دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسین علیه السلام

كتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسین (علیه السلام) داراي مقدمه و دو بخش است كه بخش آخري آن چهار فصل و بخش دوّم كتاب داراي پنج فصل مي باشد.
کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسین علیه السلام
کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسین علیه السلام

صل كتاب به «موسوعة كلمات الامام الحسين (عليه السلام) » معروف است؛ كه تأليف آن به دست گروه حديث پژوهشكده باقرالعلوم(عليه السلام) قم، شريفي، سيّد حسين زينالي، مرحوم محمود احمديان» و سيد محمود مدني و ترجمه آقاي علي مويّدي انجام شده و توسط انتشارات نشر معروف، قم منتشرشده است.

كتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسین (علیه السلام) داراي مقدمه و دو بخش است كه بخش آخري آن چهار فصل و بخش دوّم كتاب داراي پنج فصل مي باشد.

كتاب شريف موسوعة الحسين فرهنگ جامعي از سخنان امام حسين عليه السّلام است ,تمامي كلماتي كه بيانگر موقعيت تاريخي خاصي بود به صورت تاريخي در چند فصل زير تنظيم شده است , فصل اولسخنان امام حسين عليه السّلام در زمان رسول اكرم (ص) , فصل دوم سخنان امام حسين عليه السّلام در زمان اميرالمؤمنين (ع) , فصل سوم سخنان امام حسين عليه السّلام در زمان امام حسن (ع) ,فصل چهارم : سخنان امام حسين عليه السّلام در زمان امامت خود ,ساير كلمات آن بزرگوار كه بيانگر تاريخي خاصي نبود در چند فصل جداگانه 1 ـ عقايد 2 ـ احكام 3 ـ اخلاق 4 ـ ادعيه 5 ـ اشعار تنظيم شده است .

در فصل اوّل بخش نخست به فرمايشات امام حسين (عليه السلام) در زمان پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) اشاره شده است.

فضايل و كرامات امام (عليه السلام) ، كرامات آن حضرت (عليه السلام) در كودكي، اخلاق حسين (عليه السلام) در كودكي و بازگو كردن حوادث عصر پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) ، موضوعاتي هستند كه در فصل اوّل بخش يك به آنها پرداخته شده است.

فصل دوّم شامل سخنان امام حسين (عليه السلام) در زمان امام علي (عليه السلام) است؛ كه در ان مطالبي چون بيعت گرفتن از علي (عليه السلام) وصيّت و شهادت حضرت زهرا (سلام الله عليها)، خطبۀ امام (عليه السلام) در محضر پدر، هديه اي از جانب خدا و شهادت، سفارش، تفسيل، تشييع و دفن علي (عليه السلام) و نيز بحوادث عصر امام علي (عليه السلام) بیان شده است.

سخنان امام (عليه السلام) در زمان امام حسن (عليه السلام) زينت بخش فصل سوم كتاب است.

فصل چهارم به كلمات حضرت (عليه السلام) در زمان امامتشان اختصاص يافته كه شامل فرمايشات حضرت (عليه السلام) قبل و پس از مرگ معاويه، در مني، هجرت از مدينه، در مكّه، سفر كربلا، رويدادهاي شب و روز عاشورا، آغاز نبرد و شهادت اصحاب، شهادت خاندان پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) و بالاخره شهادت خود حضرت (عليه السلام) مي باشد.

اوّلين فصل بخش دوّم كه سخنان موضوعي امام حسين (عليه السلام) است در 9 بند به بحث هاي اعتقادي توحيد (و امامت)؛قرآن و تفسير؛پيرامون جدّ گرامي حضرت (عليه السلام) ؛پپرامون اهل بيت (عليه السلام) ؛پيرامون حضرت علي (عليه السلام) ؛پيرامون امام حسن (عليه السلام) ؛پيرامون خود حضرت (عليه السلام) ؛پيرامون امامان پس از حضرت (عليه السلام) ؛دربارۀ شيعيان عنوان شده است.

در فصل دوّم اين بخش به احكام عبادي در 12 بند طهارت؛ نماز؛روزه و زكات فطره؛صدقه؛حجّ؛جهاد؛امر به معروف و نهي ازمنكر؛نكاح؛داد و ستد؛بدهي و وصيّت؛معيشت؛حدود اشاره رفته است.

فصل سوم بخش دوّم فرهنگ جامع سخنان امام حسین (علیه السلام) ، شامل مباحث ارزندۀ اخلاقي آن حضرت (عليه السلام) از حدود اطاعت پدر، صفات حسنه، ادب و پاداش اسلام تا نصايح حضرت (عليه السلام) ، اثار صلۀ رحم، نتيجۀ گناه، تصوير مرگ، ويراني خانۀ آخرت و بالاخره ارزش اطعام مسلمان مي باشد.

دعاهاي عارفانه حضرت (عليه السلام) زينت بخش فصل چهارم اين بخش شده است. دعاهايي در موضوعات عاجزترين مردم، معني استدراج، نيايش در قنوت نمازها، دعاي عشرات، دعاي عرفه، دعاي تسكين درد اعضاي بدن و بالاخره دعاي مشلول از جمله مطالب اين فصل است. بالاخره آخرين فصل كتاب اختصاص به اشعاري دارد كه آن حضرت در مناسبات و زمان هاي مختلف انشاء فرموده اند.

اين كتاب تاليف گروه حديث پژوهشكده باقرالعلوم (عليه السلام) وابسته به سازمان تبليغات اسلامى محمود شريفى ، سيد حسين زينالى محمود احمديان ، سيد محمود مدنى ترجمه على مؤ يدى است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
Powered by TayaCMS