دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های فرهنگی آیت الله رضا استادی مقدم تهرانی

No image
فعالیت های فرهنگی آیت الله رضا استادی مقدم تهرانی

تلاشهاى تبلیغى و فرهنگى

او از نخستین سالهاى تحصیل به امر مهم تبلیغ و ارشاد مردم پرداخت. در اولین مسافرت تبلیغى ماه محرم همراه حجت الاسلام آقا شیخ مهدى غفارى تهرانى، به اردکان یزد رفت[12] و دو ماه محرم و صفر را به تبلیغ در محافل مختلف این شهر گذراند. یکى از ثمرات این سفر آشنایى و ارتباط با آیت الله آقا سید روح الله خاتمى بود. حسن خلق، مردم دارى و خدمت رسانى به محرومان و سایر فضائل اخلاقى این روحانى مخلص موجب شد که آقاى استادى از ارادتمندان وى شود.[13]

آیت الله استادى یک محرم و رمضان دیگر، در «قالهر» کاشان و ماه رمضان دیگرى در اهواز به تبلیغ پرداخت و چون نامه اى از طرف شخصى به آیت الله حاج سید على بهبهانى رامهرمزى داشت، وارد منزل او شده و آقاى رامهرمزى او را به منطقه «باغ ملک» فرستاد، ولى چون شرایط باغ ملک مناسب نبود، به اهواز آمد و از آنجا به قم بازگشت، اما این رویداد موجب نشد او از امر تبلیغ و ارشاد دست بکشد.[14]

اطراف تهران، بعضى مساجد تهران، اطراف کرج، قم و کاشان از جمله مناطقى بودند که وى در برخى از سالها و ایام تعطیلى و تبلیغى به ارشاد و راهنمایى مردم مى پرداخت.

پس از پیروزى انقلاب اسلامى فعالیتهاى تبلیغى و فرهنگى اش را توسعه داد و حتى به شهرهاى تبلیغى و فرهنگى خارج از کشور رفت. در سفر به لندن در کنگره «امام حسین و نهضت عاشورا» و در لبنان در مراسم بزرگداشت سید عبد الحسین شرف الدین به سخنرانى پرداخت.[15]

حضور و سخنرانى در کنگره ها، سمینارها و محافل علمى از قبیل کنگره شیخ انصارى، شیخ فضل الله نورى، میبدى، شهید سید حسن مدرس، میرزا کوچک خان جنگلى، فاضلین نراقى، سید عبد الحسین شرف الدین، اقتصاد اسلامى و شناخت حضرت فاطمه معصومه(علیها السلام)در ایران را مى توان از تلاشهاى فرهنگى و تبلیغى وى به شمار آورد. سخنرانى قبل از خطبه هاى نماز جمعه تهران و امامت جمعه شهر قم از دیگر فعالیتهاى اوست.[16]

از همه مهمتر همکارى ایشان با آیت الله خرازى و چند نفر دیگر در راه اندازى مرکز بزرگ علمى ـ فرهنگى و دینى (مؤسسه در راه حق) است، این مؤسسه مهم که در سال 1342 ش تأسیس شد، جزوات دینى و کتابهاى مذهبى در موضوعات گوناگون را به طور رایگان در سرتاسر ایران در اختیار جوانان قرار مى داد و تأثیر بسیارى در هدایت دینى آنان داشت.[17]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

در حین تماشای فیلم پل خواب، ساخته آقای براهنی، از برخی پلانها و نماهای دل انگیز و دقیق فیلم به ذوق آمدم.. بر حسب عادت گوشی همراهم، عنوان پل خواب را در گوگل جستجو کردم. چرا باید این فیلم با این نماهای درخشان و بازی های خوب چنین ناشناخته باشد. در همان اولین جستجو، مطلبی از ویکی پدیا آمد که اشاره می کرد این فیلم برداشتی آزاد از رمان جنایت و مکافات است.
فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
Powered by TayaCMS