دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فرقه اثنی عشریه Ithna

No image
فرقه اثنی عشریه Ithna

نویسنده : سيد حسين ميرنور الهي

كلمات كليدي : اماميه، شيعه، اثني عشريه، مهدويت، اصحاب الانتظار

ماهیت امامیه (اثنی عشریه)

امامیه یا اثنی عشریه مکتبی است در برابر اهل سنت. امامت در مذهب شیعه از ارکان اعتقادی محسوب می­شود. چرا که منکرین این عقیده در مذهب تشیع واقع نمی­شوند. امامت در این مذهب به طور کامل و معین شامل دوازده تن می­باشد که در طول دو قرن و نیم استمراری هدفمند و جریانی پویا بر آن حاکم بود. مخالفین شیعه بطور مشخص در مساله امامت با شیعه تضاد دارند. شیعه مخالفین و منکرین امامت حقه را از خود نمی­داند و بر این مخالفین، امامیه و یا اثنی عشریه اطلاق نمی­کند مانند تمامی فرق اهل سنت و منحرف شدگان از مکتب شیعه مثل کیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه، فطحیه، واقفیه و سایر گزافه گویان (غلات).

امامیه، شیعه و اثنی عشریه همه مفاهیم تابناک یک حقیقت هستند. شیعه امامیه همان مذهب حقی است که اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم در آن متجلی شد. معمولا بحث شیعه و یا امامیه را در برابر اهل سنت عنوان می­کنند و اثنی عشریه را در برابر هر فرقه منحرفی که در مساله امامت با امامیه تطابق کامل ندارند عنوان می­کنند.

البته نویسندگان مغرضی چون شهرستانی و بغدادی برای تضعیف مذهب حقه اثنی عشری از اختلاف زیاد و کثرت فرق در شیعه یاد می­کنند[1] و بگونه­ای ناشایست با تهمت و افتراء به بزرگان شیعه، آنان را سران فرقی منحرف از شیعه معرفی می­کند مانند زراریه و یونسیه و شیطانیه.[2] بعلاوه اینکه از عناوین مختلفی مانند شیعه و رافضه و اثنی عشریه و امامیه و... برای نشان دادن تکثر مکتب شیعه استفاده می­نمایند. این نوشته­های مغرضانه برای ایجاد توهم کثرت و اختلاف در شیعه است. در حالی­که تمام این عناوین، تعابیر مختلفی از یک مکتب می­باشد که آن هم مکتب امامیه و به تعبیر دیگر شیعه اثنی عشریه است. به همین جهت ما نیز در این نوشته از عنوان اثنی عشریه استفاده نمودیم تا روشن شود که اثنی عشریه همان شیعه و امامیه است.

اثنی عشریه در روایات

اثنی عشریه نامی دیگری از امامیه و شیعه است. روایاتی بسیار از وجود دوازده امام علیهم السلام خبر می­دهند. همانطور که مهدویت یک وعده الهی است امامت ائمه اثنی عشر از وعده­های دیگر الهی است که محقق شد.

در برخی از این روایات مستقیما اسامی و مشخصات دوازده امام ذکر شده است و در برخی از لفظ اثنی عشر استفاده شده است.[3] یقینا ایمان به امامت هریک از امامان در زمان وجود خودشان و در زمان بعد واجب بوده است. با این وجود در زمان امام دوازدهم، مکتب امامیه به نهایت خود دست می­یابد و به همین دلیل به مکتب امامیه،اثنی عشریه می­گویند.

1. امیرالمومنین علی علیه السلام می­فرماید:

برای محمد صلی الله علیه و آله و سلم دوازده امام عادل است.[4]

2. جابر بن عبدالله انصاری به نزد فاطمه زهرا سلام الله علیها می­رود و می­گوید:

نزد ایشان لوحی بود که اسامی جانشینان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در آن بود و من اسامی ایشان را شمردم که دوازده تن بودند.[5]

3. امام باقر علیه السلام می­فرماید:

خداوند عزوجل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را به سوی جن و انس مبعوث گرداند و بعد از او دوازده جانشین تعیین نمود.[6]

4. امیرالمومنین علی علیه السلام می­فرماید:

من و یازده تن از فرزندانم امامان محدث هستیم.[7]

اسامی ائمه اثنی عشریه

شیعه اثنی عشریه با مدارک قطعی به جانشینی، وصایت و امامت دوازده تن اعتقاد دارد که عبارتند از:

1. حضرت امام علی بن ابی طالب علیه السلام ( تولد:سال 30 عام الفیل - شهادت 40 ه.ق )

2. حضرت امام حسن بن علی المجتبی علیه السلام (3 ه.ق – 50 ه.ق)

3. حضرت امام حسین بن علی سید الشهداءعلیه السلام ( 4ه.ق- 63ه.ق)

4. حضرت امام علی بن الحسین زین العابدین علیه السلام (38ه.ق - 95 ه.ق)

5. حضرت امام محمد بن علی الباقر علیه السلام (57ه.ق - 114ه.ق)

6. حضرت امام جعفر بن محمد الصادق علیه السلام (83 ه.ق - 148 ه.ق)

7. حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم علیه السلام (128ه.ق - 183ه.ق)

8. حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام (153 ه.ق - 203 ه.ق)

9. حضرت امام محمد بن علی التقی علیه السلام (195 ه.ق - 220 ه.ق)

10. حضرت امام علی بن محمد النقی علیه السلام (214ه.ق - 254ه.ق)

11. حضرت امام حسن بن محمد العسگری علیه السلام (231 ه.ق - 260ه.ق)

12. حضرت امام حجة الله القائم المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف (تولد 255 )

مخالفین مکتب حقه امامیه اثنی عشریه نیز هنگام ذکر عقاید امامیه در مساله امامت به معرفی این بزرگواران می­پردازند. از فضایل اهل بیت علیهم السلام همین بس که دشمنان را وادار به خضوع در برابر عظمت خویش کرده­اند و این خضوع در بسیاری از آثار اهل سنت و ادیان دیگر کاملا هویداست.[8]

به این ترتیب باید دانست که تشیع رهبران و امامانی دارد که از طرف خداوند و به نص پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم منصوب بوده­اند. جابر بن عبدالله انصاری از اصحاب رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم شاهد این اعتقاد است همانطور که به گفته او اشاره شد.

امامان شیعه در طول دو قرن و نیم به هدایت و امامت امت پرداختند. امامت یک عهد الهی است که مخصوص به عده­ای خاص از آل محمد علیهم السلام بوده است، در حالی­که دشمنان تشیع می­کوشند تا امامت در شیعه را با انتخابی بودن امامت و یا ساختگی بودن شیعه تضعیف کنند.[9]

مقاله

جایگاه در درختواره تاریخچه فرق
جایگاه در درختواره اثنا عشریه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
Powered by TayaCMS