دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تأکید مدیر مدرسه اسلامی هنر بر استفاده از ظرفیت های هنری برای ارائه مفاهیم دینی

No image
تأکید مدیر مدرسه اسلامی هنر بر استفاده از ظرفیت های هنری برای ارائه مفاهیم دینی هنر مسلمانان با هنر اسلامی تفاوت دارد و هنر و ظرافت، برآمده از اسلامیت مسلمانان بوده نه فرهنگ و نژاد آنها.

مدیر مدرسه اسلامی هنر گفت: پس از وقوع انقلاب اسلامی، آشنایی هنرمندان با آموزه های دینی افزایش یافته است.
وی در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه، به بیان جایگاه هنر در اسلام و آموزه های مذهبی پرداخت و افزود: هنر اسلامی به این معنا نیست که اسلامی فکر کرده و هنری عمل کنیم، بلکه خودهنر ذاتا در اسلام ارزشمند است.
حجت‌الاسلام امیر جوان یادآور شد: بررسی اینکه کدام هنر مورد نظر و توجه اسلام است، تنها در بستر هنر اسلامی قابل بررسی است.
وی ارائه پیام های دینی در قالب هنر را مورد تأکید قرار داد و گفت: در اسلام نمونه دهی خوبی برای ارائه مضامین معنوی در قالب هنر وجود دارد و بارزترین آن هنرنمایی معماری اسلامی در مساجد می باشد.
مدیر مدرسه اسلامی هنر، با بیان اینکه می توان معجزه یا دیگر پیام های معنوی را در قالب هنر به جامعه عرضه کرد افزود: باید از ظرفیت های موجود در رشته های هنری برای ارائه مفاهیم دینی استفاده کرد.
حجت‌الاسلام جوان خاطرنشان کرد: هنرهای اسلامی با فطرت انسان سازگار هستند و باید در جامعه گسترش یابند.
این کارشناس مسایل اسلامی، توجه به مسایل شرعی درهنرهای حساس را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: به خاطر ویژگی های ذاتی برخی هنرها مثل سینما، باید آمادگی لازم را قبل ار ورود به این رشته ها کسب کرد.
وی توجه به شیوه های جدید تبلیغ را از بایسته های امروز ترویج دین دانست و خاطرنشان کرد: در کنار سنت های رایج مثل منبر و تبلیغ چهره به چهره، باید از قالب های جدید نیز به خوبی و متناسب با موضوع استفاده کرد.
مدیر مدرسه اسلامی هنر یادآور شد: باید به دقت بررسی کنیم، که هنر مسلمانان با هنر اسلامی تفاوت دارد و از این نکته غافل نشویم هنر و ظرافت، برآمده از اسلامیت مسلمانان بوده نه فرهنگ و نژاد آنها

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

رذایل اخلاقی

No image

عيب پوشى

پوشاندن عيوب ديگران من اءشرف اءعمال الكريم، غفلته عما يعلم. از كارهاى شرافتمندانه مرد كريم آن است كه از آن چه كه مى داند خود را به غفلت مى زند (و عيب ديگران را ناديده مى پندارد).
No image

صله رحم در نهج البلاغه

غريب حقيقى رب بعيد اءقرب من قريب، و قريب اءبعد من بعيد. و الغريب من لم يكن له حبيب. بسا دورى كه از هر نزديكى نزديك تر است و بسا نزديكى كه از هر دورى از آدمى دورتر است، غريب كسى است كه دوستى نداشته باشد.
امانت دارى و رازپوشى

امانت دارى و رازپوشى

سرزنش على (ع) به اصحابش و هو يلوم اءصحابه: قد ترون عهودالله منقوضة فلا تغضبون، و اءنتم لنقض ذمم آبائكم تاءنفون. در سرزنش اصحاب خود مى فرمايد: پيمان هاى خدا را شكسته مى بينيد و به خشم نمى آييد، در حالى كه شكسته شدن پيمان هاى پدرانتان را عار مى دانيد و ناراحت مى شويد.
No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
Powered by TayaCMS