دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب پاسخ به سوالات و شبهات قرآنی (1): ناسازگای در قرآن، توهم یا واقعیت؟!

کتاب ناسازگاری در قرآن توهم و یا واقعیت، به نقد بخشی از شبهات مطرح شده از سوی دشمنان اسلام درباره این معجزه الهی، پرداخته است.
کتاب پاسخ به سوالات و شبهات قرآنی ʁ): ناسازگای در قرآن، توهم یا واقعیت؟!
کتاب پاسخ به سوالات و شبهات قرآنی (1): ناسازگای در قرآن، توهم یا واقعیت؟!

این نوشتار به مجموعه شبهاتی که در برخی از پایگاه‌های اینترنتی ضد دین مطرح شده است، پاسخ می‌دهد که شامل دو دسته اشکال بر قرآن است: الف: ناسازگاری آیات قرآن با یکدیگر، ب: ناسازگاری آیات قرآن با واقعیت خارجی و یا دستاوردهای علمی.

این کتاب در 42 بخش تهیه شده است که در هر قسمت ابتدا به توضیح و تبیین شبهه پرداخته شده و سپس پاسخ اجمالی و تفصیلی به آن ارائه شده است.

برخی بخش های کتاب عبارت است از: معبود مشرکان الله یا خدایی دیگر، الله دور یا نزدیک، مقتضای رحمت خدا هدایت یا ضلالت، فرزند داشتن الله ممکن یا ناممکن، نگاهبان انسان خدا یا فرشتگان، عامل مصیبت‌های انسان خویش یا خدا یا شیطان، خلقت جن و انس برای عبادت یا جهنم، مصیبت‌های انسان مطابق با عدل یا منافی با آن، عیسی مسیح جهنمی یا بهشتی و اعتقاد به اسلام اکراهی یا اختیاری.

در بخشی از این کتاب با عنوان برخورد قرآن با فرهنگ زمانه خود به تبیین انکاری، اثباتی و اصلاحی قرآن در برخورد با فرهنگ عصر خویش، پرداخته شده است و به برخی انحرافات اخلاقی و اعتقادی مردم در زمان نزول قرآن مطرح شده است.

همچنین در این کتاب نظر قرآن درباره ماده اولیه خلقت انسان را با علم روز تطبیق کرده و به این شبهه که آفرینش انسان از خاک است یا آب، یا گل پخته، یا نطفه و خون بسته، پاسخ داده شده است.

یکی از دیگر موضوعات مطرح شده در این کتاب بررسی خلقت هفت آسمان و هفت زمین است که همانندی آسمان و زمین در تعداد و شناور شدن آنها در فضا را تشریح کرده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

پیشرفت علمی (Scientific progress)

کار نظریه پیشرفت علمی فقط این نیست که به تشریح و توصیف نمونه‌ها و الگوهایی بپردازد که علم به واقع از آنها پیروی کرده است، بلکه باید ارزش‌ها یا اهدافی را مشخص سازد که بتوانیم آنها را به عنوان شاخص‌هایی برای تعیین "علم خوب" به کار گیریم. علاوه بر این، به سبب همین پیشرفت علمی است که جامعه‌ی علمی به کار خویش افتخار می‌ورزد و خود را نمونه‌ی بی‌رقیب عقلانیت نهادینه شده می‌داند.
تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

پرسش‌های بنیادین انسان درباره جهان هستی و چگونگی تفسیر آن، تاریخی به درازای اندیشه بشری دارد.
نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

در بخش اول این مطلب نقدهایی بر مبانی و اصول عرفان کیهانی شامل ناممکن بودن عبادت خداوند و همچنین عدم امکان شناخت خدا و عشق و محبت به خداوند مطرح شد.
نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

یکی از مباحثی که درحوزه فکر و اندیشه درجامعه کنونی ما مطرح است، بحث ظهور و بروز جریان‌های شبه عرفان یا عرفان‌های کاذب و یا عرفان‌های منهای خدا و شریعت است.
علم و ادراک و نحوه تشکیل آن

علم و ادراک و نحوه تشکیل آن

این مقاله با قبول موجودات جهان به عنوان موجودات عینی و واقعی و با قبول اینکه اشیا در فردیت خویش دارای تشخّص و تعیّن هستند و به عنوان اموری خارجی قلمداد می‌شوند، و همچنین با قبول اینکه آنچه ما ادراک می‌کنیم همانی است که در خارج وجود دارد، به تبیین مراحل ادراک و ایجاد علم می‌پردازد.

پر بازدیدترین ها

فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

یکی از مباحثی که درحوزه فکر و اندیشه درجامعه کنونی ما مطرح است، بحث ظهور و بروز جریان‌های شبه عرفان یا عرفان‌های کاذب و یا عرفان‌های منهای خدا و شریعت است.
نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

در بخش اول این مطلب نقدهایی بر مبانی و اصول عرفان کیهانی شامل ناممکن بودن عبادت خداوند و همچنین عدم امکان شناخت خدا و عشق و محبت به خداوند مطرح شد.
تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

پرسش‌های بنیادین انسان درباره جهان هستی و چگونگی تفسیر آن، تاریخی به درازای اندیشه بشری دارد.
No image

پیشرفت علمی (Scientific progress)

کار نظریه پیشرفت علمی فقط این نیست که به تشریح و توصیف نمونه‌ها و الگوهایی بپردازد که علم به واقع از آنها پیروی کرده است، بلکه باید ارزش‌ها یا اهدافی را مشخص سازد که بتوانیم آنها را به عنوان شاخص‌هایی برای تعیین "علم خوب" به کار گیریم. علاوه بر این، به سبب همین پیشرفت علمی است که جامعه‌ی علمی به کار خویش افتخار می‌ورزد و خود را نمونه‌ی بی‌رقیب عقلانیت نهادینه شده می‌داند.
Powered by TayaCMS