دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های اجتماعی آیت الله محمد یزدی

No image
فعالیت های اجتماعی آیت الله محمد یزدی

مناصب و فعالیتهاى اجتماعى

آیت الله یزدى تا پیروزى انقلاب اسلامى همواره با کوشش و تحمل زحمات طاقت فرسادر کنار عالمان و مردم ظلم ستیز ایران، رسالت الهى خویش را به بهترین صورت انجام داد و بعد از پیروزى انقلاب اسلامى نیز همچون سربازى فداکار، خالصانه، یار ولایت فقیه بود و در این راستا، مسئولیت هاى فراوانى را از طرف امام خمینى پذیرا شد و بعد از رحلت امام نیز مناصب متعددى را به فرمان مقام معظم رهبرى، حضرت آیت الله خامنه اى بر عهده گرفت.

پیشینه فعالیت هاى سیاسى و اجتماعى عالم نستوه و فقیه آگاه به زمان، آیت الله یزدى، نشان از اعتقاد راسخ و باور محکم وى نسبت به لزوم تحقق حکومت اسلامى و ایجاد نظام اسلامى است او در عمل نیز بر این باور صحه گذاشته، از هیچ کوششى در راه پیشبرد اهداف مقدس نظام جمهورى اسلامى دریغ نکرد و همواره بار مسئولیت هاى گوناگونى را به دوش کشید تا جایى که امام خمینى او را متعهد به انقلاب و دردآشناى اسلام و انقلاب معرفى کردهمان طورى که در حکم انتصاب وى به عضویت فقهاى شوراى نگهبان چنین آمده است:

«جنابعالى را که از افراد متدین، مورد وثوق و درد آشناى اسلام و انقلاب مى باشید، به عنوان یکى از فقهاى شوراى نگهبان منصوب مى نمایم».([35])

ورود امام خمینى به قم، در سال 1357ش. و سکونت در منزل آیت الله یزدى([36])، نشان از عمق اعتماد امام نسبت به او و گویاى قرب و منزلت ویژه وى نزد امام مى باشد و این، جایگاهى بس بزرگ است که نصیب هر کس نمى شود.

آیت الله مصباح یزدى در مورد ثبات قدم و کوشش هاى بى دریغ آیت الله یزدى در جهت تحقق نظام جمهورى اسلامى و تثبیت و بقاى آن چنین مى گوید:

«از ویژگى هاى اخلاقى و شخصیتى ایشان، حساسیت نسبت به مسائل دینى و اجتماعى است که همواره از دوران جوانى تا کنون، جهت فکرى و رفتارى ایشان را تعیین کرده است و قبل از انقلاب، بارها در اثر سخنرانى هاى اعتراض آمیز به رژیم گذشته و حمایت از نهضت امام، به زندان و تبعید کشیده شدند و بعد از پیروزى انقلاب، بنابر تشخیص وظیفه، مسئولیت هاى خطیرى را عهده دار شدند».([37])

برخى از فعالیت ها و مناصب آیت الله یزدى بعد از انقلاب به طور اختصار عبارتند از:

1. مدیریت استقبال از امام خمینى، هنگام ورود وى به قم در سال 1357ش. و ترتیب دادن مقدمات سکونت وى در قم.([38])

2. مسئول دفتر امام در قم، در سال 1357ش.([39])

3. رئیس دادگاه انقلاب اسلامى قم.

4. نمایندگى مجلس شوراى اسلامى (دوره اوّل و دوم).([40])

5. عضو فقهاى شوراى نگهبان.([41])

6. امام جمعه موقت شیراز، بعد از شهادت آیت الله دستغیب در سال 1360ش.([42])

7. نماینده مجلس خبرگان رهبرى (دوره دوم) از استان تهران.([43])

8. عضو هیئت بررسى پیش نویس قانون اساسى.([44])

9. نمایندگى امام براى حل مشکلات سیاسى و اجتماعى برخى از شهرها.

امام خمینى در تاریخ 1358ش. طى حکمى خطاب به وى چنین نوشت:

بسمه تعالى

جناب حجت الاسلام آقاى حاج شیخ محمد یزدى دامت افاضاته

لازم است جنابعالى براى تنظیم امور و ارشاد و نصیحت اهالى و قضاوت شرعیه، مسافرتى به شهرهاى سقز، قهرمان شهر (کرمانشاه)، اسلام آباد، ایلام و دیگر شهرهایى که مسافرت بدانها را در استان هاى غرب لازم تشخیص دادید، بروید و ضمن انجام وظایف محوله، مردم را به اتحاد و یگانگى دعوت نموده، از اختلاف و تفرقه برحذر دارید و نسبت به وظیفه خطیرى که در این موقع حساس دارند، آشنا سازید. از خداى تعالى، عظمت اسلام و مسلمین و موفقیت همگان را خواستارم».([45])

10. رئیس قوه قضاییه بعد از رحلت امام خمینى.([46])

11. امام جمعه موقت تهران.

12. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
Powered by TayaCMS