دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ذکر خدا

ذکر خدا
ذکر خدا

قال الصادق (ع): «من کان ذاکراً لله علی الحقیقهٔ فهو مطیع و من کان غافلاً عنه فهو عاص و الطاعهٔ علامهٔ الهدایهٔ و المعصیهٔ علامهٔ الضلالهٔ: هر کس به معنای واقعی یاد خدا باشد، او مطیع است و هر کس غافل از او باشد، پس او گناهکار است و طاعت علامت هدایت و گناه علامت گمراهی است.»

ذکر خدا
ذکر عبارت است از یاد خدا در همه شئون زندگی و آگاهی از حضور در محضر الهی و نظارت وی بر اعمال و رفتار آدمی؛ به این معنی که هنگام روبهرو شدن با تکالیف واجب به یاد خدا بوده، آنها را انجام دهد و هنگام روبهرو شدن با محرمات و معاصی از خدا غافل نباشد، و از انجام آن پرهیز نماید.
در فضائل ذکر، آیات و روایات فراوانی وارد شده است، البته ذکری که با حضور قلب و فراغ بال و توجه تام به ذات اقدس خداوند باشد، در کتاب گرانقدر جامع السعادات آمده است: "برای ذکر اول و آخری است، اول آن موجب انس و حب الهی است، و آخر آن نیز همان. وقتی انس به خداوند متعال با ذکر حاصل شد، ذاکر را از غیر خدا منقطع می کند و در روزی که دست آدمی از هر چیز و هر کسی کوتاه است به فریاد وی خواهد رسید.
عبارات نورانی فراوانی در قرآن کریم در مورد ذکر و اثرات آن به میان آمده است؛ مثلاً نزدیکترین راه برای رشد " ذکر خدا بیان شده است: «اذ گر ریک اذانسیت

و قلل عسی آن یهدین رئی لاقرب من هذار شداً: پروردگات را یاد کن و بگو: امید است پروردگارم مرا به چیزی که از این به صواب و مصلحت نزدیک تر باشد، راهنمایی کند.» همچنین قرآن کریم ذکر را در جهت نیل به یک هدف والا که آرامش قلبی" می باشد، تبیین می کند؛ آنجا که می فرماید: «الا بذکر الله تطمئن القلوب: همانا با ذکر خدا دل ها آرام مییابد.»
البته در مقابل، پیامد اعراض از ذکر خداوند نه تنها بدبختی دنیوی را در پی دارد، بلکه آخرت انسان نیز دچار خسران است. در سوره طه می فرماید: «و من آغرض غن ذگری فنلهٔ معیشهٔ ضنکاً و نخشرهٔ یوم القیامهٔ آغمی: و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور می کنیم.»" آنچه در باب ذکر بسیار مورد تأکید است، ذکر قلبی است؛ هرچند که ذکر زبانی خالی از ثواب نیست، ولیکن توانایی مقابله با سپاه شیاطین و دفع وسوسه های شیطان با ذکر زبانی ممکن نیست؛ چون اگر وسوسه های شیطانی با ذکر زبانی قابل رفع بود، هر کسی در نماز حضور قلب داشت و خیالات باطل به سراغ او نمیآمد؛ زیرا که منتهای هر ذکر و عبادتی نماز است، حال آنکه چنین نیست.

امام خمینی قدس سره می نویسد: "پس ای عزیزا در راه ذکر و یاد محبوب، تحمل مشاق هر چه بکنی، کم کرده ای. دل را عادت بده به یاد محبوب، بلکه به خواست خدا، صورت قلب، صورت ذکر حق شود و کلمه طیبه لااله الاالله صورت اخیره و کمال اقصای نفس گردد که از این زادی بهتر برای سلوک الی الله و مُصلحی نیکوتر برای معایب نفس و راهبری خوبتر در معارف الهیه یافت نشود. پس اگر طالب کمالات.... و مهاجر الی الله هستی، قلب را عادت بده به تذکر محبوب

. نراقی، محمدمهدی؛ جامع السعادات، قم، اسماعیلیان، ج۲، ص۵۱۰. ". نراقی، محمدمهدی؛ جامع السعادات، قم، اسماعیلیان، ج۲، ص ۵۰۹-۵۱۰.
قرائتی، محشسر؛ تهمسایر نور تهران، مرکز فرهنگی درسهایی .3 قران، ص ۱۶۱.
. سوره مبارکه کهف، آیه ۲۴.
. سوره طه، ایه ۱۲۴. . نراقی، ملا احمد؛ معراج السعاده، قم، انتشارات قائم آل محمد، چاپ هفتم، ص ۱۰۰.
. خمینی، روح الله؛ چهل حدیث، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، چاپ ۳۹، ۱۳۸۶،ص ۲۹۰.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS