دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی سید محمد بادکوبه ای

No image
فعالیت های سیاسی سید محمد بادکوبه ای

همگام با امام

مجاهد عالیقدر حضرت آیت الله بادکوبه اى از آغاز نهضت امام خمینى در سال 1342ش. در ردیف روحانیون مبارز قرار گرفته و حمایت و پشتیبانى خویش را از حرکت هاى انقلابى حضرت امام اعلام داشت.([20]) این عالم بزرگ با سخنرانى هاى شیرین و جذّاب خود در آگاهى مردم تبریز نقش اساسى داشت.

مبارزه با انجمن هاى ایالتى و ولایتى

با تصویب انجمن هاى ایالتى و ولایتى و تبدیل قسم به قرآن به قسم به کتاب آسمانى و دخالت زنان در انتخابات و حذف قید اسلام، حضرت آیت الله بادکوبه اى در کنار جامعه روحانیت آذربایجان در تاریخ (12/8/1341) با ارسال تلگرافى به آیت الله حاج سیّد محمّد بهبهانى خواستار لغو این تصویب نامه شدند. متن تلگرام چنین است:

حضرت مستطاب آیت الله العظمى آقاى بهبهانى (دام ظلّه العالى)

پس از تقدیم مراتب ادعیه خالصه و تشکرات صمیمانه، معروض مى دارد، در اقدامات حضرت مستطاب عالى و حضرات آیات عظام قم و نجف اشرف و سایر شهرستان ها دام ظلّهم در موضوع الغاء تصویب نامه دولت راجع به مداخله زنان در انتخابات و تبدیل حلف قرآن به کتاب آسمانى و الغاء قید اسلام، جامعه روحانیت آذربایجان و قاطبه مسلمانان این سامان هم رأى بوده و بدین وسیله به حضور مقدّس مراتب شرکت در تمام اقدامات آن ذوات مقدّس را ابراز و متمنى است مراتب معروضه را به جناب آقاى وزیر ابلاغ فرمایید.

الاحقر سیّد محمّد بادکوبه اى، الاحقر احمد اهرى، الاحقر جواد سلطان القرایى، الاحقر على الموسوى مولانا، الاحقر عبدالله مجتهدى، الاحقر سیّد ابوالفضل خسروشاهى، الاحقر سیّد احمد خسروشاهى، الاحقر جعفر الاشراقى، الاحقر مصطفى الموسوى مولانا، الاحقر الحاج سیّد مرتضى توتونچى، الاحقر محمّدعلى قاضى طباطبایى، الاحقر محمّد بن آقا شیخ حسین توتونچى، الاحقر عبدالله مجتهدى سرابى، الاحقر حسن الحسینى انگجى، الاحقر الجانى على الغروى العلى یارى، الاحقر شیخ حسن ویجویه، الاحقر سیّد مهدى دروازه اى، الاحقر سیّد مرتضى خلخالى، الاحقر محمّدحسین سبحانى، الاحقر سیّد یوسف هاشمى، الاحقر على بن حسین شهیدى، الاحقر محسن آیت زاده شربیانى، الاحقر عبدالحسین غروى، الاحقر على شفیعى، الاحقر رضا باغمیشه، الاحقر میرزا على لمسه چى، الاحقر محمود الموسوى خلخالى، الاحقر عبدمناف واعظى، الاحقر میرزا آقا عظیمى، الاحقر على اکبر محدّث، واعظ چرندابى، اقل ابوالقاسم گرگرى.([21])

6/ج2/82

همچنین در تعقیب تلگرافات ارسال شده در مورد تصویب نامه انجمن هاى ایالتى و ولایتى، آیت الله بادکوبه اى به اتّفاق علما و روحانیون تبریز در آبان ماه 1341 اعلامیه اى بدین شرح صادر کردند:

بسمه تعالى و شأنه العزیز

در تعقیب تلگرافات عدیده حضرات مراجع و آیات عظام قم و نجف دامت برکاتهم درباره تصویب نامه اخیر دولت، که بر خلاف آیین مقدّس اسلام و قانون اساسى شرط اسلام و مرد بودن انتخاب کننده و شونده را حذف نموده و قسم به قرآن مجید را مبدل به قسم به کتاب آسمانى نموده اند، بدین وسیله جامعه روحانیت آذربایجان تا حصول نتیجه قطعى و اعلام الغاى مواد سه گانه، پشتیبانى کامل خود را از مراجع بزرگ و پیشوایان دینى اظهار نموده و در دفاع از حریم مقدّس اسلام و قرآن از انجام هیچ گونه وظیفه دینى خوددارى نخواهند کرد.

الاحقر احمد اهرى، العبد ابوالقاسم گرگرى، الاحقر سیّد محمّد بادکوبه اى، الاحقر حسن الحسینى انگجى، الاحقر کاظم دینورى، الاحقر الحاج سیّد مرتضى مستنبط، الاحقر سیّد احمد خسروشاهى، الاحقر عبدالله مجتهدى، الاحقر سیّد ابوالفضل خسروشاهى، الاحقر جواد سلطان القرایى، الاحقر عبدالله سرابى، الاحقر محمّد توتونچى، الاحقر على الموسوى مولانا، الاحقر جعفر الاشراقى، الاحقر محمّدعلى قاضى طباطبایى، الاحقر سیّد یوسف الهاشمى، الاحقر سیّد مهدى دروازه اى، الاحقر سیّد محمّدعلى انگجى، الاحقر سیّد محمّد فقیه، الاحقر عبدالحسین غروى، الاحقر محمود الموسوى خلخالى، الاحقر محسن آیت الله زاده شربیانى، الاحقر سیّد کاظم الموسوىاهرابى، الاحقر حسین هشترودى، الاحقر سیّد مرتضى خلخالى، الاحقر مصطفى الموسوى مولانا، الاحقر زین العابدین نوبت، الاحقر سیّد محمّدعلى خلخالى.([22])

دشمنى با اسرائیل

پس از جنگ شش روزه بین اعراب و اسرائیل در خرداد ماه سال 1346 حضرت آیت الله بادکوبه اى تلاش و فعّالیت خویش را علیه اسرائیل آغاز نمود. در این زمینه از سوى علماى قم اعلامیه اى در جهت حمایت از اعراب و لزوم جمع آورى کمک هاى مادّى براى آسیب دیدگان و آوارگان فلسطینى صادر شد. فقیه مبارز حضرت آیت الله بادکوبه اى همراه آیات عظام سیّد ابوالفضل خسروشاهى، سیّد مرتضى مستنبط غروى، سیّد کاظم موسوى شبسترى و شهید سیّد محمّدعلى قاضى طباطبایى، با صدور اعلامیه اى در تبریز، براى کمک به آوارگان مسلمان فلسطینى مساعدت و یارى خواستند. متن اعلامیه چنین است:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادران ایمانى، به منظور کمک به برادران مسلمان آسیب دیده، بازماندگان مقتولین در راه دفاع از حریم مقدّس اسلام که از طرف حضرات آیات عظام و مراجع تقلید که اعلام فرموده اند، امید است اهالى محترم آذربایجان از مساعدت دریغ نفرموده از کمک به برادران اسلامى به حساب شماره یک بانک صادرات شعبه قم از تادیه وجه خوددارى نفرمایند که عندالله مأجور خواهند شد.([23])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
Powered by TayaCMS