دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

علت خارجی

No image
علت خارجی

كلمات كليدي : علت داخلي، علت خارجي، علت فاعلي، علت غايي، علل وجود

نویسنده : مهدي افضلي

یکی از تقسیمات علل، تقسیم آن به علل داخلی و خارجی است. بر خلاف علل داخلی که منحصر در امور مادی بود، علت خارجی منحصر نیست، هم در امور مادی راه دارد و هم در امور مجرد. ارسطو مدعی است که پیش از او توجهی به علت خارجی نشده و این از ابتکارات خود اوست. در تعریف علت خارجی گفته شده علت خارجی علتی است که بیرون از وجود معلول می‌باشد و بدان هستی می‌بخشد. علت خارجی خود بر دو گونه است:

1. علت فاعلی: مراد از آن علت هستی بخش است؛ یعنی علتی‌ که وجود معلول را صادر می‌کند یا تحقق معلول به واسطه آن است. ارسطو علیت نجار نسبت به ساختن یک تخت را علت فاعلی می‌داند.

2. علت غایی: مراد از آن چیزی است که معلول به خاطر آن تحقق می‌یابد. ارسطو نشستن روی میز و استراحت بر آن را علت غایی برای ساختن میز می‌شمارد. در همه رفتارهای ناشی از اختیار انسان می‌توان غایتی را تصویر کرد که انسان بر اساس آن به انجام کار مبادرت می‌ورزد. رفتن به بوستان برای انبساط خاطر و تفریح است، رفتن به اماکن مقدس برای جلا بخشیدن و صیقل دادن به روح است.

علل خارجی را "علل وجود" نیز می‌گویند. البته در این‌که علل وجود همواره همراه معلول است یا نه،‌ اختلاف نظر میان متفکران وجود دارد. قاطبه فلاسفه مسلمان این دو قسم را نیز همواره همراه معلول می‌دانند، زیرا ملاک نیازمندی معلول به علت را ویژگی "امکان" آن می‌دانند و امکان نیز مدام با معلول هست و در نظام صدرایی معلول نسبت به علت عین ربط است و رابط بدون مستقل تحقق ندارد، لذا همیشه باید علت، به ویژه علت فاعلی، همراه معلول باشد. اما برخی از متکلمان مسلمان و پاره‌ای از فیلسوفان جدید مغرب زمین لزومی نمی‌بییند که علل وجود را همواره همراه معلول بدانند. اینان به مثال‌هایی همانند معمار و ساختمان و ساعت و ساعت‌ساز تمسک می‌کنند که ساختمان بدون معمار و ساعت بدون ساعت‌ساز باقی می‌مانند. اما فلاسفه معتقدند معمار نسبت به عمارت صرفا زمینه ساز است و علت فاعلی و غایی آن چیز دیگری است. با ملاحظه سلسله علل و منتهی شدن آن به علت العلل و وجود خداوند متعال این حکم در مورد رابطه حق تعالی و تمام عالم جاری می‌شود و اثبات می‌شود که با التفات او عالم برجای است، اگر نازی کند تمام قالب‌های موجود عالم فرو می‌ریزند.

مقاله

نویسنده مهدي افضلي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

جادو یا معجزه،نمایش امر مقدس | جستاری درباره فلسفه سینمای برسون

جادو یا معجزه،نمایش امر مقدس | جستاری درباره فلسفه سینمای برسون

در سینمای برسون نوعی واقع گرایی خشک و فضایی متافیزیکی غالب بر این فضای بی روح شده است.دربخش نخست این مبحث با نگاهی بنیادین به مسئله سینما می پردازیم و چگونگی استفاده از آن برای به تصویر کشیدن این نوع الهیات در فضای واقع گرا ومستند گونه را بازشناسیم…
قطاری پر از آدمهای شاد | جستاری درباره فلسفه سینمای وودی آلن

قطاری پر از آدمهای شاد | جستاری درباره فلسفه سینمای وودی آلن

وودی آلن یکی از مشهور‌ترین چهره‌های سینمای کمدی عصر ماست. در فیلم‌های وودی آلن راجع به مسائل مهمی مانند خدا، مرگ، عشق و فلسفه بحث می‌شود و دیدگاه فلسفی در فیلم‌هایش موج می‌زند…
مصاحبه با حسین گیتی | درباره جشنواره فيلم فجر

مصاحبه با حسین گیتی | درباره جشنواره فيلم فجر

سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی سعی کرده تا بخش عظیمی از ایده هایش را از اسلام و به ویژه شیعه بگیرد یعنی تلاشش این بوده . امسال فیلم های جشنواره گرایش شدیدی به دین دارند و دین محور هستند و سینمایی هم شده اند...
بی توجه به نیاز مخاطب | مصاحبه با سید علی تدین صدوقی

بی توجه به نیاز مخاطب | مصاحبه با سید علی تدین صدوقی

در حاشیه برگزاری سی ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفتگویی داشتیم با سید علی تدین صدوقی، روزنامه نگار، نویسنده، کارگردان و منتقد سینما و تئاتر ایران وعضو انجمن جهانی منتقدان و نویسندگان…

پر بازدیدترین ها

چهارپایه هفت | نگاهی به ملاحظات نهادی در برنامه هفت

چهارپایه هفت | نگاهی به ملاحظات نهادی در برنامه هفت

وداع فریدون جیرانی با صندلی اجرای برنامه هفت موضوع به روزی نیست. این‌که دقیقا کدام مساله باعث شد که مجری اهل ملاحظه‌ای که حوصله بسیاری از اهالی سینما را به سر برده بود، بی‌ملاحظه از برنامه خودساخته‌اش خارج شود، به قدر کافی محل گفتگوی اهل رسانه بوده است…
قطاری پر از آدمهای شاد | جستاری درباره فلسفه سینمای وودی آلن

قطاری پر از آدمهای شاد | جستاری درباره فلسفه سینمای وودی آلن

وودی آلن یکی از مشهور‌ترین چهره‌های سینمای کمدی عصر ماست. در فیلم‌های وودی آلن راجع به مسائل مهمی مانند خدا، مرگ، عشق و فلسفه بحث می‌شود و دیدگاه فلسفی در فیلم‌هایش موج می‌زند…
بی توجه به نیاز مخاطب | مصاحبه با سید علی تدین صدوقی

بی توجه به نیاز مخاطب | مصاحبه با سید علی تدین صدوقی

در حاشیه برگزاری سی ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفتگویی داشتیم با سید علی تدین صدوقی، روزنامه نگار، نویسنده، کارگردان و منتقد سینما و تئاتر ایران وعضو انجمن جهانی منتقدان و نویسندگان…
Powered by TayaCMS