دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آب حيات در تاريکي شب است

بزرگان معرفت گفته‌اند اگر کسي مي‌خواهد اهل سلوک و نورانيت باشد، بر سه امر بايد دقت کند
آب حيات در تاريکي شب است
آب حيات در تاريکي شب است

بزرگان معرفت گفته‌اند اگر کسي مي‌خواهد اهل سلوک و نورانيت باشد، بر سه امر بايد دقت کند:

1- رعايت واجبات و محرمات؛

اين کلاس اول است و قبل از آن، کودکستان و دوران کاغذ پاره کردن است!

2- رسيدگي به فقرا و گرفتاران؛

قضاي حاجت مؤمن رمزي بزرگ از رموز و اسرار جلب عنايات خاصه خداوندي است.

حضرت موسي به خداوند عرض کرد: خدايا تو خدا هستي و من بنده، تو بهتر و بيشتر از من مي‌داني و علم من قابل قياس با علم تو نيست؛ اگر تو جاي من بودي در دنيا چه کار مي‌کردي؟

خداوند فرمود: من اگر جاي تو بودم به بندگان خداي خودم خدمت مي‌کردم.

مرحوم نوري صاحب مستدرک مي‌گويد: زيارت حضرت اباعبدالله‌الحسين(ع) بر تمام حسنات فائق است جز قضاي حاجت مؤمن.

3- توجه به خصوصيت اوقات؛

از سيد بن طاووس نقل است که فرمود: ان لاوقات القبول عند الله عزوجل اسرارا لا يدرک الا بالماثور؛ يعني اوقاتي که در آن درهاي اجابت و قبول باز مي‌شود اسراري در نزد خدا دارد، اين اسرار جز از طريق معصوم قابل درک نيست.

از محي‌الدين ابن عربي هم نقل است که فرمود: المناسبات الزمانيه هي من ام‌المناسبات؛ يعني تأثير خصوصيت زمان بر حالات روحي انسان و بر واردات قلبي او از اساسي‌ترين تاثيرات است.

يعني سالک بايد در لحاظ کردن خصوصيات زمان دقيق باشد مثل ماه رمضان، شب قدر، نيمه شعبان، ايام تشريق،  شب 27 رجب، شب عيدين، دهه اول ذي‌الحجه و...

شب؛ زمان عبور قافله فيض

از قرآن هم معلوم مي‌شود که زمان‌ها از حيث تأثير و برکت و ميمنت مساوي نيست، قرآن در شب نازل شده است، پيامبر شب به معراج رفته است، شب قيد برکت خورده است: (انا انزلناه في ليلهًْ مبارکه) و مدال «اشد وطئا و اقوم قيلا» به شب داده شده است: (ان ناشئه الليل هي اشد وطئا و اقوم قيلا) و سؤال «ما ادراک» از طرف خداوند در ميان ازمنه و اوقات فقط در حق شب به کار گرفته شده است و گفته شده: و ما ادراک ما ليلةُ‌القدر اين سؤال را خداوند فقط در خصوص قيامت و شب قدر به کار برده است يعني در آن شب، قيامتي از عنايت برپاست.

حاصل اينکه شب و روز براي سالک سبيل حق و موفقيت و اهل فتح و ظفر شدن او (شيعتنا اهل الفتح و الظفر)  مساوي نيست، به همين جهت خداوند در حديث قدسي فرمود: الليل لي! يعني شب براي من است؛ از اين جمله معلوم مي‌شود که شب در تحصيل کمالات، حسابي ديگر دارد. استاد ما حضرت آيت‌الله انصاري شيرازي مي‌فرمود: آب حيات در تاريکي شب است و شاعر چه نيکو سروده که:

مرو به خواب که فيض، قافله‌اي است که از کمينگه شب‌هاي تار مي‌گذرد

و سخن نهايي را امام حسن عسکري(ع) فرموده که هر کس شب را مرکب خود نکند به ساحت قدسي حضرت حق نخواهد رسيد: اِنَّ الوُصُولَ اِلَي اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا يُدرَكُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّيلِ(بحارالانوار، ج 78، ص379)

گاهي شب‌هنگام، بچه مريض مي‌شود و پدر بايد او را به بيمارستان برساند، اين ظاهر قضيه است اما در واقع بچه را مريض کرده‌اند تا پدر توفيق عرض اسرار بر صاحب اسرار نداشته باشد، چنين پدري بايد در کار خود انديشه کند، همچنان که امام سجاد(ع) در دعاي ابوحمزه فرمود: الهي مَا لِي كُلَّمَا قُلْتُ قَدْ صَلَحَتْ سَرِيرَتِي وَ قَرُبَ مِنْ مَجَالِسِ التَّوَّابِينَ مَجْلِسِي عَرَضَتْ لِي بَلِيَةً أَزَالَتْ قَدَمِي وَ حَالَتْ بَيْنِي وَ بَيْنَ خِدْمَتِكَ سَيِّدِي

يعني هرگاه گفتم نهانم شايسته شد و جايگاهم به جايگاه توبه‌كنندگان نزديك گشت، برايم گرفتارى پيش آمد، بر اثر آن گرفتارى پايم لغزيد و ميان من و خدمت به تو مانع شد.

کانال رسمي آيت‌الله سيد حسن عاملي

 

https://telegram.me/seyed_hasan_ameli

روزنامه کيهان

تاريخ انتشار: سه شنبه 21 آذر ماه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب منادیان تاریکی

کتاب منادیان تاریکی

این کتاب در پنج بخش تدوین شده است که به تاریخچه سه فرقه شیخیه، بابیه، بهائیه و نقد و بررسی آموزه‌های بهائیت...

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
Powered by TayaCMS