دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عوامل مخرب زندگی

No image
عوامل مخرب زندگی

هر انسانی می‌تواند عوامل مخرب زندگی خود را بشناسد و با درایت راهكارهایی را برای آن بیابد و از زندگی خود نهایت لذت را ببرد و دیگران را نیز در آن سهیم كند. زندگی زناشوئی حساسیت‌های خاص خود را دارد و ممکن است عواملی موجب شود انسان زندگی خود را همراه با غم و اندوه تصور كند. برخی عوامل كه موجب خراب شدن زندگی می‌شوند عبارتند از؛

  عصبانیت؛

 عصبانیت یك حس طبیعی است مانند شادی، غم و اندوه. احساسات زمانی بروز می‌كند كه اتفاقی برای فرد رخ می‌دهد.عصبانیت وقتی بروز می‌كند كه فرد احساس كند مثلاً با او به درستی رفتار نشده است. عصبانیت رابطه نزدیكی با سایر احساسات از جمله ترس، ناراحتی،یاس و نا امیدی دارد، اما گاهی عصبانیت تنها احساسی است كه فرد برای نشان دادن هیجانات خود انتخاب می‌كند.گاهی اوقات حتی نمی‌توان آن را از سایر احساسات تمییز داد.همه اعم از پیر و جوان و زن و مرد در هر زمانی عصبانی می‌شوند. صرف نظر از بعضی از جنبه‌های مثبت عصبانیت كه ما آن را عصبانیت مفید می‌نامیم بیشتر اوقات عصبانیت‌ها غیر مفید یعنی منفی هستند، چون عصبانیت بیشتر منجر به طغیان می‌شود و در نتیجه انواع مختلف خشونت حتی آزار و اذیت اطرافیان را در پی دارند.بدین جهت عصبانیت در كل از ابزارهای مخرب بشری است.

 ترس از دیگران؛

 در لابه لای تار و پود زندگی روزمره بارها اتفاق افتاده با اشخاصی برخورد كنید كه از هر گونه صمیمیت و نزدیكی عمیقاً وحشت دارند. این روابط محبت آمیز و عاطفی به زندگی معنا می‌دهند و این افراد از اینكه زندگی را بی معنا می‌بینند بسیار وحشت می‌كنند.ترس از صمیمیت با دیگران را می‌توان در عوامل زیربنایی و درونی شخصیت هر فرد جست‌وجو كرد. ممكن است فرد از تمام شدن رابطه بترسد.چنین ترسی ممكن است ریشه در فقدانی داشته باشد كه فرد در دوران كودكی خود تجربه كرده است. شاید دلیل دیگر اجتناب از محبت در این گونه اشخاص، وحشت از تحت سلطه دیگری قرار گرفتن به گونه ای باشد كه فرد هویت خود را به عنوان شخصی مجزا از دست بدهد. 

 غیبت و نمامی‌ ریشه زندگی را خشك می‌كند؛

 امام صادق(ع) به نقل از رسول خدا(ص) فرمودند؛ غیبت در دین شخص مسلمان سریع تر از مرض اكله در درونش اثر می‌گذارد. رسول خدا(ص) فرمودند؛ نشستن در مسجد در انتظار خواندن نماز عبادت به حساب می‌آید.تا زمانی كه از او چیزی سر نزند.از آن حضرت سوال شد؛چه چیزی از او سر نزند؟حضرت فرمودند؛غیبت و نمامی. حضرت امام جواد (ع) فرمود؛غیبت گوشت گندیده ای است كه غیبت كننده می‌خورد، به ویژه اگر در زندگی زناشویی اتفاق افتد موجب می‌شود كه زندگی دچار هرج و مرج گردد و از هم پاشیده شود. معمولاً عیب‌گیریهای خانوادگی و زناشویی رنجشهای كوچك و بی‌اهمیت بذر ناراحتی و ویرانگری زناشویی را می‌پراكنند. 

 تقلید؛

در دنیای مصرف گرای امروز، خانواده‌ها برای زیاده خواهی شبانه روز تلاش می‌كنند بدون اینكه بدانند در كجای میدان زندگی قرار دارند. روزانه میلیونها انسان‌ بر اثر تقلید‌های كوركورانه زندگی خود را از دست می‌دهند و از هستی ساقط می‌شوند در حالی كه اگر لذت ساده زیستن را داوطلبانه درك كنند و عصاره شیرین ساده زیستن آنان را شاد و خرسند خواهد كرد. ساده زیستن از امور اختیاری است و در آن به نوعی، انسان سرپوش بر تمایلات خود می‌گذارد. بر اثر ساده زیستن بر تمایلات نفسانی سرپوش نهاده می‌شود و آرامش به ارمغان می‌آید و به این ترتیب، وقت،پول و انرژی شما آزاد می‌شود. 

 از خشونت جداً پرهیز كنید؛

 از آنجا كه مهم‌ترین نهاد هر جامعه ای، نهاد خانواده می‌باشد و ادامه موجودیت خانواده به نقش آفرینی اعضای خانواده اتكا دارد و نقش زنان نیز در خانواده به دلیل تربیت و سازندگی بر كسی پوشیده نیست، این نقش آفرینی در حالی میسر می‌شود كه زنان در محیطی آرام و مردان در ساحتی شاد و فرح‌بخش و به دور از خشونت به سر برند.خشونت عملی خلاف احساسات و طبع آدمی ‌است و آن رفتار فردی می‌باشد كه تحت تأثیر موقعیت‌های خاص بروز می‌كند. خشونت طیفی از رفتارهای بسیار تند و آسیب‌زا و واكنشهایی منفی چون كم توجهی و بی اعتنایی را در زن و مرد دربر می‌گیرد. 

وظیفه ما هنگام شنیدن صدای اذان

وقتی صدای زنگ تلفن منزل یا تلفن همراهمان را می شنویم با شتاب و عجله هر چه تمامتر خودمان را به آن می رسانیم که مبادا قطع شود و کسی کار مهمی داشته باشد. اگر اطرافیان صدایمان بزنند خیلی زود پاسخ می‌دهیم و حداقل واکنشی نشان می دهیم . اگر در محیط کار باشد و کارفرمای ما به هر دلیلی ما را بخواهد سریعاً خود را مرتب کرده می‌ایستیم و در نهایت ادب و احترام سر خم کرده و گوش به فرمان می ایستیم. اما در مقابل ندای بزرگترین و با نفوذترین و قدرتمندترین مقام عالم هستی بسیاری از ما بی خیال و بی تفاوت هستیم، انگار نه انگار که منادی ندا می دهد که ای مردم وقت صحبت کردن با خداوند متعال است، بشتابید به سوی نماز ، بشتابید به سوی بهترین عمل . این دل مشغولی‌های دنیا را رها کنید وقت آن رسیده که کمی با خدای خود خلوت کنید، ولی انگار نه انگار، ما کارهای مهمی داریم و برای نماز هم وقت زیاد است، تا قضا شدن نماز وقت بسیار است. کار بعضی از ما به جایی رسیده است که تا صدای اذان بلند می شود تلویزیون را خاموش می کنیم. یکی از دستوراتی که در آموزه‌های دینی به آن سفارش شده، این است: کسی که صدای اذان را می‌شنود از کارهای دنیایی پرهیز نموده و آماده انجام نماز شود. در روایتی امام علی(علیه السلام) از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) راجع به تفسیر اذان پرسید؟ پیامبر در پاسخ فرمود: ای على! اذان حجتى است بر امت من و تفسیر آن این است که موذّن هنگامی که بگوید: «ا...ُ أَکْبَرُ ا...ُ أَکْبَرُ» معنایش این است که خدایا! تو گواهى بر آنچه من می‌گویم که اى امّت احمد به تحقیق که وقت نماز رسید، پس آماده باشید و کار دنیا را رها نمایید و چون گوید: «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا ا...ُ» معناى آن این است که خدا و فرشتگان خدا و آنچه در آسمان‌ها و زمین است، آگاه هستند که من وقت نمازهای پنج‌گانه را به اطلاع شما رساندم پس خود را برای نماز آماده نمایید و چون گوید: «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ ا...ِ»، معناى آن این است که خدا و ملائکه آگاه‌اند که من شما را از زمان انجام نماز آگاه کردم پس سرگرم امور دیگر نشوید که این برای شما بهتر است [شعیری، محمد بن محمد، جامع الأخبار، ص 67، مطبعة حیدریة، نجف، چاپ اول، بی‌تا.]

مقاله

جمع آوری و تدوین رسول غفارپور

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
خدایا! ببخش!

خدایا! ببخش!

به آن نديدى. الهى! آنچه را كه به زبانم به تو تقرب جستم ولى دلم برخلاف آن بود بر من ببخش! الهى! اشارات چشم، و سخنان بيهوده، و مشتهيات دل
خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

و ابرهاى باران دار به ما پشت كرده، و تو اميد هر غمزده اى، و برآورنده حاجت هر حاجتمندی. در اين زمان كه مردم ما نااميدند، و ابرها باران نداده اند، و چرندگان از بين رفته اند، از تو مى خواهيم كه ما را به اعمال زشتمان مؤاخذه نكنى، و به گناهانمان نگيرى. الهى! با ابر
خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

دچار آيم، و به بدگويى آن كه از بخشيدن به من دريغ ورزد مبتلا گردم، و تو ماوراى اين همه، اختيـاردار بخشش و منـعى، چـه اينـكه بـر هـر چيـز تـوانـايـى.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

بدان همان کسی که گنج های آسمان و زمین در اختیار اوست، به تو اجازه دعا و درخواست داده است و اجابت آن را نیز تضمین نموده، به تو امر کرده از او بخواهی تا به تو عطا کند و از او درخواست رحمت نمایی تا رحمتش را بر تو فرو فرستد. خداوند بین تو و خودش کسی قرار نداده که حجاب و فاصله باشد، تو را مجبور نساخته که به شفیع و واسطه ای پناه ببری و مانعت نشده .
نیایش زیبا از نهج البلاغه

نیایش زیبا از نهج البلاغه

خدایا! امید به تو بستم تا راهنما باشى به اندوخته هاى آمرزش و گنجینه هاى بخشایش ! خدایا! این بنده توست که در پیشگاهت برپاست ، یگانه ات مى خواند و یگانگى خاص تو راست . جز تو کسى را نمى بیند که سزاى این ستایش هاست . مرا به درگاه تو نیازى است که آن نیاز را جز فضل تو به بى نیازى نرساند، و آن درویشى را جز عطا و بخشش تو به توانگرى مبدل نگرداند. خدایا! خشنودى خود را بهره ما فرما، هم در این حال که داریم ، و بى نیازمان گردان از اینکه جز به سوى تو دست برداریم ، که تو بر هر چیز توانایى.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
عبادت و نیایش در نهج البلاغه

عبادت و نیایش در نهج البلاغه

ریشه همه آثار معنوی اخلاقی و اجتماعی که در عبادت است، در یاد حق و غیر او را از یاد بردن می‌باشد. ذکر خدا و یاد خدا که هدف عبادت است، دل را جلا می‌دهد و صفا می‌بخشد و آن را آماده تجلیات الهی قرار می‌دهد. امام علی علیه‌السلام در به اره یاد حق یا همان روح عبادت میفرماید: < خداوند یاد خود را صیقل دل‌ها قرار داده است. دل‌ها به این وسیله از پس کری، شنوا و از پس نابینایی، بینا و از پس سرکشی و عناد رام می‌ گردند
Powered by TayaCMS