دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اعمال ماه جمادى‌الثانى

No image
اعمال ماه جمادى‌الثانى
نماز ویژه ماه جمادى الثانى‌ آن چهار رکعت است که با دو تشهد و دو سلام بجا آورده مى‌شود و هر زمان مى‌توان آن را به جا آورد. ترتیب آن به شرح زیر است: الف) در رکعت اوّل، بعد از حمد، آیة الکرسى یک بار و سوره قدر 25 بار. ب) در رکعت دوم، بعد از حمد، سوره تکاثر یک بار و سوره اخلاص 25 بار. ج) در رکعت سوم، بعد از حمد سوره کافرون یک بار و سوره فلق 25 بار خوانده مى‌شود. د) در رکعت چهارم، بعد از حمد، سوره نصر یک بار و سوره ناس 25 بار. ه) بعد از سلام نماز، هفتاد مرتبه تسبیحات اربعه؛ و هفتاد مرتبه صلوات؛ سه مرتبه گفتن: «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤمِنینَ وَالْمُؤمِناتِ». و) سپس به سجده برود و سه مرتبه بگوید: «یا حِىُّ یا قَیُّومُ یا ذَاالْجَلالِ وَالْإِکْرامِ یا رَحْمنَ الدُّنْیا وَالْاخِرَةِ وَرَحیمَهُما یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ». ز) آن‌گاه خواسته‌هایش را از خداوند طلب کند. انجام دادن این عمل، براى انسان در همه ابعاد زندگى مصونیّت مى‌آورد.(297) روز سوم ماه جمادى الثانى‌ مصادف با شهادت حضرت زهرا (س) در سال 11 ه.ق طبق اقوال برخى از علما که به فاطمیه دوم معروف است و اعمال زیر در این روز سفارش شده است. 1. سوگوارى براى حضرت زهرا (س).(298) 2. لعنت کردن غاصبان حقوق آن حضرت و ظلم کنندگان به ایشان(299) 3. خواندن زیارت آن حضرت، با این دعا: اَلسَّلامُ‌عَلَیْکِ یاسَیِّدَةَ نِسآءِالْعالَمینَ اَلسَّلامُ‌عَلَیْکِ یا والِدَةَ الْحُجَجِ عَلَى‌النَّاسِ اَجْمَعینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَمْنُوعَةُ حَقُّها پس‌اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‌ اَمَتِکَ وَابْنَةِ نَبِیِّکَ وَزَوْجَةِ وَصِىِّ نَبِیِّکَ صَلوةً تُزْلِفُها فَوْقَ زُلْفى عِبادِکَ الْمُکَرَّمینَ مِنْ اَهْلِ السَّمواتِ وَاَهْلِ‌الْأَرَضینَ! درود بر تو اى بانوى زنان جهان! درود بر تو اى مادر امامانِ بر همه مردم! درود بر تو اى ستمدیده‌اى که حقّت را به زور گرفتند! خدایا! رحمت فرست بر کنیزت و دختر پیغمبرت و همسر وصّى پیغمبرت؛ رحمتى که او را نزدیک کند، برتر از نزدیکى بندگان گرامى‌ات از اهل آسمان‌ها و اهل زمین‌ها! 4. زیارت ویژه حضرت زهرا (س)(300) روز هیجدهم ماه‌ آغاز باردارى آمنه مادر پیامبر (ص) و شب زنده‌دارى در این شب مستحب است.(301) واقعه روز بیستم ماه‌ ولادت حضرت زهرا (س) در سال دوم بعثت.(302) بعضى ولادت حضرت را در سال پنجم بعثت (سال هشتم قبل از هجرت) گفته‌اند. اعمال روز بیستم ماه‌ 1. روزه داشتن.(303) 2. خواندن زیارت حضرت فاطمه (س).(304) 3. دادن خیرات و صدقات به مؤمنین‌ روز بیست و ششم ماه‌ فتح مصر به دست مسلمانان در سال 20 ه.ق‌ 297) بحارالأنوار، ج 98، ص 374. 298) همان، ص 375. 299) مفاتیح الجنان، ص 297. 300) مراجعه شود به همین کتاب. 301) همان، ج 98، ص 275. 302) حضرت فاطمه (س)، در روز جمعه 20 جمادى الثانى سال دوم یا پنجم بعثت در مکّه متولّد شد و در 3 جمادى الثانى یا 13 جمادى الأول سال 11 هجرى در مدینه وفات نمود. پدر بزرگوارش پیامبر عظیم الشأن اسلام و مادرش خدیجه کبرى (س) بود. فرزندان آن بانوى بزرگ، امام حسن و امام حسین، زینب و ام‌کلثوم (س) هستند. آن حضرت در سال اوّل یا دوم یا سوم هجرى یا حضرت على (ع) ازدواج نمود. 303) همان. 304) همان.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
Powered by TayaCMS