دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

هدایتگران راه نور

پروردگارم را سپاس که به بندگانش توفیق طاعت ارزانى فرمود و خیرونیکى را در عبادت خویش براى آنان منظور داشت.
هدایتگران راه نور
هدایتگران راه نور

هدایتگران راه نور - زندگانى امام محمّد تقى علیه السلام

پیشگفتار

الحمد للَّه، و صلى اللَّه على محمّد و آله الطاهرین.

پروردگارم را سپاس که به بندگانش توفیق طاعت ارزانى فرمود و خیرونیکى را در عبادت خویش براى آنان منظور داشت.

و درود بر محور سر سلسله پیامبران و رسولان محمد مصطفى صلى الله علیه وآله و بر خاندان پاکش.

فرصتى دست داد تا این کمترین، در دریاى شجاعت و کمال زندگى امام جوادعلیه السلام، نهمین پیشواى معصوم شیعه، که در آن شجاعت با استقامت وپایدارى، و طهارت و پاکى با شکوه و شرف به هم آمیخته است به شناورى بپردازم.

امام محمّدالجواد که اینک به بررسى کوتاهى از زندگى مبارکش مفتخرمى شوم، از تمام ائمه علیهم السلام کم سن و سال تر بود.

آن حضرت در سال 195هجرى به دنیا آمد، در سال 220 هجرى چشم از جهان فروبست و با این حساب فقط 25 سال در این جهان زیست.

از این جهت مى باشد که زندگى این امام از اهمیت خاصى برخودار است وهمین امر ما را به پژوهش و تحقیق بیشترى در زندگى ایشان وامى دارد چراکه برخى از افراد ساده لوح پیشوایى جوانى را کد در سن هفت سالگى به منصب امامت رسیده بود، بعید و شگفت آور مى پنداشتند.

از سوى دیگر روزگار امام جوادعلیه السلام یکى از دورانهاى پر حادثه و جریان خیز به شمار مى رفت و همین نکته نیز ما را به تحلیل و بررسى دقیقترى از این دوران فرا مى خواند.

در این کتاب ما به هنگام بررسى زندگى امام جواد به برخى از این رویدادهاى تاریخى که مصادف با عصر آن امام یعنى بین سالهاى 195 تا220 هجرى، بوده است نیز اشاره اى خواهیم داشت.

و من اللَّه التّوفیق محمّدتقى مدرّسى

نام: محمّد

پدر و مادر: حضرت رضا و سبیکه

شهرت: جواد، تقى

کنیه: ابو جعفر

زمان و محلّ تولّد: 10 رجب یا 10 رمضان سال 195 در مدینه.

زمان و محلّ شهادت: آخر ذیقعده سال 220 ه.

ق در سنّ 25 سالگى بر اثر زهرى که به دستور معتصم عبّاسى، توسّط امّ الفضل، همسر آن حضرت )دختر مأمون( به او خورانده شد، در بغداد،به شهادت رسید.

مرقد شریف: شهر کاظمین، نزدیک بغداد.

دوران زندگى: دوران امامت (17 سال( مصادف با حکومت دو طاغوت، مأمون و معتصم )هفتمین و هشتمین خلیفه عبّاسى( بود، آن حضرت در سنّ 7 سالگى به، امامت رسید و در سنّ 25 سالگى شهید شد، بنابراین، او در نوجوانى به امامت نایل شد، وجوانترین امام است، که شهید گردید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
Powered by TayaCMS