن همت او کارهای بسته گشا»

برخی از حافظ‌پژوهان آشکارا، امین‌الدین را یکی از استادان حافظ دانسته‌اند که بر ذهن و زبان حافظ تأثیر گسترده گذاشته است.                              
با توجه به به سرسپردگی کسی چون خواجوی‌کرمانی به امین‌الدین و تأثیرپذیری آشکار حافظ از خواجو (دارد سخن حافظ طرز سخن خواجو) و همچنین اظهار ارادت حافظ به امین‌الدین، دلایل تأثیرپذیری حافظ از امین‌الدین آشکارتر می‌شود.
 
 
منبع: www.farsnews.ir
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی (2)

غریزه قدرت، محرک زندگی انسانی است که از سه نوع جنسی، گرسنگی و ارتباطی تشکیل می‌شود. غریزه جنسی، مهم‌ترین غریزه زندگی است؛ زیرا از اول یا زن با «هویت زنانه» یا مرد با «هویت مردانه» به دنیا می‌آید.
No image

تأثیر بخشش بر روابط خانواده

محیط خانه می تواند محلی برای سلوک و عروج و تکامل مرد و زن و نیز فرزندان باشد، به ویژه اگر سعه صدر داشته باشند. بدون تردید، هرگاه کسی به انسان ستمی روا می دارد، حس انتقام جویی او را برمی انگیزد. ولی انسان نباید اسیر هواها و غرایز حیوانی باشد، بلکه باید با هوای نفس و خواسته دل بستیزد و به وسوسه های شیطانی توجهی نکند؛ زیرا انسان والاتر از این است که پایبند این گونه غرایز شیطانی باشد.
No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
Powered by TayaCMS