دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اعمال عبادی جمادی‌الثانی‌

No image
اعمال عبادی جمادی‌الثانی‌
1 - نماز ویژه ماه جمادی الثانی‌ آن چهار رکعت است که با دو تشهد و دو سلام بجا آورده می‌شود و هر زمان می‌توان آن را به جا آورد. ترتیب آن به شرح زیر است: الف) در رکعت اوّل، بعد از حمد، آیة الکرسی یک بار و سوره قدر 25 بار. ب) در رکعت دوم، بعد از حمد، سوره تکاثر یک بار و سوره اخلاص 25 بار. ج) در رکعت سوم، بعد از حمد سوره کافرون یک بار و سوره فلق 25 بار خوانده می‌شود. د) در رکعت چهارم، بعد از حمد، سوره نصر یک بار و سوره ناس 25 بار. ه) بعد از سلام نماز، هفتاد مرتبه تسبیحات اربعه؛ و هفتاد مرتبه صلوات؛ سه مرتبه گفتن: «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤمِنینَ وَالْمُؤمِناتِ». و) سپس به سجده برود و سه مرتبه بگوید: «یا حِیُّ یا قَیُّومُ یا ذَاالْجَلالِ وَالْإِکْرامِ یا رَحْمنَ الدُّنْیا وَالْاخِرَةِ وَرَحیمَهُما یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ». ز) آن‌گاه خواسته‌هایش را از خداوند طلب کند. انجام دادن این عمل، برای انسان در همه ابعاد زندگی مصونیّت می‌آورد. (1) روز سوم ماه جمادی الثانی‌ مصادف با شهادت حضرت زهرا (س) در سال 11 ه.ق طبق اقوال برخی از علما که به فاطمیه دوم معروف است و اعمال زیر در این روز سفارش شده است. 1. سوگواری برای حضرت زهرا (س). (2) 2. لعنت کردن غاصبان حقوق آن حضرت و ظلم کنندگان به ایشان (3) 3. خواندن زیارت آن حضرت، با این دعا: اَلسَّلامُ‌عَلَیْکِ یاسَیِّدَةَ نِسآءِالْعالَمینَ اَلسَّلامُ‌عَلَیْکِ یا والِدَةَ الْحُجَجِ عَلَی‌النَّاسِ اَجْمَعینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَمْنُوعَةُ حَقُّها پس‌اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی‌ اَمَتِکَ وَابْنَةِ نَبِیِّکَ وَزَوْجَةِ وَصِیِّ نَبِیِّکَ صَلوةً تُزْلِفُها فَوْقَ زُلْفی عِبادِکَ الْمُکَرَّمینَ مِنْ اَهْلِ السَّمواتِ وَاَهْلِ‌الْأَرَضینَ! درود بر تو ای بانوی زنان جهان! درود بر تو ای مادر امامانِ بر همه مردم! درود بر تو ای ستمدیده‌ای که حقّت را به زور گرفتند! خدایا! رحمت فرست بر کنیزت و دختر پیغمبرت و همسر وصّی پیغمبرت؛ رحمتی که او را نزدیک کند، برتر از نزدیکی بندگان گرامی‌ات از اهل آسمان‌ها و اهل زمین‌ها! 4. زیارت ویژه حضرت زهرا (س) (4) روز هیجدهم ماه‌ آغاز بارداری آمنه مادر پیامبر (ص) و شب زنده‌داری در این شب مستحب است.(5) واقعه روز بیستم ماه‌ ولادت حضرت زهرا (س) در سال دوم بعثت. (6) بعضی ولادت حضرت را در سال پنجم بعثت (سال هشتم قبل از هجرت) گفته‌اند. اعمال روز بیستم ماه‌ 1. روزه داشتن. (7) 2. خواندن زیارت حضرت فاطمه (س). (8) 3. دادن خیرات و صدقات به مؤمنین‌ روز بیست و ششم ماه‌ فتح مصر به دست مسلمانان در سال 20 ه.ق‌ منابع: 1- بحارالأنوار، محمّد باقر المجلسی (م 1111 ق)، المکتبة الاسلامیة، ج 98، ص 374. 2 - همان، ص 375. 3- مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، افتخاری، تهران، 1375 ش، ص 297. 4- مراجعه شود به همین کتاب. مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، افتخاری، تهران، 1375 ش، ص 297. 5- بحارالأنوار، محمّد باقر المجلسی (م 1111 ق)، المکتبة الاسلامیة، ج 98، ص 275. 6 - حضرت فاطمه (س)، در روز جمعه 20 جمادی الثانی سال دوم یا پنجم بعثت در مکّه متولّد شد و در 3 جمادی الثانی یا 13 جمادی الأول سال 11 هجری در مدینه وفات نمود. پدر بزرگوارش پیامبر عظیم الشأن اسلام و مادرش خدیجه کبری (س) بود. فرزندان آن بانوی بزرگ، امام حسن و امام حسین، زینب و ام‌کلثوم (س) هستند. آن حضرت در سال اوّل یا دوم یا سوم هجری یا حضرت علی (ع) ازدواج نمود. 7 - بحارالأنوار، محمّد باقر المجلسی (م 1111 ق)، المکتبة الاسلامیة، ج 98، ص 275. 8 - همان.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است

پر بازدیدترین ها

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
Powered by TayaCMS