دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انتظار فرج

امام علی(ع): در انتظار گشایش باشید و از رحمت خداوند ناامید نشوید؛ زیرا دوست داشتنیترین کارها نزد خداوند انتظار گشایش است.
انتظار فرج
انتظار فرج

قال علی(ع): انتظروا الفرج، و لاتیاسوا من روح الله، فان احب الاعمال الی الله عزوجل انتظار الفرج (فیض کاشانی، محمدمحسن بن شاه مرتضی، نوادر الأخبار فيما يتعلق بأصول الدين (للفيض)، ص٢٢٩)
در انتظار گشایش باشید و از رحمت خداوند ناامید نشوید؛ زیرا دوست داشتنیترین کارها نزد خداوند انتظار گشایش است.

انتظار فرج
معنایی انتظار فرج معنی انتظار فرج الهی، خود را آماده و مهیای آن نمودن و کوشش و خودسازی برای آمدن آن، مانند کسی که انتظار وقت نماز یا وقت افطار یا آمدن مسافرش را می کشد، نه اینکه بدون هیچ گونه اقدامی دست روی دست بگذارد، و بگوید: هرچه شدنی است خواهد شد، انتظار فرج آل محمد(ع) را کسانی دارند که در راه تحقق آن شبانه روز میکوشند و خود و جمعیت خود را برای آن آماده می سازند. حضرت هم وقتی آمد، انتظار دارد رفتار، اخلاق و زندگی شما مورد رضایتش باشد. کسی که میگوید: من منتظر امام زمان هستم، گره های زیادی را باید تا رسیدن امام باز کند، والا این که انتظار فرج تنها به آرزو و خیال باشد، دروغ است و «فرج» به آرزو درست نمی شود. (فرج) یعنی آماده شدن و گشودن گره."

انتظار فرج از منظر امام خمینی(ره)
. ابن بابویه، عیون اخبار الرضا علیه السلام، ۱۳۷۲، ج۲، ص ۳۳. ". انصاریان، ایمان و آثار آن، ص ۹۶.
ارزش دارد انسان در مقابل ظلم بایستد و مشتش را گره کند و توی دهنش بزند و نگذارد که این قدر ظلم زیاد بشود، این ارزش دارد. ما تکلیف داریم آقا! این طور نیست که حالا که ما منتظر ظهور امام زمان سلام الله علیه - هستیم، پس دیگر بنشینیم در خانه هایمان، تسبیح را دست بگیریم و بگوییم «عجل علی فرجه» عجل با کار شما باید تعجیل بشود، شما باید زمینه را فراهم کنید برای آمدن او؛ و فراهم کردن اینکه مسلمین را با هم مجتمع کنید، همه با هم بشوید، ان شاءالله ظهور می کند ایشان جایگاه منتظران واقعی امام سجاد(ع) منتظران را برترین مردم همه روزگاران برمی شمارند: ان آفل زمان غيبته القائلون بإمامته المُنتظرون لظهور وأفضل أقل كل زمان؛ " آن كروه ازمردم عصر غیبت امام دوازدهم که امامت او را پذیرفته و منتظر ظهور او هستند، برترین مردم همه روزگاران هستند. امام صادق(ع) نیز می فرماید: طوبی الشیعهٔ قائمنا المنتظرین الظهوروفی غییه و المطیعین لهٔ فی ظهور و آولیک اولیاء الله الذین لاخوف علیهم و لا فم یخزئون؛" خوشا به حال شیعیان قائم ما که در زمان غیبتش منتظر ظهور او هستند و در هنگام ظهورش فرمان بردار او، آنان دوستان خدا هستند، همان ها که نه ترس به دل راه می دهند و نه اندوهگین می شوند.
. صحیفه امام؛ ج۱۸، ص۲۶۹. ". جزائری، ریاض الابرار فی مناقب الائمهٔ الاطهار، ۱۴۲۷، ج۳، ص۱۲۸. . ابن بابویه، کمال الدین و تمام النعمهٔ، ۱۳۹۵ق، ج ۲، ص ۳۵۷.
علاء بن سیا به از امام صادق(ع) روایت کند که فرمود: هرکس از شما به اعتقاد به این امر بمیرد؛ در حالی که منتظر آن باشد، مانند کسی است که در خیمه قائم(ع) باشد.

علائم منتظر واقعی
منتظر واقعی چند علامت دارد.
۱. معده اش به یک لقمه حرام آلوده نمی شود
۲.چشم خود را از حرام می پوشاند.
۳. گوش خود را از شنیدن برنامه های غیر خدا باز می دارد.
مهمترین وظیفه ای که باید در یک منتظر واقعی جلوه نماید این است که در رفتارش پدیدار باشد؛ همانطور که وقتی منتظر میهمان عزیزی هستید، آماده ورود وی می شوید؛ در این جا هم باید این آمادگی آشکار باشد؛ از جمله وظایف منتظرین صبر بر مصائب و مشکلات دوران غیبت است؛ در عصر غیبت، لازم است هر شیعه منتظری، در برابر مشکلات و گرفتاری ها بایستد و از موجودیت و هویت خویش دفاع کند و صبرش مغلوب حوادث نشود. امام رضا(ع) در رابطه با همراهی و ملازمت صبر و انتظار فرج فرموده اند: ما آخستان الصبر و انتظار الفرج؛ "چه قدر صبر و انتظار فرج نیکوست.
. ابن بابویه، کمال الدین، ۱۳۸۰، ج۲، ص ۵۴۸.
". انصاریان، ایمان و آثار آن، ص ۱۴۳. . فیض کاشانی، محمدمحسن بن شاه مرتضی، الوافی، ۲۶ جلد، کتابخانه امام امیرالمؤمنین علی(ع)، اصفهان، چاپ اول، ۱۴۰۶ ق، ج ۲، ص ۴۴۱."

پیامبر اکرم(ص) در این زمینه می فرماید: طوبی للصابرین فی غیبته طوبی للمتقین على مخجّتهم أولئكك وصفهم الله فى كتابه و قال الذين يؤمنون بالغيب و قال أولئك جزب الله الابان جزب الله فم النفالخون؛ خوشا به حال صبر کنندگان در دوران غیبت مهدی(ع)! آنها همان کسانی هستند که خداوند وصف ایشان را در کتاب خود آورده است آنجا که می گوید: کسانی هستند که به غیب ایمان آورده اند و همچنین آنان حزب الله هستند.
البته وظایف متعددی برعهده منتظرین در کتب مختلف از جمله در جلد دوم کتاب مکیال المکارم از سید محمدتقی موسوی اصفهانی آمده است.
. خزاز رازی، علی بن محمد، کفایهٔ الاثر فی النص علی الائمهٔ الاثنی عشر، ۱ جلد، بیدار، قم،۱۴۰۱ ق، ص ۶۰.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» الکافی، ج 4 ص 68، ح 2(
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

حضرت ام البنین (علیها السلام): «از ابا عبدالله الحسین (ع) به من خبر بده! …فرزندانم و تمام کسانی که زیر آسمان کبودند، همه به فدای ابا عبدالله الحسین (ع) باد!» (منتهی المقال، ج 2، ص 70؛ تذکره الشهداء، ص 443)
Powered by TayaCMS