دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

موضوع فلسفه

No image
موضوع فلسفه

كلمات كليدي : موضوع علم،‌ وجود، موجود بما هو موجود، فلسفه،‌ عوارض

نویسنده : محمد درگاه‌زاده

موضوع هر علمی عبارت است از آن چیزی که در آن علم از احوال و عوارض او گفتگو می‌شود.

تدّبر و تدقیق در مسائل هر علمی و تجزیه مسائل آن روشن می‌کند که همه آن مسائل بیان احکام و آثار و حالات یک شئ بخصوص است و همان شئ بخصوص است که همه آن مسائل را به صورت افراد یک خانواده در آورده است و ما آن‌ را موضوع آن علم می‌نامیم.

موضوع فلسفه

فلاسفه موضوع فلسفه را «وجود بما هو موجود» می‌دانند یعنی در فلسفه از احکام و آثار هستی بحث می‌شود اما باید توجه داشت که فلسفه از بود و نبود اشیاء و احکام مطلق هستی بحث می‌کند و هیچگاه به احکام و آثار مربوط به یک هستی خاص و معین نظر ندارد، ‌مثلاً‌ موضوع علم طب بدن انسان است و احوال و آثار بدن انسان که یک موجود خاصی است مورد بررسی قرار می‌گیرد.«بدن انسان» هرچند یکی از موجودات جهان هستی می‌باشد اما به هیچوجه مسائل علم طب را نمی‌توان از مسائل فلسفه دانست. بنابراین اگر بگوئیم آیا بدن انسان در خارج وجود دارد یا صرفاً‌ ساخته و پرداخته ذهن ماست،‌ این بحث مربوط به فلسفه است.

نکته

1ـ قید«بما هو موجود» در موضوع فلسفه به خاطر این است که در فلسفه از موجود از آن جهت که موجود است بحث می‌شود مثلاً اگر از جسم در فلسفه بحث می‌شود از جهت موجود بودنش است از آن جهت که جسم است.

2ـ موضوع فلسفه (هستی) عام و فراگیر است و شامل تمام موجودات می‌شود بنابراین فلسفه اعّم علوم است و گستره مباحث آن محدود به حوزه‌های خاصی نمی‌شود بلکه با یک بینش کلی به بررسی حقایق در تمامی حوزه‌ها پرداخته و معیار‌های کلی بازشناسی حقایق را از موهومات بیان می‌دارد.

3ـ چون موضوع فلسفه نسبت به موضوع سایر علوم عام است بنابراین تمامی علوم در اثبات موضوعات خود به فلسفه نیازمندند، اما فلسفه در اثبات موضوع خود (هستی) به هیچ علم دیگری نیازمند نیست بلکه تحقق هستی بدیهی بوده و نیاز به اثبات ندارد.

4ـ بهتر است برای موضوع فلسفه، ‌از واژه «موجود بما هو موجود»و یا «واقعیت» استفاده شود و از آوردن واژه «هستی» اجتناب شود، تا دلایل و گزاره های قائلین به اصالت ماهیت نیز داخل در موضوع فلسفه بشود زیرا قائلین به اصالت ماهیت، ماهیت را واقعیت اشیاء می‌دانند.

مقاله

نویسنده محمد درگاه‌زاده

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
Powered by TayaCMS