دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پیشگیرى از انحراف جنسى

انحراف جنسى، از خطرناک‌ترین انحرافاتى است که اجتماع انسانى را در ابعاد مادى، بهداشتى، عاطفى و اخلاقى تهدید و تخریب مى‌کند، از این رو اسلام توجه ویژه‌اى به پیشگیرى از انحراف قبل از پدید آمدن و درمان آن پس از بروز، نشان داده است.
پیشگیرى از انحراف جنسى
پیشگیرى از انحراف جنسى

پیشگیرى از انحراف جنسى

انحراف جنسى، از خطرناک‌ترین انحرافاتى است که اجتماع انسانى را در ابعاد مادى، بهداشتى، عاطفى و اخلاقى تهدید و تخریب مى‌کند، از این رو اسلام توجه ویژه‌اى به پیشگیرى از انحراف قبل از پدید آمدن و درمان آن پس از بروز، نشان داده است. تربیت کودکان براساس پاکدامنى از مهم‌ترین وظایفى است که بر دوش پدران و مادران قرار گرفته است.

رسول اکرم ـ صلى‌الله علیه وآله وسلم ـ فرمود:

«مِنْ حقّ الولدِ عَلى والدِهِ ان یُحسّن اسمَهُ اذا ولد، وَ اَنْ یعلّمه الکتابة اذا کَبُرَ، وَ اَنْ یَعُفَّ فرجه اذا اَدْرَکَ.» [50]

«از حقوق فرزند بر پدر آن است که پس از تولد نام نیکو بر وى نهد، و آنگاه که به سن آموزش رسید [خواندن و] نوشتن بدو بیاموزد، و پس از بلوغ از انحراف جنسى او جلوگیرى کند.»

تربیت براساس عفت و پاکدامنى مستلزم پیشگیرى از انحراف در مرحله پیش از بلوغ است.

نخستین علامت پیشگیرى نیز دور داشتن کودک از انگیزش جنسى و آگاهى از چگونگى آن است.

رسول خدا ـ صلى‌الله علیه وآله وسلم ـ فرمود:

«وَالّذى نَفْسى بیده لَوْ اَنَّ رجلاً غَشِىَ امرأته و فِى البیت صبّىٌ یراهما و یَسْمَعُ کلامهما و نَفسهما ما اَفْلَح ابداً، اِنْ کانَ غلاماً کان زانیاً اَوْ جاریةً کانت زانیةً.» [51]

«قسم به آنکه جانم در دست اوست اگر مردى با همسرش مجامعت کند و در خانه کودکى باشد که آنها را مى‌بیند و صدا و نفسشان را مى‌شنود هرگز سعادتمند نخواهد شد، اگر پسر باشد، زانى، و اگر دختر باشد، زانیه خواهد گردید.»

از روشهاى دیگر پیشگیرى، جدا کردن بستر خواب کودکان است. حضرت امیرمؤمنان ـ علیه‌السلام ـ فرمود:

«... وَ فَرِّقُوا بینهم فِى المضاجعِ اِذا کانُوا ابناء عشر سنین.» [52]

«... کودکان آنگاه که به سن ده سالگى رسیدند بستر خوابشان را جدا کنید.»

جدا کردن بستر خواب پسران و دختران ضرورت بیشترى دارد. حضرت امام باقر ـ علیه‌السلام ـ فرمود:

«یُفَرَّقُ بینَ الْغِلْمانِ وَ النِّساءِ فِى الْمَضاجِعِ اِذا بلغُوا عَشْر سنین.» [53]

«بستر خواب پسران و دختران (زنان) آنگاه که به سن ده سالگى رسیدند، جدا مى‌شود.»

رسول اکرم ـ صلى‌الله علیه وآله وسلم ـ فرموده است:

«الصَّبِىُّ وَ الصَّبِىُّ، و الصبىُّ و الصبیّة، و الصِبیَّةُ وَ الصبیّة یُفَرَّقُ بینهم فِى المضاجِعِ لِعَشْرِ سنینَ.» [54]

«بستر خواب کودکان ده ساله: پسر بچه از پسر بچه، پسر بچه از دختربچه، و دختربچه از دختربچه جدا مى‌شود.»

حضرت امام صادق ـ علیه‌السلام ـ از نزدیک کردن دختر شش ساله به غیر محارم خود نهى کرده است:

«اذا أتى علیها ستّ سنین فلا تَضَعْها عَلى حُجْرِکَ.» [55]

«دختر بچه نامحرم وقتى به شش سالگى رسید، او را بر دامنت منشان.»

نیز از بوسیدن دختر بچه نامحرم نهى فرموده است:

«اِذا بَلَغَتْ الْجارِیةُ الْحُرَّةُ سِتّ سِنینَ فَلا یَنْبَغى لَکَ اَنْ تُقَبِّلَها.» [56]

«دختر بچه آزاد وقتى به سن شش سالگى رسید، برایت شایسته نیست او را ببوسى.»

[چنان که گذشت] مقصود، نبوسیدن او از جانب بیگانگان است، نه پدر و مادر و عمو یا محارم دیگر.

رسول خدا ـ صلى‌الله علیه وآله وسلم ـ فرمود:

«... وَالغلامُ لا یُقبّلُ المرئةَ اذا جاز سَبْعَ سنینَ.»

«پسربچه‌اى که از هفت سالگى گذشته (وارد هشت سالگى شده)، نباید زنى [نامحرم] را ببوسد.»

اما آنگاه که انحراف جنسى پدید آمد، مى‌باید اقدامات تنبیهى را براى بازدارى از تکرار عمل به کار گرفت. از امام صادق ـ علیه‌السلام ـ درباره حکم پسربچه ده ساله‌اى که با زنى زنا کرده سؤال شد، حضرت فرمود:

«یُجَلَّدُ الغلامُ دونَ الْحَدِّ.» [57]

«به کم‌تر از حدّ تازیانه مى‌خورد.»

در زمان حاضر بایسته است کودک را از هر آنچه که موجبات انگیزش او را فراهم مى‌آورد، بازدارند؛ همانند کتابهاى قصه و رمان، عکس و تماشاى فیلمهاى منافى عفت. نیز باید مراقب کودکان در خلوتها و ارتباطاتشان با دیگر همسالان بود تا از انحراف جنسى پیشگیرى شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

پیشرفت علمی (Scientific progress)

کار نظریه پیشرفت علمی فقط این نیست که به تشریح و توصیف نمونه‌ها و الگوهایی بپردازد که علم به واقع از آنها پیروی کرده است، بلکه باید ارزش‌ها یا اهدافی را مشخص سازد که بتوانیم آنها را به عنوان شاخص‌هایی برای تعیین "علم خوب" به کار گیریم. علاوه بر این، به سبب همین پیشرفت علمی است که جامعه‌ی علمی به کار خویش افتخار می‌ورزد و خود را نمونه‌ی بی‌رقیب عقلانیت نهادینه شده می‌داند.
تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

پرسش‌های بنیادین انسان درباره جهان هستی و چگونگی تفسیر آن، تاریخی به درازای اندیشه بشری دارد.
نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

در بخش اول این مطلب نقدهایی بر مبانی و اصول عرفان کیهانی شامل ناممکن بودن عبادت خداوند و همچنین عدم امکان شناخت خدا و عشق و محبت به خداوند مطرح شد.
نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

یکی از مباحثی که درحوزه فکر و اندیشه درجامعه کنونی ما مطرح است، بحث ظهور و بروز جریان‌های شبه عرفان یا عرفان‌های کاذب و یا عرفان‌های منهای خدا و شریعت است.
علم و ادراک و نحوه تشکیل آن

علم و ادراک و نحوه تشکیل آن

این مقاله با قبول موجودات جهان به عنوان موجودات عینی و واقعی و با قبول اینکه اشیا در فردیت خویش دارای تشخّص و تعیّن هستند و به عنوان اموری خارجی قلمداد می‌شوند، و همچنین با قبول اینکه آنچه ما ادراک می‌کنیم همانی است که در خارج وجود دارد، به تبیین مراحل ادراک و ایجاد علم می‌پردازد.

پر بازدیدترین ها

فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

یکی از مباحثی که درحوزه فکر و اندیشه درجامعه کنونی ما مطرح است، بحث ظهور و بروز جریان‌های شبه عرفان یا عرفان‌های کاذب و یا عرفان‌های منهای خدا و شریعت است.
نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

در بخش اول این مطلب نقدهایی بر مبانی و اصول عرفان کیهانی شامل ناممکن بودن عبادت خداوند و همچنین عدم امکان شناخت خدا و عشق و محبت به خداوند مطرح شد.
تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

پرسش‌های بنیادین انسان درباره جهان هستی و چگونگی تفسیر آن، تاریخی به درازای اندیشه بشری دارد.
No image

پیشرفت علمی (Scientific progress)

کار نظریه پیشرفت علمی فقط این نیست که به تشریح و توصیف نمونه‌ها و الگوهایی بپردازد که علم به واقع از آنها پیروی کرده است، بلکه باید ارزش‌ها یا اهدافی را مشخص سازد که بتوانیم آنها را به عنوان شاخص‌هایی برای تعیین "علم خوب" به کار گیریم. علاوه بر این، به سبب همین پیشرفت علمی است که جامعه‌ی علمی به کار خویش افتخار می‌ورزد و خود را نمونه‌ی بی‌رقیب عقلانیت نهادینه شده می‌داند.
Powered by TayaCMS