دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

روش تحصیل کمالات در زندگی

علامۀ بزرگوار، و متکلّم زبردست، جامع معقول و منقول، حسن بن یوسف بن علی بن مطّهر حلّی، معروف به «علامۀ حلّی»، در سال 648ش، دیده به جهان گشود.
روش تحصیل کمالات در زندگی
روش تحصیل کمالات در زندگی

معرفی إجمالی نویسنده:

علامۀ بزرگوار، و متکلّم زبردست، جامع معقول و منقول، حسن بن یوسف بن علی بن مطّهر حلّی، معروف به «علامۀ حلّی»، در سال 648ش، دیده به جهان گشود.

آن فقید بی‌بدیل در فقه و اصول و کلام و منطق و فلسفه و رجال و ...، کتاب نوشته است که حدود صد کتاب از آثار خطی یا چاپی او شناخته شده است.

«علامۀ حلّی» فقه اهل تسنن را نیز نزد علماء اهل تسنن تحصیل کرده است. چنانکه قاضی نورالله شوشتری در «مجالس المؤمنین» می‌نویسد:

معروف است که یکی از علماء اهل سنت، که در پاره‌ای از رشته‌های علمی استاد علامۀ حلّی بود، کتابی در ردّ مذهب شیعه نوشت، و آن را بر مردم خواند و به این وسیله آنان را گمراه می‌نمود، و از بیم آنکه مبادا کسی از علماء شیعه آن را ردّ نماید، کتاب را در اختیار کسی نمی‌گذاشت تا از آن نسخه‌ای برگیرد، امّا علامه حلّی علاقۀ استاد و شاگردی را وسیلۀ عاریت گرفتن کتاب قرار داد. و چون آن شخص نخواست که یک باره دست ردّ بر سینۀ او زند، گفت:

سوگند یاد کرده‌ام که این را زیاده از یک شب نزد کسی نگذارم. علامه نیز همین مقدار را غنیمت شمرد. کتاب را بگرفت و به خانه بُرد که در آن شب از آن کتاب به قدر امکان نقل نماید.

چون به نسخه برداری از کتاب مشغول شد و نیمی از شب گذشت، خواب بر او غلبه نمود، آنگاه حضرت صاحب‌ الزمان (ع) نمایان شدند و به علامه فرمودند:

«کتاب را به من واگذار و بخواب»

وقتی علامه از خواب برخاست، آن نسخه از کرامت حضرت صاحب الأمر تمام شده بود.

و این مطلب گواه بر اخلاص وافر علامه نیز می‌باشد چرا که موفقیت او در نسخه برداری از کتاب و یاری حضرت امام زمان (ع) در این زمینه، فقط با اخلاص ممکن بود. و بدون إخلاص یاری امام زمان (ع) متوجه او نمی‌شد. و بالأخره علامۀ حلّی در سال 682 ه‍.ق دیده از جهان فرو بست.

متن نامه

بر تو باد که از فرامین الهی پیروی نموده، آنچه را خداوند می‌پسندد انجام داده و از آنچه نمی‌پسندد اجتناب نمایی و محرمات را ترک گویی. عمر خویش را در راه به دست آوردن کمالات نفسانی و کسب فضیلت‌های علمی و اوج‌گیری از پستی نقصان به قلّۀ کمال سپری نما.

لحظه‌های زندگی‌ات را وقف انجام نیکی و یاری نمودن بر برادران نما، بدی را با نیکی و نیکی را با امتنان پاسخ‌گو.

از همنشینی با فرومایگان و معاشرت با نادانان سخت بپرهیز که بهرۀ معاشرت با ایشان جز خُلق و خوبی پست و مذموم نیست بلکه با دانشمندان و اهل فضیلت همنشین شو، که حاصل آن آمادگی کامل برای تحصیل کمال و ملکۀ استنباط نادانسته‌هاست، و باید امروزِ تو بهتر از دیروزت باشد.

بر تو باد صبر و توکّل و رضا. خود را هر روز و شام به حساب کش. از خدای خویش فراوان مغفرت طلب. از نفرین مظلوم حذر کن خصوصاً ایتام و بیوه‌زنان، زیرا که خداوند دربارۀ شکستن دلهای شکسته گذشت نمی‌کند.

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

مسئله آقای فرهادی چیست؟ او به اخلاق سنتی باور ندارد. بارها این را گفته است که اخلاق در جامعه معاصر معنا و مساله تازه ای می‌یابد. او اخلاق سنتی را نقد می‌کند و اخلاق مدرن را هم به چالش می‌کشد.
No image

ارزش هایی که فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا...
آشوبی برای هیچ

آشوبی برای هیچ

آشوب، هفتمین و آخرین فیلم کاظم راست گفتار روایت زندگی جوان شهرستانی‌ای است که رو به تهران می‌آورد تا شاید موفقیت را در تهران در آغوش کشد؛ داستانی که کمابیش در طول تاریخ معاصر بسیار تکرار شده است و همواره یکی از داستان‌های مکرر در بین سینماگران یا داستان‌نویسان ما بوده است.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
Powered by TayaCMS