24 آبان 1393, 14:6
كلمات كليدي : مسافت حركت، بستر حركت، مقوله، وجود في نفسه، وجود ناعتي
نویسنده : حسن رضايي
مسافت حرکت به معنای بستر حرکت و در اصطلاح فلسفی، به معنای مقولهای است که حرکت به آن نسبت داده میشود،[1] مانند حرکت جسم در کم خود به واسطه رشد کردن و در کیف خود به واسطه تغییر حالت دادن.[2] مثلاً وقتی گیاه رشد و نمو میکند، در کم خود حرکت میکند، یعنی بستر حرکتش و کانالی که در آن گذر میکند، همان مقوله کم است و یا سیبی که رنگش عوض میشود و از سبزی به زردی میگراید، کانالی که در آن حرکت محقق میشود، رنگ است که از مقوله کیف است.[3]
مراد فلاسفه از اینکه مقوله را مسافت حرکت دانستهاند این است که در تمام مراحل حرکت مقوله واحدی صادق است و جای خود را به مقوله دیگری نمیدهد و چون مفهوم مقوله خاصی که حرکت در آن واقع میشود، بر همه مراتب و مراحل حرکت منطبق میشود میتوان آن را کانال و مجرای حرکت به شمار آورد.[4] پس اختلاف نوعی، میان اجتماعی بالقوه حرکت، برخلاف نظر برخی از فلاسفه مجاز نیست و اختلاف نوعی، فقط در مبدأ و منتهای حرکت وجود دارد. زیرا انتزاع چند ماهیت از اجزای بالقوه یک حرکت، مستلزم این است که بتوان برای هر یک، مرز مشخصی را در نظر گرفت و این نشانه آن است که حرکت مفروض، در واقع، ترکیبی از چند حرکت است هر چند به نظر سطحی، حرکت واحدی تلقی میشود.[5]
مسافت، مانند کانالی است که متحرک در آن جریان مییابد و اگر فرض کنیم که امتداد حرکت قطع شود و سکونی در آن پدید آید، میتوان گفت که جسم مزبور، در آن کانال قرار دارد و از این روی، مسافت، بر بستر حرکت منطبق است.[6]
البته وقوع حرکت در یک مقوله به معنای تغییر در ماهیت آن مقوله نیست؛ زیرا وقوع تغییر در ماهیت مستلزم انقلاب در ماهیت است و سلب شیء از خودش است که محال است.[7] همچنین به معنای تغییر در وجود فی نفسه آن مقوله (یعنی وجودی که از آن مقوله و ماهیت، طرد عدم میکند) نمیباشد؛ زیرا وجود فی نفسه ماهیت، همان ماهیت است و در خارج با آن یکی است پس تغییر در وجود فی نفسه ماهیت تغییر در نفس ماهیت خواهد بود که امری محال است.[8] بلکه حرکت و تغییر فقط در وجود ناعتی ماهیت (وجودی که ربطی است و دارای حقیقتی نسبی است و وصف ماهیت دیگری است مثل سفیدی که ماهیت مستقلی ندارد و موجب اتصاف شیء سفید به وصف سفیدی میشود) اتفاق میافتد و چون وجود ناعتی، ماهیت ندارد، وقوع حرکت و تغییر در آن مستلزم امر محالی نیست. پس وقتی جسم مثلاً در کیف خود حرکت میکند و سیبی از سبزی به زردی میگراید، نه در ماهیت جسم سیب، تغییری رخ میدهد و نه در ماهیت کیف یعنی سبزی و زردی تغییری روی میدهد. بلکه تغییر و تحول، تنها در وجود نعتی کیف روی میدهد و فقط سیب سبز تبدیل به سیب زرد میشود و چو سبز و زرد که از وجود نعتی کیف زردی و سبزی انتزاع میشود، ماهیت نیستند، تغییر در آن محال نیست.[9]
ذکر این نکته لازم است که چون وجود فی نفسه شیء با وجود ناعتی آن اتحاد دارد و دو اعتبار از یک وجود هستند، حرکتی که متعلق به وجود ناعت است، به وجود فی نفسه و خود ماهیت نسبت داده میشود.[10]
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان