دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیات مکی و مدنی

No image
آیات مکی و مدنی

كلمات كليدي : آيات مكي، آيات مدني، سوره هاي مكي، سوره هاي مدني، مكه، مدينه، هجرت پيامبر(ص)

نویسنده : احمد صمصامی

آیات قرآن کریم در طول زمان رسالت پیغمبر اکرم (ص) از زمان بعثت تا وفات بر آن حضرت نازل شده است، آیات و سوره‌هایی که در زمان حضور پیامبر (ص) در مکه نازل گردیده به نام آیات و سوره‌های مکی نامیده می‌شوند و آیات و سوره‌هایی که در زمان حضور پیامبر در مدینه نازل گردیده آیات و سوره‌های مدنی گفته می‌شوند.

تشخیص آیات و سوره‌های مکی و مدنی فایده‌های زیادی دارد چرا که تأثیر فراوانی در شناخت آیات و علل و اسباب نزول آن‌ها دارد.

ملاک آیات مکی و مدنی

در این مورد دانشمندان نظرات مختلفی دارند:

1- ملاک مدنی و مکی بودن مهاجرت پیامبر (ص) و رسیدن به مدینه است به موجب این ملاک آن چه که قبل از مهاجرت و یا در بین راه و قبل از رسیدن به مدینه نازل شده مکی است و آن چه بعد از این نازل گردیده مدنی است.

این ملاک بر اساس زمان است و به موجب آن، آن‌چه قبل از مهاجرت و لو در جایی غیر از مکه نازل شده مکی به شمار می‌آید و آن‌چه که پس از مهاجرت نازل شده مدنی به شمار می‌آید اگر چه در مکه و در سال فتح مکه و یا در حجة الوداع نازل گردیده باشد.

بر طبق این ملاک سوره‌های مکی 86 سوره و سوره‌های مدنی 28 سوره می‌باشند.

2- آیات یا سوره‌هایی که در مکه و اطراف آن (ولو پس از هجرت) نازل شده مکی است و آن‌چه در مدینه و اطراف آن نازل گردیده مدنی است و دیگر آیات که در نقاط دور دست از مکه و مدینۀ نازل شده نه مکی شمرده می‌شوند و نه مدنی.

3- آیاتی که در آن مردم مکه مورد خطاب واقع شده مکی و آن‌چه که خطاب به مردم مدینه نازل شده مدنی است و این سخن از گفته عبدالله ابن مسعود صحابی گرفته شده که می‌گوید:

«آن‌چه با خطاب «یا ایها الناس» نازل شده در مکه بوده و آن چه با خطاب «یا ایها الذین آمنوا» نازل شده در مدینه بوده است.

امّا در این میان آن‌چه اکثر اندیشمندان حوزه قرآنی آن را پذیرفته‌اند نظریه اول می‌باشد.

سوره‌های مکّی

ترتیب ‌نزول

نام سوره

ترتیب در قرآن

1

العلق

96

2

القلم

68

3

المزمل

73

4

المدثر

74

5

الفاتحة

1

6

المسد

111

7

التکویر

81

8

الأعلی

87

9

اللیل

92

10

الفجر

89

11

الضحی

93

12

الشرح

94

13

العصر

103

14

العادیات

100

15

الکوثر

108

16

التکاثر

102

17

الماعون

107

18

الکافرون

109

19

الفیل

105

20

الفلق

113

21

الناس

114

22

التوحید

112

23

النجم

53

24

عبس

80

25

القدر

97

26

الشمس

91

27

البروج

85

28

التین

95

29

قریش

106

30

القارعة

101

31

القیامة

75

32

الهمزة

104

33

المرسلات

77

34

ق

50

35

البلد

90

36

الطارق

86

37

القمر

54

38

ص

38

39

الأعراف

7

40

الجن

72

41

یس

36

42

الفرقان

25

43

فاطر

35

44

مریم

19

45

طه

20

46

الواقعة

56

47

الشعراء

26

48

النمل

27

49

القصص

28

50

الإسراء

17

51

یونس

10

52

هود

11

53

یوسف

12

54

الحجر

15

55

الأنعام

6

56

الصّافات

37

57

لقمان

31

58

سبأ

34

59

الزمر

39

60

غافر

40

61

فصّلت

41

62

الشوری

42

63

الزخرف

43

64

الدّخان

44

65

الجاثیة

45

66

الاحقاف

46

67

الذّاریات

51

68

الغاشیة

88

69

الکهف

18

70

النحل

16

71

نوح

71

72

ابراهیم

14

73

الانبیاء

21

74

المؤمنون

23

75

السجدة

32

76

الطور

52

77

الملک

68

78

الحاقة

69

79

المعارج

70

80

النبأ

78

81

النازعات

79

82

الانفطار

82

83

الانشقاق

84

84

الروم

20

85

العنکبوت

29

86

المطفّفین

83

سوره‌های مدنی

ترتیب ‌نزول

نام سوره

ترتیب در قرآن

87

البقرة

2

88

الأنفال

8

89

آل‌عمران

3

90

الأحزاب

33

91

الممتحنة

60

92

النساء

4

93

الزلزال

99

94

الحدید

57

95

محمّد

27

96

الرعد

13

97

الرحمن

55

98

الإنسان

76

99

الطلاق

65

100

البینة

98

101

الحشر

59

102

النصر

110

103

النور

24

104

الحج

22

105

المنافقون

63

106

المجادله

58

107

الحجرات

29

108

التحریم

66

109

الجمعة

62

110

التغابن

64

111

الصفّ

61

112

الفتح

48

113

المائدة

5

114

براءة

9

مقاله

نویسنده احمد صمصامی
جایگاه در درختواره علوم قرآن و حدیث - قرآن پژوهی - علوم قرآنی - تاریخ قرآن - نزول

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
Powered by TayaCMS