دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

روش تحصیل کمالات در زندگی

علامۀ بزرگوار، و متکلّم زبردست، جامع معقول و منقول، حسن بن یوسف بن علی بن مطّهر حلّی، معروف به «علامۀ حلّی»، در سال 648ش، دیده به جهان گشود.
روش تحصیل کمالات در زندگی
روش تحصیل کمالات در زندگی

معرفی إجمالی نویسنده:

علامۀ بزرگوار، و متکلّم زبردست، جامع معقول و منقول، حسن بن یوسف بن علی بن مطّهر حلّی، معروف به «علامۀ حلّی»، در سال 648ش، دیده به جهان گشود.

آن فقید بی‌بدیل در فقه و اصول و کلام و منطق و فلسفه و رجال و ...، کتاب نوشته است که حدود صد کتاب از آثار خطی یا چاپی او شناخته شده است.

«علامۀ حلّی» فقه اهل تسنن را نیز نزد علماء اهل تسنن تحصیل کرده است. چنانکه قاضی نورالله شوشتری در «مجالس المؤمنین» می‌نویسد:

معروف است که یکی از علماء اهل سنت، که در پاره‌ای از رشته‌های علمی استاد علامۀ حلّی بود، کتابی در ردّ مذهب شیعه نوشت، و آن را بر مردم خواند و به این وسیله آنان را گمراه می‌نمود، و از بیم آنکه مبادا کسی از علماء شیعه آن را ردّ نماید، کتاب را در اختیار کسی نمی‌گذاشت تا از آن نسخه‌ای برگیرد، امّا علامه حلّی علاقۀ استاد و شاگردی را وسیلۀ عاریت گرفتن کتاب قرار داد. و چون آن شخص نخواست که یک باره دست ردّ بر سینۀ او زند، گفت:

سوگند یاد کرده‌ام که این را زیاده از یک شب نزد کسی نگذارم. علامه نیز همین مقدار را غنیمت شمرد. کتاب را بگرفت و به خانه بُرد که در آن شب از آن کتاب به قدر امکان نقل نماید.

چون به نسخه برداری از کتاب مشغول شد و نیمی از شب گذشت، خواب بر او غلبه نمود، آنگاه حضرت صاحب‌ الزمان (ع) نمایان شدند و به علامه فرمودند:

«کتاب را به من واگذار و بخواب»

وقتی علامه از خواب برخاست، آن نسخه از کرامت حضرت صاحب الأمر تمام شده بود.

و این مطلب گواه بر اخلاص وافر علامه نیز می‌باشد چرا که موفقیت او در نسخه برداری از کتاب و یاری حضرت امام زمان (ع) در این زمینه، فقط با اخلاص ممکن بود. و بدون إخلاص یاری امام زمان (ع) متوجه او نمی‌شد. و بالأخره علامۀ حلّی در سال 682 ه‍.ق دیده از جهان فرو بست.

متن نامه

بر تو باد که از فرامین الهی پیروی نموده، آنچه را خداوند می‌پسندد انجام داده و از آنچه نمی‌پسندد اجتناب نمایی و محرمات را ترک گویی. عمر خویش را در راه به دست آوردن کمالات نفسانی و کسب فضیلت‌های علمی و اوج‌گیری از پستی نقصان به قلّۀ کمال سپری نما.

لحظه‌های زندگی‌ات را وقف انجام نیکی و یاری نمودن بر برادران نما، بدی را با نیکی و نیکی را با امتنان پاسخ‌گو.

از همنشینی با فرومایگان و معاشرت با نادانان سخت بپرهیز که بهرۀ معاشرت با ایشان جز خُلق و خوبی پست و مذموم نیست بلکه با دانشمندان و اهل فضیلت همنشین شو، که حاصل آن آمادگی کامل برای تحصیل کمال و ملکۀ استنباط نادانسته‌هاست، و باید امروزِ تو بهتر از دیروزت باشد.

بر تو باد صبر و توکّل و رضا. خود را هر روز و شام به حساب کش. از خدای خویش فراوان مغفرت طلب. از نفرین مظلوم حذر کن خصوصاً ایتام و بیوه‌زنان، زیرا که خداوند دربارۀ شکستن دلهای شکسته گذشت نمی‌کند.

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
Powered by TayaCMS