دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اثر درآمدی Income Effect

اثر درآمدی در قیمت یک کالا عبارت از تغییر در مقدار مورد تقاضا، در نتیجه تغییر در درآمد حقیقی است؛ در حالی که سایر قیمتها و درآمد پولی ثابت نگه داشته شوند
اثر درآمدی Income Effect
اثر درآمدی Income Effect

كلمات كليدي : اثر درآمدي، اثر جانشيني، كالاي نرمال، پست، گيفن، خط بودجه، منحني نرمال

نویسنده : احسان شریعتی نجف‌آبادی

اثر درآمدی در قیمت یک کالا عبارت از تغییر در مقدار مورد تقاضا، در نتیجه تغییر در درآمد حقیقی است؛ در حالی که سایر قیمتها و درآمد پولی ثابت نگه داشته شوند.[1]

اثر درآمدی بیانگر تغییر در مقدار مورد تقاضا، در نتیجه تغییر در درآمد حقیقی فرد است. این اثر همواره با اثر جانشینی همراه است؛ به گونه‌ای که گاهی اوقات تفکیک آن از اثر جانشینی بسیار مشکل است و عموما با انتقال از یک منحنی بی‌تفاوتی به منحنی بی‌تفاوتی دیگر همراه است.

اقتصاددانان برای تحلیل رفتارهای اقتصادی به دنبال یافتن نیروهای مؤثر بر مؤلفه‌های اقتصادی‌اند. تحلیلگر اقتصادی برای تحلیل بهتر، چاره‌ای جز فهم و درک این نیروها در تحلیل‌های خود ندارد. یکی از این نیروها که بر تقاضا تاثیر زیادی  دارد، اثر درآمدی است.

اثر درآمدی همچون اثر جانشینی برای کالاهای نرمال، پست و گیفن حالتهای متفاوتی دارد. کالای نرمال (Normal goods)کالایی است که با بالا رفتن درآمد، یا پایین رفتن قیمت، تقاضا نیز به همان نسبت از آن کالا افزایش پیدا ‌کند. کالای پست کالایی است که بر اثر افزایش درآمد، تقاضا برای آن کالا کاهش می یابد. کالای گیفن (Geffen goods)نوعی کالای پست است که اثر درآمدی آن، بزرگتر از اثر جانشینی است و تقاضا با بالا رفتن قیمت، افزایش می‌یابد. منحنی تقاضا درباره کالای گیفن صعودی است. به عبارتی کالای گیفن کالای پستی است، که قانون تقاضا را نقض کند. در این نوشتار  این موضوع را برای کالای نرمال بررسی می‌کنیم. با توجه به اینکه در استخراج تقاضا از دو روش منحنی‌های بی‌تفاوتی و مطلوبیت استفاده می‌شود، روش درک اثر درآمدی نیز از طریق این دو روش خواهد بود؛ اما به علت ملموس بودن روش منحنی‌های بی‌تفاوتی، از این روش در تبیین اثر درآمدی استفاده می‌شود.

 

تبیین نموداری

عموما مصرف‌کننده برای انتخاب یا تقاضا با دو مؤلفه سر و کار دارد: اول  محدودیت بودجه؛ که بیانگر قدرت مانور مالی مصرف‌کننده است. مصرف‌کننده در نقطه تلاقی منحنی‌های بی‌تفاوتی و خط بودجه اقدام به مصرف می‌کند. دوم منحنی‌های بی‌تفاوتی؛ که وی با توجه به مطلوبیت‌ها و سلیقه‌هایش، با بی‌نهایت منحنی بی‌تفاوتی، مواجه است.  تلاقی یکی از بی‌نهایت منحنی بی‌تفاوتی موجود در صفحه مختصات با خط بودجه، بیانگر مصرف فرد از دو کالا X و Y خواهد بود(نقاط A و K). حال اگر با کاهش قیمت کالای  Y، خط بودجه  به حالتBR  تبدیل گردد، ما به نقطه تعادل جدیدی که از تلاقی خط بودجه جدید با منحنی بی‌تفاوتی جلوتر بدست می‌آید، خواهیم رسید. در نتیجه مصرف هر دو کالا افزایش خواهد یافت. مقدار افزایش مصرف برای هر دو کالا همان اثر کل است.[2]

آنچه از تفاضل اثر کل و اثر جانشینی بدست می‌آید، اثر درآمدی است. اثر درآمدی، از میزان تغییر درآمد واقعی، به شرط ثابت بودن قیمت‌های نسبی، بدست می‌آید. این اثر در نمودار زیر، با افزایش بودجه مصرف‌کننده، متناسب با کاهش قیمت کالایY ، بدست می‌آید.

 

تفکیک اثر درآمدی از اثر جانشینی

اگر  مثال بالا در شکل زیر خلاصه گردد، اثر کل در پی کاهش قیمت کالای Y،  معادل AN است. این اثر شامل اثر جانشینی و اثر درآمدی است. اثر درآمدی، همان تفکیک تغییر در درآمد صرف، بدون ثابت نگاه داشتن اثر جانشینی(یعنی تغییر در قیمت نسبی بوجود نیاید) می‌باشد. برای این منظور موازی خط بودجه اولیه BV خط مماس با منحنی بی‌تفاوتی جدید(که تعادل جدید در آن وجود دارد )، رسم می‌کنیم. فاصله‌ای که در تصویر زبر از اثر کل از انتقال بر دو خط بودجه بدست می‌آید AM بیانگر اثر درآمدی است و فاصله‌یMN  اثر جانشینی را بیان می‌نماید.

تأثیرات خالص اثرات درآمدی و اثرات جانشینی، همواره موجب می‌شود تا مقدار خریداری‌شده در جهت عکس تغییر قیمت، از خود واکنش نشان دهد. اثرات درآمدی، در کالاهای گیفن، عموما بزرگتر از اثرات جانشینی می‌باشد.[3]

منابع :

[1] . فرگوسن، جی یی، گلد؛ نظریه اقتصاد خرد روزبهان، محمود؛ تهران، مرکز نشر دانشگاهی، 76، چاپ پنجم، ج1، ص75

[2] . احمدیان، مجید؛عبادی ، جعفر؛ مسائل و کاربردی های تئوری مصرف در اقتصاد خرد، تهران،72، دانشگاه تهران، ص169. 

[3] . لیپسی، ریچارد جی؛ هاربری، کالیق، اصول علم اقتصاد 1، فکری ارشاد، مشهد، نیکا، 78، ص 254

 

مقاله

نویسنده حسان شریعتی نجف‌آبادی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

در نظریه ذفتار مصرف کننده ما به دنبال کشف قوانین حاکم بر رفتار خانوارها هنگام مصرف کالا و خدکمات و یاعرضه عوامل تولید هستیم که از دو روش می توان این مطلب را توضیح داد: روش مطلوبیت و روش منحنی بی تفاوتی.
هزینه  Cost

هزینه Cost

واژه Cost در لغت به‌معنای هزینه و در اصطلاح اقتصاد نظری عبارتست از مجموع پرداخت‌هایی که یک واحد تولیدی برای سرمایه، زمین، کار و نیز مدیریت به‌عمل می‌آورد.
اضافه رفاه (مازاد) تولیدکننده ʌonsumer Surplus)

اضافه رفاه (مازاد) تولیدکننده (Consumer Surplus)

مازاد تولید کننده معیاری است که افزایش منفعت تولید کننده را در هر سطح تولیدی که سود موسسه حداکثر می شود را نشان می دهد. ممکن است چنین تصور شود مازاد اقتصادی همان سود اقتصادی است. اما اینطور نیست و مازاد تولید کننده بیش از سود اقتصادی است.
کشش قیمتی تقاضا Elasticity of Demand

کشش قیمتی تقاضا Elasticity of Demand

کشش تقاضا، معیار سنجش واکنش تقاضا، برای کالایی مشخص، در برابر تغییرات قیمت است؛ به عبارت دیگر در مقابل چند درصد تغییر در قیمت فلان کالا، چه مقدار تغییر در مقدار فروش آن کالا ایجاد می‌گردد.
Powered by TayaCMS