دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نکوداشت قیصر امین پور در ارمنستان برگزار می شود

No image
نکوداشت قیصر امین پور در ارمنستان برگزار می شود رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان در روز بزرگداشت قیصر امین پور که روز 24 آبان در دانشگاه آچاریان برگزار شد، از برپایی نکوداشتی دیگر برای مرحوم امین پور با همکاری کانون نویسندگان این کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در مراسمی که 24 آبان برگزار شد، دکتر پارسادانیان - رئیس کرسی شرق شناسی دانشگاه - گفت: این برنامه به مناسبت درگذشت مرحوم دکتر قیصر امین پور شامل بررسی شخصیت و اشعار این شاعر بزرگ و معاصر ایران و شعر خوانی برگزار می شود.
پارسادانیان ادامه داد: فرصت برای ما کم بود ولی با سعی و تلاش دانشجویان و اساتید دانشگاه و همکاری رایزنی فرهنگی ایران در کوتاه ترین فرصت ممکن موفق به برگزاری این مراسم شدیم.
وی در ادامه سخنان خود به تشریح وضعیت شعر و شاعران معاصر ایران پرداخت و با اشاره به شخصیت مرحوم امین پور، وی را بنیانگذار شعر انقلاب اسلامی، جنگ و شهادت دانست.
سپس عطوفی - رایزن فرهنگی ایران - گفت: قیصر امین پور از جمله شاعران معاصر ایران بود که حق بزرگی بر گردن شعر ایران اسلامی دارد. در همین باره رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت وفات ایشان فرمودند: «مرحوم دکتر قیصر امین پور شاعر فرزانه انقلاب بودند». شما می دانید که رهبر انقلاب فردی شعرشناس و خبره است و وقتی ایشان چنین جمله ای در رابطه با شخصیت آن مرحوم می فرمایند ما مطمئنیم که جایگاه این شاعر بسیار رفیع است.
وی افزود: قیصر امین پور از زمانی میان قشر روشنفکر و جوان مشهور شد که شعر «ناگهان زود دیر می شود» را سرود. او که 48 سال بیشتر عمر نکرد، در شهر دزفول از استان خوزستان متولد شد. از ابتدا به حرفه نقاشی روی آورد و در خوشنویسی هم دستی داشت ولی پس از مطالعاتی پیرامون شعر، راه خود را انتخاب و سرودن شعر را به صورت حرفه ای آغاز کرد.
عطوفی با اشاره به اینکه مرحوم امین پور ابتدا برای کودکان و نوجوانان شعر می سرود و چندین اثر او در کتب درسی به چاپ رسیده، اظهار داشت: او پس از مدتی شکل دیگری به شعر خود داد و شعر را به سنین بالا آورد و با نظم زیبای فارسی به تبیین انقلاب اسلامی پرداخت. رایزنی فرهنگی نیز تعدادی از اشعار این شاعر بزرگ را در کتاب «گنبد طلایی – شعر معاصر ایران» و کتاب دیگری به نام «طلوع پیامبر» به زبان ارمنی به چاپ رسانده و اکنون هم تصمیم داریم منتخبی از اشعار او را به زبان ارمنی ترجمه و به چاپ برسانیم. در شماره آینده روزنامه گراکان ترت که ارگان کانون نویسندگان ارمنستان است نیز اشعاری از آن شاعر بزرگ به چاپ خواهد رسید.
رایزن فرهنگی ایران در پایان گفت: قرار است روز چهارشنبه 30 آبان هم مراسم نکوداشتی از سوی رایزنی فرهنگی و کانون نویسندگان ارمنستان برای قیصر امین پور برگزار شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
خدایا! ببخش!

خدایا! ببخش!

به آن نديدى. الهى! آنچه را كه به زبانم به تو تقرب جستم ولى دلم برخلاف آن بود بر من ببخش! الهى! اشارات چشم، و سخنان بيهوده، و مشتهيات دل
خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

و ابرهاى باران دار به ما پشت كرده، و تو اميد هر غمزده اى، و برآورنده حاجت هر حاجتمندی. در اين زمان كه مردم ما نااميدند، و ابرها باران نداده اند، و چرندگان از بين رفته اند، از تو مى خواهيم كه ما را به اعمال زشتمان مؤاخذه نكنى، و به گناهانمان نگيرى. الهى! با ابر
خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

دچار آيم، و به بدگويى آن كه از بخشيدن به من دريغ ورزد مبتلا گردم، و تو ماوراى اين همه، اختيـاردار بخشش و منـعى، چـه اينـكه بـر هـر چيـز تـوانـايـى.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

بدان همان کسی که گنج های آسمان و زمین در اختیار اوست، به تو اجازه دعا و درخواست داده است و اجابت آن را نیز تضمین نموده، به تو امر کرده از او بخواهی تا به تو عطا کند و از او درخواست رحمت نمایی تا رحمتش را بر تو فرو فرستد. خداوند بین تو و خودش کسی قرار نداده که حجاب و فاصله باشد، تو را مجبور نساخته که به شفیع و واسطه ای پناه ببری و مانعت نشده .
نیایش زیبا از نهج البلاغه

نیایش زیبا از نهج البلاغه

خدایا! امید به تو بستم تا راهنما باشى به اندوخته هاى آمرزش و گنجینه هاى بخشایش ! خدایا! این بنده توست که در پیشگاهت برپاست ، یگانه ات مى خواند و یگانگى خاص تو راست . جز تو کسى را نمى بیند که سزاى این ستایش هاست . مرا به درگاه تو نیازى است که آن نیاز را جز فضل تو به بى نیازى نرساند، و آن درویشى را جز عطا و بخشش تو به توانگرى مبدل نگرداند. خدایا! خشنودى خود را بهره ما فرما، هم در این حال که داریم ، و بى نیازمان گردان از اینکه جز به سوى تو دست برداریم ، که تو بر هر چیز توانایى.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
عبادت و نیایش در نهج البلاغه

عبادت و نیایش در نهج البلاغه

ریشه همه آثار معنوی اخلاقی و اجتماعی که در عبادت است، در یاد حق و غیر او را از یاد بردن می‌باشد. ذکر خدا و یاد خدا که هدف عبادت است، دل را جلا می‌دهد و صفا می‌بخشد و آن را آماده تجلیات الهی قرار می‌دهد. امام علی علیه‌السلام در به اره یاد حق یا همان روح عبادت میفرماید: < خداوند یاد خود را صیقل دل‌ها قرار داده است. دل‌ها به این وسیله از پس کری، شنوا و از پس نابینایی، بینا و از پس سرکشی و عناد رام می‌ گردند
Powered by TayaCMS