دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ایجاد دانشگاه اقتصاد آموزش و پرورش برای کشورهای اسلامی

No image
ایجاد دانشگاه اقتصاد آموزش و پرورش برای کشورهای اسلامی به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، همایش منطقه‌ای اقتصاد آموزش و پرورش با همکاری سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسکو) و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و با حضور متخصصان و صاحب‌نظران در امر آموزش و پرورش و اقتصاد و نمایندگان 9 کشور اسلامی و ایران به مدت 3 روز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.
بر اساس این گزارش، شرکت‌کنندگان همایش در گزارش‌های کشوری و همچنین سخنرانی‌های خود اهمیت آموزش و پرورش را مورد تأکید قرار دادند.
شرکت‌کنندگان و نمایندگان حاضر در همایش در توصیه‌هایی داشتند که طی بیانیه‌ای اعلام شد.
در این بیانیه آمده است: کشورهای اسلامی باید تمام مساعی خود را در جهت افزایش چشمگیر بودجه آموزش و پرورش اعمال دارند. این بودجه باید حداقل 5 درصد از تولیدی ناخالص داخلی GDP را شامل شود به طوری که کشورها بتوانند در جهت یک انقلاب آموزشی و پرورشی در کشورهای متبوعشان گام بردارند زیرا آموزش و پرورش خط مقدم دفاع در برابر مشکلات است.
این بیانیه می‌افزاید: پیشنهاد می‌شود سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی (OIC) یک دانشگاه مرجع در حیطه اقتصاد آموزش و پرورش و مدیریت برای دانشجویان کشورهای اسلامی در نظر گیرد. این دانشگاه باید در بین دانشگاههای معتبر جهان از رتبه مناسب برخوردار بوده و انتخاب دانشجویان بر اساس شایسته‌سالاری صرف، انجام پذیرفته و بورسیه‌های مربوطه نیز باید برای آنان برقرار شود.
در ادامه این بیانیه آمده است: کشورهای اسلامی با چالش‌هایی در زمینه هویت‌دینی و ملی دانش‌آموزان خود روبرو بوده و تحت تأثیر آسیب‌های فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی قرار دارند. از این رو، نیاز جدی به مهیا کردن راهبردی در جهت توقف این وضع است. در این راستا توصیه می شود که OIC ، صندوقی مشترک برای مبارزه با این چالش‌ها تأسیس، و کشورها متعهد شوند منابع مالی لازم را در این خصوص تأمین کنند.
بر اساس این بیانیه، کشورها باید طرح‌های چشم‌انداز بلند مدتی را برای آموزش و پرورش با اهداف شفاف و مشخص و با در نظر گرفتن چالش‌های پیش‌ رو در برابر امت اسلامی، سازماندهی کنند و در این طرح چشم‌انداز، برنامه 5 سالانه راهبردی با مشخص بودن وظایف سازمانی هر وزارتخانه و بخش مربوطه باشد. همچنین باید نوعی سازگاری و تداوم در سیاست‌های آموزشی و پرورشی وجود داشته باشد و طرح‌ها و سیاست‌های آموزشی باید به صورت ضروری و اولیه مورد توجه قرار گیرند. در حقیقت هیچ فردی نباید از آموزش بی‌نصیب بماند و برای نیل به موفقیت در جهت «آموزش برای همه» تسهیلات و صندوق‌های ویژه‌ای باید مهیا شود.
این بیانیه می‌افزاید: بهینه کردن و توسعه ظرفیت‌های زیربنایی مدیریت آموزش و پرورش، در حوزه‌های برنامه‌ریزی، مدیریت مدرسه ـ محور نیاز جدی احساس می‌شود. در همین راستا، کمیته‌های مدیریت مدرسه یا انجمن اولیا و مربیان باید از طریق استقلال بیشتر و حمایت مالی وسیع‌تر تشویق شده و تقویت شوند.
در این بیانیه اشاره شده است: به منظور استفاده بهینه از منابع محدود در دسترس، پاسخگویی باید مورد تأکید قرار گرفته، نظام شایسته سالاری برقرار شده، زمینه حضور اجتماع بیشتر شود. اولویت‌ها باید به سوادآموزی و آموزش‌های ابتدایی، پایه و عمومی مبذول شوند
و انگیزش‌ها و مشوق‌های نو باید به منظور تشویق معلمان به کار گرفته شوند. همانطور که در برخی کشورهای اسلامی به انجام رسیده است، معلمان و مدیران سطح عالی باید با پرداخت‌های هم‌شأن مورد تشویق قرار گیرند.
این بیانیه ادامه می‌دهد: «مدارس خوشه‌ای» مستقل در سطح مناطق آموزشی معرفی شوند. کشورها می‌توانند در تجربیات هم سهیم شده و مسائل، مشکلات، محدودیت‌ها و همچنین راه‌حل‌ها را به بحث بگذارند و می‌توانند رقابتی سالم را نیز به وجود آورند.
بخش خصوصی نیز نقش مهمی را در آموزش و پرورش داراست. به منظور استفاده بهینه از منابع محدود، مشارکت خصوصی و عمومی باید برانگیتخه شود و مدارس خصوصی کارآمد می‌توانند به صورت کمک‌های سرانه و همچنین سوبسیدها و کمک‌های مالی دولتی مورد حمایت قرار گیرند. در عوض، این مدارس خصوصی می‌توانند به دانش‌آموزان مستعد و شایسته از خانواده‌های فقیر و مناطق روستایی خدمات آموزشی ارائه نمایند و همچنین صندوق حمایتی به منظور بورس کردن دانش‌آموزان مستعد خانواده‌های فقیر تأسیس کنند.
این بیانیه می‌افزاید: با نصب‌العین قرار دادن اهمیت «اقتصاد آموزش و پرورش» دبیرخانه‌ای دایمی برای پیگیری فعالیت‌های مربوط به اقتصاد آموزش و پرورش کشورهای اسلامی در منطقه تأسیس شود. این دبیرخانه می‌تواند با همکاری آیسسکو در وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی در تهران تأسیس شود و با توجهات خاص خود حمایت‌های مالی و معنوی خود را به منظور تأسیس این دبیرخانه در تهران مبذول کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: شرکت‌کنندگان همایش، اجماعاً از وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و آیسسکو خواستار هستند تا شرایط را در جهت پیشبرد اهداف همایش و پیگیری توصیه‌ها و فعالیت‌های آن هموار کنند. در این راستا، کمیته‌ای برای پیگیری این موضوع برقرار شود و همچنین کنفرانس‌ها، همایش‌ها و کارگروه‌های مربوطه در ادامه این همایش نیز برگزار شود.
در خاتمه این بیانیه آمده است: بر اساس مبانی فقهی، نظریه اقتصادی و قانون اساسی اغلب کشورهای اسلامی به عنوان میثاق میان ملت و دولت و تأمین مالی آموزش با کیفیت به عنوان وظیفه حاکمیتی بر عهده دولت است. انتظار می‌رود دولت در این راستا به گونه‌ای برجسته و متفاوت عمل کرده و با پایه‌گذاری تحولی بارز به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند. در حقیقت بر مبنای نظریه نوین و مترقی سرمایه انسانی، مخارج آموزش هزینه مصرفی محسوب نشده و نوعی سرمایه‌گذاری است که مقدم بر سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مادی و طبیعی است. تلاش برای تقویت و ترویج این باور در میان مجموعه کارگزاران دولت و به ویژه سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کلان در حوزه تخصیص منابع کشور جداً توصیه می‌شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه «یؤمنون بالغیب» در سوره بقره، با تشریح مفهوم و اقسام غیب تأکید می‌کند که اگر کسی به اصول کلّی دین که غیب است، مؤمن و معتقد نباشد، کافر است؛ خواه اصلاً غیبی را قبول نداشته باشد، مثل مادیین؛ یا غیبِ فی ‌الجمله را قبول دارند و نه بالجمله را، مثل مشرکین.
قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآنʇ)

قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآن(7)

در شش قسمت گذشته از سلسله مطالب «آثار اعمال در قرآن مجید» مباحث آثار: گناه، خودپسندی و غرور، مکر و حیله، خوردن مال حرام، دورویی و نفاق و ظلم و ستم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن ʆ)

ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن (6)

در قسمت‌های اول تا پنجم سلسله مقالات «آثار اعمال در قرآن»، مباحث آثار گناه، آثار خودپسندی و تکبر، آثار مکر و حیله، آثار مال حرام و آثار دورویی و نفاق در زندگی انسانها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
6خصوصیت متقین در قرآن کریم

6خصوصیت متقین در قرآن کریم

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به مناسبت ماه مبارک رمضان اقدام به انتشار مطالبی با عنوان «سی روز، سی‌گفتار قرآنی» برگزیده سخنان رهبر معظم انقلاب کرده است که همه روزه در طول ماه مبارک رمضان منتشر می‌شود.
قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

زنده باد و مرده باد از مصادیق دعا و نفرین است.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآنʇ)

قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآن(7)

در شش قسمت گذشته از سلسله مطالب «آثار اعمال در قرآن مجید» مباحث آثار: گناه، خودپسندی و غرور، مکر و حیله، خوردن مال حرام، دورویی و نفاق و ظلم و ستم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
No image

برای درخشش خانه بخوانید

«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

قرآن کتاب زندگی است. آموزه‌های آن به گونه‌ای است که انسان به آسانی می‌تواند با بهره گیری از آن به کمال شایسته خویش دست یابد.
Powered by TayaCMS