دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

در شماره جدید نشریه حوزه می خوانیم؛ امام خمینی مقتدای روشنفکران دینی

No image
در شماره جدید نشریه حوزه می خوانیم؛ امام خمینی مقتدای روشنفکران دینی شماره جدید نشریه حوزه ویژه روشنفکری حوزوی به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره های پیاپی 143 و 144دو ماهنامه حوزه به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با پرداختن به مساله روشنفکری حوزوی منتشر شد.
این شماره با مطالبی همچون امتداد اخباری‌گری در گفت و گو با با حجت الاسلام محمد حکیمی، امام خمینی(ره) مقتدای روشنفکران دینی، جلوه های روشنفکری آیت الله طالقانی در اندیشه و رفتار به مساله روشنفکری حوزی می‌پردازد. در گوشه هایی از مقاله «امام خمینی(ره) مقتدای روشنفکران دینی» می خوانیم: «امام خمینی در دوران رهبری و اوج اقتدار، از متفکران و روشنفکران اسلامی و مطبوعات انتظار داشت که به نقد کارکرد ها و اندیشه ها بپردازند. از جمله به هنگام طرح پیش نویس قانون اساسی ، یادآور شد که الان یک پیش نویسی از قانون اساسی شده است ... الان باید همه قشرها و روحانیون و همه روحانیون همه بلاد و و همه روشنفکران اسلامی و متفکرین اسلامی، با دید اسلامی، برای جمهوری اسلامی، این قانون را بررسی کنند و نظر بدهند ... .»
از دیگر مطالب آمده در این نشریه می توان به شریعتی و روحانیت، حدیث ثقلین ومتن صحیح آن و نقد فراز هایی از یک گفت و گو اشاره کرد.
در بخشی از مقاله شریعتی و روحانیت با عنوان «در نقد روحانیت» می خوانیم:«از نظر شریعتى, در اسلام, چیزى به نام (روحانى) نداریم, بلکه (عالم دینى) داریم و آن (کسى است که به روح, هدف, روابط و قوانین دین آشناست). چنین کسى, تنها (یک داننده بى تعهد و دارنده مشتى دانستنى و اطلاعات فنى ـ تخصصى نیست), بلکه (علم, در دل او پرتوى از نور خدایى است). شریعتى میان (علم دانستنیها) و (علم نور) تفاوت قایل است. از نظر وى, (علمِ دانستنیها یک نوع قدرت و علمِ نور, یک نوع هدایت است). عالم دینى, دارنده علم نور مى باشد, نه دارنده علم قدرت. رابطه چنین عالمى با مردم, (رابطه متخصص و غیر متخصص است نه مقدس و غیرمقدس, متبرک و غیر متبرک, روحانى و مادى, مرید و مراد.»
دو مطلب پایانی این دو ماهنامه، تاملی در سخنان استاد واعظ زاده خراسانی و جایگاه اهل سنت نزد علمای شیعه می باشد که در مقاله پایانی ذیل عنوان جداناپذیری عترت از سنت آمده است:«شیعه عترت را جدای از سنت نمی بیند. در نگاه و باور شیعه، عترت و سنت از یکدیگر جداناپذیرند. عترت، اساسی ترین ، مهم ترین و روشن ترین راه شناخت قران و رسیدن به سنت پیامبراست. به همین جهت در حدیث« ثقلین»که متواتر بین فرقین واز هر جهت بی شک و شبهه است، «عترت»به عنوان عدل قران و مرجع دینی امت شناسانده شده است.»
دو ماهنامه حوزه به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیر مسوولی سید عباس صالحی هر دو ماه یک بار به همت پزوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS