دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آداب خوابیدن

No image
آداب خوابیدن
در آستانه خوابیدن شبانه اعمال زیر مستحب است: الف) محاسبه اعمال روزانه خود. امام صادق (ع) فرموده است: هنگامی که به بستر می‌روی، نگاه کن و ببین که در روز، چه به دست آورده‌ای و به یاد آر که خواهی مُرد و معاد و قیامتی در کار هست. و پیامبر (ص) فرموده است: لَیْسَ مِنّا مَنَ لَمْ یُحاسِبْ نَفْسَهُ فِی کُلِّ یَوْمٍ. از ما نیست آن که در هر روز، خود را حسابرسی نکند. ب)تخلّی پیش از خوابیدن. حضرت امیر (ع) به امام حسن (ع) این سفارش را کرد تا به طبیب، نیازمند نگردد. ج) مسواک زدن. پیامبر اکرم (ص) هنگام خواب مسواک می‌کرد. در روایتی آمده است؛ پیامبر (ص)، هنگام خواب، مسواک را بالای سر خود می‌گذاشت، تا بلافاصله بعد از بیداری مسواک بزند. د) شستن دست و صورت قبل از خواب. پیامبر (ص) فرموده است: شب نخوابید در حالی که دستتان آلوده به چربی است؛ و گرنه اگر ناراحتی‌ای به شما رسید، خود را ملامت کنید. ه) با وضو خوابیدن. امام صادق(ع) فرمود: آن که با وضو به بستر رود، بسترش مسجد اوست. در روایت دیگر آمده است: هر که با وضو بخوابد، مانند کسی است که شب را به بندگی خدا گذرانده است. و) خواندن سوره اخلاص و تکاثر هنگام خواب. منابع: - میزان الحکمة، محمد محمدی ری شهری، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1403 ق، ج 10، ص 518. - محاسبة النفس، السید بن طاووس، المکتبة المرتضویة، تهران.، ص 13. - میزان الحکمة، محمد محمدی ری شهری، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1403 ق، ج 10، ص 264. - بحارالأنوار، محمّد باقر المجلسی (م 1111 ق)، المکتبة الاسلامیة، ج 76، ص 203. - همان، ص 202. - میزان الحکمة، محمد محمدی ری شهری، دفتر تبلیغات اسلامی، 10 ج، قم، 1403 ق، ج 10، ص 262. - وسائل الشیعة، محمد بن الحسن الحر العاملی، المکتبة الاسلامیة، 20 ج، عبدالرحیم ربانی شیرازی، تهران، 1383 ق، ج 1، ص 265. - همان، ص 266. - همان، ص 196.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
Powered by TayaCMS