دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انتقاد آیت‌الله مکارم از خرافه گرایی برخی مداحان

No image
انتقاد آیت‌الله مکارم از خرافه گرایی برخی مداحان آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در قم، با اشاره به خطر رواج و نفوذ خرافات در اشعار مذهبی، گفت: شاعران و مداحان از استفاده از اشعار خرافی و نادرست در ادبیات دینی ومذهبی خودداری کنند.
وی دوشنبه شب در دیدار با اعضای کانون شاعران و مداحان مذهبی استان قم، خاطرنشان کرد: متأسفانه خسارات فراوانی از این رهگذر، دامن دین را گرفته است.
وی گفت: باید با تدبیر، اندیشه و بدون هرگونه شتاب‌زدگی این مشکل را برطرف کنیم و ادامه داد: متأسفانه برخی از شاعران و مداحان به دلیل این‌که تحصیلات و اطلاعات دینی کافی ندارند و افکارشان در سطح پایین است، به حادثه کربلا، عاشورا و فرهنگ اهل بیت (ع) ضربه می‌زنند.
این مرجع تقلید یادآور شد: متأسفانه برخی از شعرا، اشعاری از ائمه (ع) می‌سرایند که حتی خواندن آنها در مجالس خصوصی خجالت‌آور است و این محصول کار و تلاش عوامل نفوذی است.
وی اظهار داشت: اگر فرهنگ غربی بر نوع مداحی و اشعار دینی ما حاکم شود، آن هنگام مصیبت است.
آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: مداحان و شاعران باید هشیار باشند، نباید مداحان ما برای گریه گرفتن از مردم و جمع کردن جمعیت بیشتر، شعری بخوانند که شبیه کفر باشد و یا مقام امام حسین (ع) را تنزل دهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
Powered by TayaCMS